پارس ناز پورتال

آشنایی مصرف کنندگان موتور برق، با موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ!

آشنایی مصرف کنندگان موتور برق، با موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ!

در این جا می خواهیم به معرفی انواع موتور برق از جمله موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ بپردازیم.

 

چه عللی سبب استفاده از موتور برق ها می شود؟

انواع موتور برق اعم از موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ و … کمابیش برای افراد نام آشنا هستند. در واقع شما اگر حتی مصرف کننده ی این محصولات نباشید، نام موتور برق را شنیده اید و با کاربرد آن تا حدودی آشنایی دارید. این موضوع به خصوص در سال های اخیر، رواج بیشتری پیدا کرده است.

 

چرا که در فصول گرم سال، شاهد قطعی های ناگهانی یا از پیش تعیین شده ی شبکه ی برق سراسری هستیم. پیش از این نیز به دلیل کمبود ظرفیت نیروگاه ها، عدم اتصال یا دسترسی به شبکه ی برق سراسری، خرابی های احتمالی و … نیاز به یک منبع جایگزین برای انرژی برق احساس می شد.

 

اما این احساس نیاز تنها مربوط به ارگان های حساس نظیر بیمارستان ها، صنایع و معادن، مراکز دیتا، مراکز تجاری و … می شد. اما افزایش احتمال قطعی ها در فصول گرم سال در سنوات گذشته سبب احساس نیاز به منابع جایگزین حتی در بخش مصارف خانگی نیز شده است.

آشنایی مصرف کنندگان موتور برق، با موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ!

موتور برق لانسین

توجه کنید که در گذشته در بخش خانگی و تجاری، وسایل برقی کمتری استفاده می شد. اما امروزه همه ی کارها شکل اتوماتیک به خود گرفته و از حالت دستی خارج شده اند. بخش اتوماتیک نیز از طریق انرژی برق تغذیه می شود.

 

همین امر از سویی سبب افزایش مصرف برق و از سوی دیگر سبب افزایش وابستگی به این انرژی می شود. لذا احساس نیاز به جایگزینی مناسب، به شدت افزایش یافته است. حال که با اهمیت و کاربرد موتور برق ها آشنا شدید، قطعا علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این محصولات هستید.

 

سیستم های برق اضطراری و جایگزین شبکه ی برق سراسری کدامند؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، معروف ترین جایگزین برای شبکه ی برق سراسری، موتور برق های مختلف از جمله موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ هستند. ملموس ترین کاربرد آنها نیز در تامین بارهای آسانسور، روشنایی ها، پمپ های آب و … است.

 

از آن جایی که این محصولات از اپراتور برای ورود به مدار استفاده می کنند، مقداری تاخیر در امر جایگزینی وجود دارد. اما دسته ی دیگری از سیستم های برق اضطراری نیز وجود دارند که ورود و خروج آن ها به مدار از طریق اتوماتیک صورت می گیرد. لذا وقفه ی ایجاد شده بسیار کوتاه است.

 

از این وسایل برای مصارف بسیار حساس بهره گرفته می شود. یو پی اس ها در این دسته از جایگزین های برق سراسری قرار می گیرند. گرچه هر دو دسته وظیفه اصلی تامین برق اضطراری را به عهده دارند، اما هر یک محل مصرف خاص خود را خواهد داشت. در ادامه همراه شما هستیم تا به تعریف موتور برق و انواع آن بپردازیم.

آشنایی مصرف کنندگان موتور برق، با موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ!

موتور برق المکس

 

 موتور برق (موتور برق لانسین، المکس، کوپ و …) چیست؟

به طور کلی موتور برق ها از هر برندی اعم از موتور برق لانسین، موتور برق المکس، موتور برق کوپ و …، وسیله ای برای تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی و سپس تبدیل انرژی مکانیکی حاصله به انرژی برق می باشند.

