پارس ناز پورتال

مواد خوراکی برای سندروم قبل از قاعدگی

مجموعه : بهداشت زنان
مواد خوراکی برای سندروم قبل از قاعدگی

مواد خوراکی برای سندروم گذشته از قاعدگی 

مواد خوراکی برای پیشگیری از سندروم گذشته از قاعدگی در خانم ها راکه می‌تواند این دوران را با عدم درد و ناراحتی همراه کند معرفی می‌کنیم.اکثر خانم ها تا چند روز گذشته از دوران قاعدگی دچار یک سری دردها مانند سر درد، بدن درد، بدن پف کرده و… می‌شوند. این شرایط را سندروم پیش از قاعدگی می نامند. اکثر از ۸۵ درصد زنان در دوره پیش از قاعدگی حداقل یکی از این نشانه ها را تجربه میکنند.

 

این نشانه ها فقط جسمی نیستند بلکه احساسی نیز میباشند. بنابراین زنانی که دچار سندروم پیش از قاعدگی می‌شوند احساس افسردگی، عصبانیت، استرس و هوشیاری ذهنی کمتری می‌کنند. علت اصلی این مشکلات مشخص نیست اما یکی از احتمالاتی که میتوان داد ایجاد تغییرات هورمونی در بدن هست.

 

احتمال دیگر تغییر هورمون سروتونین در مغز هست که روی روحیه و سلامت فرد تاثیر می‌گذارد. داروهای زیادی می‌توان برای رفع این دردها تجویز کرد اما در عین حال غذاهایی هم میباشند که می‌توانند از سندروم گذشته از قاعدگی پیش گیری کنند.

 

ماست
خوردن ماست فواید سلامتی زیادی به خصوص برای خانم ها دارد. ماست احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش میدهد، با عفونت هاي قارچی واژن مبارزه میکند و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. ماست به علت دارا بودن کلسیم با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه می‌کند. در تحقیقی که در دانشگاه ماساچوست شده هست

 

به این نتیجه رسیده اند زنانی که در برنامه خوراکی خود کلسیم را نیز در نظر میگیرند کمتر دچار سندروم پیش از قاعدگی میشوند. پس زنانی که از این دردها رنج میبرند کلسیم بدنشان نا متعادل هست و حتی اکثر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. اگر ماست دوست ندارید می‌توانید شیر را جایگزین آن کنید. و اگر لبنیات دوست ندارید از مکمل ها بهره گیری کنید.

 

ماهی تن
ماهی تن فواید سلامتی بیشماری دارد. جلوی پیشرفت مریضی هاي قلبی را می‌گیرد و به علت ویتامین D موجود در آن با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه می‌کند. واضح هست که ویتامین D در سلامت استخوان ها و جذب کلسیم نقش بسیار مهمی دارد و کمبود این ویتامین مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می‌کند. افزایش این ویتامین نیز با تعداد زیادی از مشکلات از افسردگی گرفته تا فشار خون و مهم تر از همۀ اینکه با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه میکند. یکی از دلایل این سندروم کمبود ویتامین D هست پس برای رفع این مشکل ماهی، قارچ، شیر و غلات بخورید یا کمی آفتاب بگیرید.

 

مرغ
اگر تصمیم دارید با این سندروم مبارزه کنید مرغ را به برنامه خوراکی خود اضافه کنید. گوشت سفید به مراتب سالم تر از گوشت قرمز هست زیرا دربردارنده چربی اشباع شده و کلسترول کمتری هست و پروتئین بدن را فراهم میکند. مرغ منبع ویتامین B هست ویتامینی که برای سلامت مغز بسیار حیاتی هست. فواید این ویتامین به این جا ختم نمیشود

 

بلکه برای پیشگیري از هم نشانه هاي جسمی و هم نشانه هاي ذهنی این سندروم « احتباس آب، درد ماهیچه ها، افسردگی و بی حالی» نیز بسیار خوب و کاربردی هست.

 

بادام هندی
بادام هندی به علت دارا بودن زینک از نشانه هاي سندروم پیش از قاعدگی پیش گیری می‌کند. این ماده معدنی هم برای رشد سلول ها مناسب هست، هم به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و هم با درد و نشانه هاي پیش از قاعدگی مبارزه میکند.

 

بلغور جو
بلغور جو مدت هاست که بعنوان یک غذای درمانی شناخته شده هست زیرا این غذا میتواند سطح کلسترول بدن را کاهش دهد و با فشار خون مقابله کند به علاوه برای کبد نیز خوب هست. بلغور جو به علت دارا بودن منگنز میتواند با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه کند. منگنز به روشهای مختلفی برای بدن خوب هست

 

از عملکرد متابولیک گرفته تا تثبیت قند خون همین طور برای سلامت پوست و استخوان نیز خوب هست. کمبود منگنز یکی از دلایل دردهای پیش از قاعدگی هست که برای رفع این مشکل باید منگنز را در برنامه خوراکی خود لحاظ کنید.

 

نخود
یکی دیگر از غذاها برای مبارزه با سندروم پیش از قاعدگی نخود می باشد. خوردن نخود باعث بازرسی سطح قند و کلسترول خون میشود. نخود حاوی پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان هست و از همه ي مهمتر به علت دارا بودن آهن به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک می‌کند.

 

زعفران
زعفران ادویه معروفی هست که از کلاله هاي گل به دست می‌آید و فواید سلامتی بیشماری دارد. مصرف زعفران با کاهش اختلالات خواب، مبارزه با آسم و درمان نشانه هاي آلزایمر در رابطه هست. اضافه بر تمام اینها نشانه هاي سندروم پیش از قاعدگی را نیز از بین می‌برد.

 

سویا
مصرف سویا نیز راه حل مناسبی برای مبارزه با سندروم پیش از قاعدگی هست. در کل سویا برای سلامت بانوان بسیار خوب هست. این غذا مانع عرق شبانه میشود و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

 

تخمه آفتابگردان
 به گزارش پارس ناز تخمه آفتابگردان معمولا ما را به یاد هله هوله هاي دوران کودکی مان می اندازد اما بهتر هست که این خوراکی را در دوران جوانی نیز مصرف کنید. تخمه آفتابگردان فواید سلامتی زیادی دارد: با مریضی هاي قلبی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی مبارزه میکند. تخمه آفتابگردان حاوی چربی هاي دارای حلقه هاي اشباع نشده هست و کسانی که در برنامه خوراکی خود از این نوع چربی بهره گیری میکنند کمتر دچار سندروم پیش از قاعدگی میشوند.