پارس ناز پورتال

موتور رو می‌دزدن اگر این موارد رو رعایت نکنی

موتور رو می‌دزدن اگر این موارد رو رعایت نکنی

شاید حدود ده سال پیش، موتور سیکلت جز دارایی‌های با ارزش حساب نمی‌شد. به همین دلیل آمار دزدی آن، به خصوص در شهر‌های کوچک‌تر پایین بود. همچنین بیشتر موتور سواران به امنیت موتور خود اهمیت چندانی نمی‌دادند و بدون استفاده از قفل موتور سیکلت، آن را رها می‌کردند. 

 

با بالا رفتن قیمت موتور سیکلت، کم کم ارزش این وسیله نقلیه بالا رفت و متاسفانه آمار دزدی آن، تقریبا همه جا افزایش یافت. بدیهی است که دزدی موتور بسیار راحت‌تر و بی دردسر است و روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. به همین دلیل، استفاده از روش‌های جلوگیری از دزدی موتور سیکلت، بیشتر از همیشه، اهمیت دارد. 

 

به یاد داشته باشید، که هیچکدام از روش‌های جلوگیری از سرقت موتور سیکلت، صد در صد موثر نیستند. در واقع، اکثر این روش‌ها با بالا بردن زمان لازم برای سرقت، کار سارقین را سخت می‌کنند اما باز هم دزدی آن، غیر ممکن نمی‌شود.

 

در نتیجه، برای بالا بردن تاثیر این کار، باید از چند روش به شکل ترکیبی و با توجه به موقعیت استفاده کنید. در ادامه مطلب، در مورد هفت روش مهمی که از دزدی موتور سیکلت جلوگیری می‌کند صحبت کرده‌ایم. 

 

استفاده از قفل موتور سیکلت مناسب

 

استفاده و خرید قفل موتور سیکلت مناسب، بدیهی‌ترین، و ساده‌ترین کار برای پیشگیری از دزدی است. با این حال، انتخاب قفل مناسب موتور سیکلت، یکی از دردسر‌های اصلی موتور سواران است.

 

در بازار فعلی، قفل‌های زیادی در مدل‌های مختلف موجود هستند. متاسفانه خیلی از قفل‌ها استاندارد لازم برای بالا بردن ایمنی موتور را ندارند. به همین دلیل، بهترین روش، استفاده از قفل‌های مخصوص موتور است. 

 

در واقع اگر زنجیر‌قفل‌های عمومی، که بیشتر برای بستن در ملک‌های شخصی استفاده می‌شوند را با قفل موتور سیکلت، جایگزین کنید، نتیجه بهتری می‌بینید. در کنار آن، استفاده از قفل مناسب با شرایط، کمک بسیار ویژه‌ای به شما می‌کند. در ادامه انواع قفل موتور سیکلت را مشخص کرده‌ایم. 

 

قفل زنجیری ضد برش

قفل زنجیر موتور سیکلت، ایمن‌ترین مدل قفل است که برای تمامی موتورسیکلت‌ها مناسب است. زنجیر‌های ضد برش، بیشتر از جنس فولاد ضد برش هستند و بریدن آن، کار بسیار مشکلی است. 

بهترین موقعیت استفاده از قفل زنجیری موتور سیکلت، زمانی است که به یک نقطه اتصال به زمین دسترسی دارید. به عبارت دیگر، موتور خود را با استفاده از این مدل قفل، به یک تیر برق، میله و موارد مشابه دیگر که امکان جا به جایی ندارند ببندید.

 

در این صورت، می‌توانید مطمئن باشید که سارقین نمی‌توانند موتور شما را جا به جا کنند. همچنین اگر به شکل گروهی با موتور سیکلت سفر می‌کنید، با استفاده از قفل زنجیری، می‌توانید موتور خود و همسفرانتان را به هم زنجیر کنید. این کار امنیت موتور های تمام تیم سفر را بالا می‌برد. 

قفل زنجیری ضد برش

قفل دیسک موتور

قفل دیسک موتور، نوعی قفل مخصوص موتور سیکلت هایی است که ترمز دیسکی دارند. استفاده از این مدل بسیار راحت‌تر است به همین دلیل معمولا محبوبیت بیشتری نسبت به قفل زنجیری دارد.

 

درست مانند بقیه مدل‌های بازار، قفل‌های دیسکی نیز در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. بدیهی است که آنهایی که کیفیت پایین‌تری دارند، به راحتی می‌شکنند و باز می‌شوند.