 

بدین ترتیب که ابتدا سوخت، انرژی لازم برای راه اندازی موتور را تامین کرده و از طریق آن ژنراتور برق چرخیده و برق تولید می شود. اما در این بین این تنها موتور نیست که وظیفه ی انجام کار را به عهده دارد بلکه بخش هایی از جمله ژنراتور، تنظیم کننده ی ولتاژ، تنظیم کننده ی سرعت و … از اجزای اصلی تشکیل دهنده ی موتور برق ها هستند.

 

وظیفه تبدیل انرژی سوخت (گازوئیل، بنزین، گاز طبیعی) به انرژی مکانیکی به عهده ی موتور بوده و تبدیل آن به انرژی الکتریکی به عهده ی ژنراتور است. بخش تنظیم کننده ی ولتاژ (AVR) نیز وظیفه ی تنظیم ولتاژ با ولتاژ مصرف کننده را به عهده دارد.

 

این کار از طریق یک مدار الکتریکی و مقایسه ولتاژ ژنراتور با ولتاژ مرجع صورت می گیرد. اما بخش تنظیم کننده ی سرعت با نام گاورنر نیز شناخته می شود. این بخش از طریق اندازه گیری و مقایسه ی فرکانس برق ژنراتور با فرکانس مرجع کار تنظیم سرعت موتور را انجام می دهد.

 

همه ی مواردی که گفته شد در شکل زیر به صورت شماتیک نمایش داده شده است. اگر شما هم قصد خرید و استفاده از موتور برق را دارید، قطعا نیازمند داشتن اطلاعات میدانی حول این موضوع هستید. به همین دلیل ما تا این قسمت مقاله به تعریف موتور برق، ساز و کار آن و علل استفاده از آن اشاره کردیم. در ادامه نیز به معرفی انواع آن می پردازیم.

آشنایی مصرف کنندگان موتور برق، با موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ!

ساز و کار موتور برق

 

انواع موتور برق (موتور برق لانسین، المکس، کوپ و …) کدامند؟

اگر شما یکی از مشتریان موتور برق ها باشید، قطعا به دنبال خرید بهترین و مناسب ترین آن ها خواهید بود. به طور کلی در هر محصولی بهره مندی از چند ویژگی، نشانه ی کیفیت آن می باشد. اولین موضوع انتخاب یک برند معتبر و با کیفیت است. در این بین قطعا موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ به شما پیشنهاد می شود.

 

چرا که این محصولات در عین بهره مندی از کیفیت بالا، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و گارانتی کالا، به نیاز مشتری نیز توجه ویژه ای داشته اند. طیف گسترده ی استفاده از موتور برق ها سبب شده تا آن ها را در انواع گوناگون با ویژگی های مختلف طراحی و تولید کنند. در ادامه به صورت اختصاری به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

انواع موتور برق از جمله موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ بر اساس نوع سوخت به سه دسته ی دیزلی (دیزل ژنراتور)، بنزینی و گازی یا گازسوز تقسیم می شوند. مولدهای دیزلی از گازوئیل برای تامین سوخت خود استفاده می کنند.

 

مصرف آن ها نسبت به نوع بنزینی کمتر و قیمت گازوئیل نیز نسبت به بنزین کمتر است. البته باید گفت که بنزین نسبت به سایر سوخت ها دسترسی بهتری دارد. نوع گازسوز نیز به دلیل مصرف کم مقرون به صرفه تر است.

 

در ضمن با محیط زیست نیز سازگاری بیشتری دارد. اما سوخت آن به سادگی در دسترس نیست. البته موتور برق ها را می توان به لحاظ نوع روشن شدن نیز به دو دسته ی هندلی (طنابی که با دست کشیده می شود.) و استارتی (دکمه ی استارت) تقسیم کرد.

آشنایی مصرف کنندگان موتور برق، با موتور برق لانسین، موتور برق المکس و موتور برق کوپ!

موتور برق کوپ