پارس ناز پورتال

تاثیرات منفی رها کردن تمرینات ورزشی روی سلامت

تاثیرات منفی رها کردن تمرینات ورزشی روی سلامت

تاثیرات منفی رها کردن تمرینات ورزشی روی سلامت 

تمرینات ورزشی را اگر به طور مداوم انجام میدهید باید دقت کنید که به یکباره رها کردن این تمرینات می‌تواند سلامت را درخطر قرار دهد. میدانیم که ورزش برای بدن مفید هست. اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد، کمک میکند بهتر بخوابیم و در تثبیت وزنی سالم کمکمان می‌کند. اما اجازه دهید رو راست باشیم: ورزش همه ي وقت دیدنی نیست. مخصوصا اگر کلی زحمت و درگیری داشته باشد.

 

تا حدود سه هفته پیش من یک ورزشکار حرفه اي بودم هفته اي حدود ۹۰ مایل را با پا می پیمودم. بعد از ۱۴ سال که فقط ۲ هفته استراحت داشتم، حالا تمام تمرینات سنتی خود را متوقف کرده ام و نمی‌دانم دوباره چه زمانی به تمریناتم بازخواهم گشت!

 

بعد از این که در تمام این سال ها فشار زیادی به بدن، ذهن و روحم آوردم فرسودگی شغلی را تجربه کردم و تنها چیزی که میخواهم استراحت هست. دلم برای دویدن تنگ نشده، نمی‌خواهم ورزش کنم و بدتر از همه ي، بدون هدف یا اشتیاقی برای مراقبت از فیزیک بدنی ام، کنار گذاشتن برنامه خوراکی هم بسیار ساده شده هست. هر ساعت شیرینی میخورم و برای شام هم چیپس!

 

این را می‌دانم که حتی اگر بعد از دویدن و تمرینات جدی نیاز به استراحت داشته باشم، قبل از این که سلامت پایدار و طولانی مدتم با سر سقوط نکند باید کاری کنم.

 

تحقیقات چه چیزی می‌گوید؟

نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان داد ورزشکارانی که ۸ هفته وقفه، در تمرینات خود می‌اندازند سلامت متابولیکشان کاهش می یابد که شامل کاهش گنجایش هوازی، افزایش چربی بدنی، از دست دادن عضله و افزایش مقاومت به انسولین می‌شود.

 

در شرایط من، این حق را پیدا کرده ام که برای چند هفته هیچ کاری نکنم، اما اگر از بدنم مراقبت نمی‌کردم باعث می شد نه تنها تناسب اندامم را از دست دهم بلکه سلامتیم را نیز قربانی کنم. تعداد زیادی از ما این احساس را تجربه کرده ایم. در این مورد یک دوره کوتاه استراحت کافی هست اما همین که از عادت ورزش کردن خارج شوید، بازگشت مجدد به این عادت می‌تواند تبدیل به نبردی طاقت فرسا شود.

 

وقتی ورزش را متوقف میکنید چه اتفاقی برای بدن میوفتد؟

این بستگی دارد به چیزی که آن را ورزش میدانید. زندگی فرسوده کننده ي من شامل کل روز نشستن روی مبل، داشتن یک شغل پشت میزی و ترسناک وغذا خوردن می‌شود. مطمئنا همه ي ي ما در سال، چند هفته به استراحت احتیاج داریم طوری که هیچ کاری نکنیم، کنار ساحل استراحت کنیم و کمی هم کالری اضافی بگیریم. اما تمام چیزی که باید باشد همین هست، فقط یک استراحت.

 

در تحقیقی اخیر که فعالیت مغز را دنبال می‌کرد، مشخص شد بعد از تنها ۱۰ روز ورزش نکردن، خانم ها و آقایانی که سنشان بالاتر هست دچار کاهش جریان خون به هیپوکامپ می‌شوند. هیپوکامپ قسمتی از مغز هست که حافظه و احساسات را می سازد، هر دوی این‌ها در هر سنی برایمان بسیار بااهمیت میباشند.

 

ورزش حتما نباید ۳۸ کیلومتر دویدن « همانگونه که من برای ماراتن تمرین میکردم » یا حتی ۴ کیلومتر باشد. حتما لازم نیست در شکل سنتی اش باشد. برای پیاده روی به جایی اخیر بروید، اسب سواری کنید، اسکیت بروید. می‌شود گفت فرصت هاي پایان ناپذیری برای ورزش کردن وجود دارد، حتی اگر در شهری بزرگ زندگی می‌کنید آن قدر تنوع ورزشی وجود دارد که مجبور نیستید یک ورزش را چند بار تکرار کنید و می‌توانید به سراغ نوع دیگری از آن بروید.

 

تصمیم بگیرید به دنبال فعالیتی باشید که از آن لذت ببرید. در طول این فعالیت آگاهید که ورزش می‌کنید اما چون لذت بردن بر دیگر احساساتتتان غلبه دارد دیگر برایتان دشوار نخواهد بود.بعد از تنها دو هفته ورزش نکردن متوجه میشوید حتی بالا رفتن از پله ها نیز نسبت به قبل برایتان دشوارتر شده هست.

 

بدن خیلی سریع تناسبش را از دست میدهد و بعد از حدود ۳ ماه، ۲۰ درصد از تناسب هوازی خود را از دست داده اید. تنها چند مرتبه ورزش سبک در هفته، می‌تواند این مقدار را از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش دهد.

 

چند خبر مفید برای آنهایی که کمی به جای ورزش استراحت داده اند

 به گزارش پارس ناز نرخ کاهش قدرت نسبت به استقامتمان خیلی کندتر هست و حتی در یک تمرین مشخص شد بعد از ۲۴ هفته ورزش نکردن، شرکت کنندگان همچنان مقداری از قدرت خود را حفظ کرده اند.در دنیای ایده آل، همه ي ما باید هفته اي ۵ روز تمرین داشته باشیم، در هر وعده غذاهایی بخوریم که حاوی مواد مغذّي میباشند و هر شب ۸ ساعت بخوابیم.

 

به هر دلیلی که هست چنین دنیای ایده آلی وجود ندارد و ممکن هست در زندگی بارها پیش بیاید که به آن مقدار ورزشی که میخواهیم نرسیم. گاهی همۀ چیز را رها کنیم به خود استراحت دهیم، اینکار اصلا ایرادی ندارد. اگر نمی‌توانید به روش سنتی ورزش کنید پس سعی کنید راهی برای وارد کردن سرگرمی دیگری به زندگی خود پیدا کنید،

 

حتی اگر اینکار ۲۰ دقیقه پیاده روی و صحبت با موبایل همراهتان باشد و یا دویدن به دنبال کودکتان در پارک. اینکار باعث حفظ بدن و نجات ذهن می‌شود.