 

بهترین قفل دیسک موتور، مدل‌هایی هستند که از فولاد محکم و ضد برش ساخته شده‌اند. همچین قفل دیسک‌هایی با کیفیت بالا، معمولا ضخامت پیم بالایی دارند و به راحتی با فشار، نمی‌شکنند. 

 

نکته مهم هنگام انتخاب قفل دیسک، این است که زمانی که می‌خواهید از این قفل استفاده کنید، موتور خود را جایی پارک کنید که جابه‌جایی آن مشکل باشد. زیرا مواردی بوده که با وجود قفل دیسک با کیفیت و محک، سارقین موتور  با بلند کرده و با استفاده از وانت جابه‌جا کرده‌اند. 

 

انتخاب جای پارک مناسب

جای پارک مناسب یکی از کلیدی‌ترین موارد در جلوگیری از سرقت موتور سیکلت است. البته سرقت موتور تقریبا در همه جا از خیابان‌های شلوغ تا حتی پارکینگ خانه می‌تواند رخ دهد. اما باز هم انتخاب جای پارک مناسب بسیار مهم است. 

 

اگر موتور خود را در پارکینگ پاک می‌کنید، تا جای ممکن سعی کنید آن را پشت ماشین‌های دیگر، یا جایی غیر قابل دسترس قرار دهید. توجه کنید که حتی زمانی که موتور خود را در پارکینگ خانه گذاشته‌اید باید آن را قفل کنید.

 

بیرون از خانه، تلاش کنید بیشتر موتور را در معرض دید خود قرار دهید. از پارک کردن موتور سیکلت در جاهای خلوت و بدون دوربین مداربسته خودداری کنید و تا جای ممکن، آن را در قسمت‌های روشن و شلوغ خیابان پارک کنید.

در آوردن شمع موتور سیکلت ،نصب جی پی اس و دزدگیر 

در آوردن شمع موتور سیکلت

اگر می‌خواهید موتور سیکلت خود را برای مدت طولانی‌تر از چند روز، پارک کنید، بهتر است شمع آن را در بیاورید. زمانی که شمع موتور سیکلت را در می‌آورید، موتور سیکلت به هیچ عنوان روشن نمی‌شود. این روش راحت و بدون دردسر است و برای افرادی که می‌خواهند برای مدت طولانی از موتور خود استفاده نکنند مناسب است. 

 

نصب جی پی اس و دزدگیر 

نصب جی پی اس مناسب و دزدگیر، جز بهترین روش‌های جلوگیری از سرقت موتور سیکلت است. با استفاده از جی پی اس، می‌توانید به راحتی موتور خود را پس از سرقت ردیابی کنید و آن را به راحتی پیدا کنید.

 

در کنار آن، استفاده از دزدگیر، به شما کمک می‌کند که از سرقت یا نزدیک شدن افراد به موتور خود مطلع شوید. فقط توجه کنید که دزدگیری را انتخاب کنید که باتری پشتیبان داشته باشد. معمولا سارقین حرفه‌ای، دزدگیر را تشخیص می‌دهند و آن را قطع می‌کنند. اما دزدگیر با باتری پشتیبان حتی زمان قطع شدن برق موتور هم فعال می‌ماند.

 

خلاصه مطلب

در این نوشته، در مورد جمعی از موثرترین روش‌های جلوگیری از سرقت موتور سیکلت صحبت کردیم. همانطور که در ابتدا گفتیم، هیچکدام از این روش‌ها، به تنهایی موثر نیستند و بهتر است از بسته به موقعیت و شرایط، از چند روش به صورت ترکیبی استفاده کنید.

 

ترکیبی از استفاده از قفل مناسب، پارک کردن در جای امن و استفاده از دزدگیر و جی پی اس، تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از دزدی موتور سیکلت دارد. به یاد داشته باشید که معمولا برای سارقین، زمان ارزش بسیار زیادی دارد و ترجیح می‌دهند به سراغ موتوری بروند که بردن آن راحت‌تر و سریع‌تر است.

 

با استفاده از روش‌های مختلف جلوگیری از سرقت موتور سیکلت، می‌توانید احتمال انتخاب شدن موتورتان توسط سارقین حرفه‌ای را به حداقل کاهش دهید و از امنیت آن مطمئن شوید.