پارس ناز پورتال

نحوه فعالسازی انرژی چی و تمرینات عالی برای برقراری تعادل آن

نحوه فعالسازی انرژی چی و تمرینات عالی برای برقراری تعادل آن

نحوه فعالسازی انرژی چی 

در این مطلب، نحوه فعالسازی انرژی چی را به شما خواهیم گفت و تمرینات عالی برای برقرار تعادل آن در بدن را به شما آموزش می دهیم. در فرهنگ چینی، چی (یا چی) انرژی جهان است. انرژی چی در تمام موجودات زنده جریان دارد و ما را از نظر انرژی، سلامت جسمی، عاطفی و معنوی متعادل می کند. امروزه تاثیر انرژی چی تایید شده و به صورت علمی مورد مطالعات فراوان قرار گرفته است.

 

تاریخچه انرژی چی

اگرچه مفهوم چی از چین سرچشمه می گیرد، اما در سراسر آسیا به رسمیت شناخته شده است و به مشاهدات معنوی مانند بودیسم، تائوئیسم و هندوئیسم و سایر شیوه های روشنگری مرتبط است. تقریباً غیرممکن است که مشخص کنیم “چه زمانی” مفهوم چی به طور کامل در یک سیستم اعتقادی ادغام شده است. زیرا هیچ سابقه ای مبنی بر عدم وجود آن وجود ندارد.

 

انرژی چی چیست؟

تعریف ساده انرژی چی نیروی حیات یا انرژی است. چی یک ماده نیست، بلکه یک نیرو است – مانند جریان الکتریکی که یک لامپ را روشن می کند. کاراکتر چی هم (氣) به معنای “انرژی” یا “جوهر” است. این کاراکتر هوا را با یک گلدان برنج در داخل به تصویر می کشد و نشان دهنده قدرت دگرگونی است. آن را مانند دانه ای در نظر بگیرید که می تواند سال ها خفته باشد اما هنوز هم نیروی حیات در درون خود دارد.

نحوه فعالسازی انرژی چی و تمرینات عالی برای برقراری تعادل آن

این دانه فقط منتظر است که توسط خاک، آب و نور خورشید از خواب بیدار شود. انرژی چی بهتر است در رابطه با یین و یانگ درک شود. اصول تئوری یین و یانگ مبتنی بر تعادل دینامیکی از طریق حرکت انرژی چی است. چی نامرئی است، و فقط از طریق تأثیری که بر موجودات زنده و اشکال مادی دارد دیده می شود.

 

مثال انرژی چی برای درک بهتر آن

آهنرباها نمونه ای از چی مطابق با یین و یانگ هستند: یک طرف شمال است. طرف مقابل جنوب است. آنها یکدیگر را دفع یا جذب می کنند، اما وقتی تعادل بین شان برقرار شود، تولید کننده برق هستند. در طب سنتی چینی (TCM)، اعتقاد بر این است که تمام عملکردهای حیاتی بدن نیز توسط تغییرات و حرکات انواع انرژی چی، از جمله یوان چی (چی اولیه)، زونگ چی (سینه یا ریه) و یانگ چی کنترل می شود.

نحوه فعالسازی انرژی چی و تمرینات عالی برای برقراری تعادل آن

تصور می شود چی از طریق مسیرهای انرژی در بدن به نام مریدین می گذرد. هنگامی که بدن از تعادل خارج می شود، پزشکان TCM به علائمی که رخ می دهد و الگوی چی خود را نشان می دهد نگاه می کنند. کاراکتر چی بر روی استخوان‌های اوراکل به تصویر کشیده شده است – خطی چینی که قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد، که نشان می‌دهد چی مفهومی آشنا در آن زمان بود.

 

چرا انرژی چی مهم است؟

به زبان ساده: بدون جریان چی، زندگی وجود نخواهد داشت. تصور می شود که چی باید آزادانه جریان یابد تا سلامت و تندرستی بدن حفظ شود. کتاب کلاسیک طب داخلی امپراطور زرد 1 (237 قبل از میلاد) بیان می‌کند: “هرجا جریان آزاد وجود دارد، درد وجود ندارد. جایی که درد وجود دارد، جریان آزاد وجود ندارد.” ترویج جریان آزاد چی و خون یک اصل راهنما در طب چینی است.

نحوه فعالسازی انرژی چی و تمرینات عالی برای برقراری تعادل آن

هنر و علم فنگ شویی به دنبال دستیابی به جریان آزاد چی در محیط است. محیط شما بسته به چی آن، می تواند نیروی زندگی شما را تغذیه یا تخلیه کند. همچنین، چی در طبیعت است و می توان چی را با استفاده از تمرینات مدیتیشن ذهن و بدن مانند چیگونگ مهار کرد. متعادل بودن با طبیعت از طریق خواب شبانه و بیدار شدن در صبح، هماهنگی با فصول زندگی و… همه راه هایی برای مهار چی هستند.

 

زندگی بر اساس این اصول به عنوان دائو یا راه زندگی شناخته می شود. این همان معنای زندگی در تعادل یین و یانگ است. طبق طب چینی، ما با مقدار معینی از جوهر به دنیا می‌آییم که جینگ (چی پیش از تولد) نامیده می‌شود، و این باید برای ما تا آخر عمر باقی بماند. فعالیت هایی مانند کار بیش از حد، استرس و “سوء استفاده” از بدن این جوهر را می سوزاند و طول عمر را کوتاه می کند.

 

از کجا بفهمیم انرژی چی ما مختل شده است؟

وقتی استرس می گیریم، سیستم عصبی ما به حالت جنگ یا گریز می رود و به غدد فوق کلیوی آسیب می زند. اگر بدن به سرعت به حالت استراحت و هضم برنگردد، جریان چی مختل می شود. این می تواند منجر به رکود چی شود که باعث می شود کل بدن احساس تورم و سفتی کند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد انرژی چی شما تعادل ندارد:

 

تا دیروقت بیدار می مانید و در طول شب خوب نمی خوابید (یین و یانگ برعکس هستند).

بیش از حد کار می کنید و زمان کافی برای بهبودی بدن خود نمی گذارید.

غذاهای فاقد مواد مغذی می خورید.

در نوشیدن الکل افراط می کنید.

تحریک پذیری عاطفی و عصبانیت دارید.

احساس فرسودگی می کنید.

انرژی کم و خستگی زیادی دارید.

به راحتی وزن اضافه می کنید.

سیکل های قاعدگی نامنظم دارید.

بدن درد دارید.

 

چگونه انرژی چی را متعادل کنیم؟

در فصل اول کتاب کلاسیک طب داخلی امپراطور زرد، امپراتور به پزشک خود می گوید که مردم دوران قبل، بیش از 100 سال عمر می کردند. چگونه؟ آنها تنفس صحیح، حرکات کششی و ماساژ را تمرین کردند که جریان چی شان را تقویت می کرد. آنها وعده های غذایی متعادل را در زمان های منظم می خوردند و سعی می کردند ذهن و بدن خود را تحت فشار قرار ندهند.

نحوه فعالسازی انرژی چی و تمرینات عالی برای برقراری تعادل آن

8 شاخه طب چینی

طب چینی دارای هشت شاخه است که به پرورش سلامت، حفظ زندگی و ترویج جریان آزاد انرژی چی کمک می کند. ما در ادامه این شاخه ها را به همراه توضیحات شان برای شما لیست کرده ایم.

 

1. طب سوزنی:

طب سوزنی یکی از روش های قدیمی است که می تواند جریان آسان چی را تحریک کند.

 

2. داروهای گیاهی:

داروهای گیاهی روشی جامع برای حفظ تعادل ذهن و بدن ارائه می دهند.

 

3. ماساژ:

ماساژ، نصف النهارها را باز می کند و به چی و خون اجازه می دهد آزادانه جریان پیدا کند.

 

4. غذا:

غذاهای فصل، مغذی‌ترین چی‌ها را دارند، بنابراین در صورت امکان آن‌ها را انتخاب کنید.

 

5. ورزش:

تای چی و چیگونگ ما را به انرژی چی متصل می کنند تا سالم و قوی باشیم.

 

6. مدیتیشن:

مدیتیشن و تمرینات تنفس آگاهانه ارتباط ذهن و بدن را تقویت می کند. آنها به ما اجازه می دهند هوای بیشتری (چی) را استنشاق کنیم تا در بدن ما جذب شود و نیروی حیات را به تمام سلول ها و اندام ها بیاوریم.

 

7. طالع بینی/فال:

اینها به ما اجازه می دهند تا ذهن را از نگرانی و پشیمانی پاک کنیم. به یاد داشته باشید: شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید و تلاش برای تغییر آن تنها در جریان انرژی حرکت به جلو اختلال ایجاد می کند.

 

8. فنگ شویی:

ایجاد یک محیط در خانه و محل کار که از جریان انرژی پشتیبانی می کند، خلاقیت را افزایش می دهد. این موضوع مهمی است زیرا بسیاری در خانه شان کار می کنند. بنابراین بدون فضای فیزیکی و انرژی مناسب، چی از تعادل خارج می شود و می تواند باعث استرس و رکود بیشتر شود.

 

از کجا بفهمیم انرژی چی ما متعادل است؟

افرادی که با اصول یین و یانگ و چی زندگی می کنند، آرامش درونی و ذهن متمرکز دارند. در طب چینی به آن (قلب چی) می گوییم. این افراد نشاط و نیروی حیاتی در درون خود دارند که از چشمانشان نمایان می شود. آنها خونسرد، آرام هستند و می توانند توجه کامل خود را به کار مورد نظرشان معطوف کنند. به نظر می رسد انرژی مثبت از آنها ساطع می شود.

 

این افراد میدان‌های انرژی قوی دارند و می‌توانند به سرعت از پس موقعیت‌ها و افراد استرس‌زا برآیند. هنگامی که چی شما متعادل است، ذهن، بدن و روح شما در یک راستا قرار دارند. یعنی شما هستید و بدن شما احساس خوبی دارد. شما ارتباط عمیقی با خود، دیگران و به طور کلی با جهان دارید. ولی متعادل کردن چی مقصد نهایی نیست. این فقط یک اصل راهنما برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم است.