پارس ناز پورتال

نظریه تکامل درباره شکل و شمایل موجودات فضایی

نظریه تکامل درباره شکل و شمایل موجودات فضایی

نظریه تکامل درباره شکل و شمایل موجودات فضایی 

ما اکثر در فیلم ها درمورد شکل و شمایل موجودات فضایی تصوراتی در ذهن داریم، امروز می‌خواهیم ببینیم علم در این خصوص چه می گوید؟ شکل ظاهری موجودات فضایی چطور هست؟ گروهی از دانشمندان بر این باورند که با استناد بر نظریه تکامل، می توان شکل ظاهری بیگانگان را گمان زد!

 

جستجو برای حیات هوشمند و موجوداتی از کرات دیگر، یکی از آرزوهای دیرینه بشر به تعداد می رود. همۀ ما، یک تصور ذهنی را از شکل ظاهری موجودات فضایی داریم. ما انسانها، ساکنین محله‌اي کوچک در نقطه‌اي آبی‌رنگ از فضای بی‌کران هستیم و در قرن‌هاي متعدد، بارها از خود پرسیده‌ایم: چرا ما در جهان هستیم؟ آیا انسان تنها موجود هوشمند در عالم هست؟

 

تا زمانی که علم و دستاوردهای بشر برای سفر به منظومه‌هاي همسایه کافی نیست، باید بر تصورات و گمان‌پردازی‌هاي خود تکیه کند. اما به لطف متخصصان زیست‌شناسی تکاملی، ما می توانیم حیات اجنبی و شکل ظاهری موجودات فضایی را گمان بزنیم!

 

محققان از دانشگاه آکسفورد «University of Oxford»، تصمیم گرفتند که با بهره‌گیری از نظریه تکامل و قوانین انتخاب‌ طبیعی، گونه‌هاي احتمالی در سیارات فرازمینی را گمان بزنند.

 

زهر لوین «Sam Levin» بعنوان یکی از محققان این مطلب میگوید:رویکردهای قبل در اساس شناسایی گونه‌هاي موجودات فرازمینی ، تا حد بسیاری بر قوانین فیزیک و سنجش آن‌ها با شرایط زمین صورت گرفته هست. در واقع نمی توان با تصورات فعلی خود از دنیای شیمی، زمین‌شناسی و فیزیک، در مورد موجوداتی ناشناس پیش‌داوری کرد! به منظور پیش‌بینی شکل ظاهری موجودات فضایی، باید بر فرآیند‌هاي گزینه طبیعی و مفهوم نظریه تکامل تمرکز کرد.

 

این یک رویکرد خوب هست؛ چرا که نحوه حیات بیگانگان را با شرایط بسیار متفاوت‌تری نسبت به زمین پیش‌بینی می کند. این احتمال وجود دارد که بیگانگان به زندگی ماشینی روی آورده و فاقد DNA باشند و حتی به جای اکسیژن، نیتروژن تنفس کنند!
محققان بر این باورند که به منظور پیش‌بینی شکل ظاهری موجودات فضایی و نحوه زندگی بیگانگان،

 

باید تمامی شواهد مربوط به جهان‌هاي اجنبی را با دقت زیر ذره‌بین قرار دارد؛ زیرا وقوع هر تغییر کلیدی در این سیارات، می تواند جرقه‌اي برای ظهور نسل تازه‌اي از موجودات فرازمینی باشد.بعنوان مثال یکی از مهم ترین شواهد لازم برای شکل‌گیری تمدن هوشمند بر روی سیاره ما، مسیرهای تکاملی و انتشار عظیم مواد مغذی هست.

 

بر روی زمین، این اتفاقات سبب شکل‌گیری مسیر زندگی شده‌اند. ادغام سلول‌ها برای تشکیل مشارکت‌هاي قابل دقت و تقسیم‌هاي سلولی از جمله این رویدادهای مهم و قابل دقت به تعداد میروند.

 

شکل ظاهری موجودات فضایی
محققان بر این باورند که شرایط برای بیوسفر سیارات فرازمینی، میتواند تا حد بسیاری متفاوت با درک امروزی ما باشد. پیش‌بینی این مراحل پیچیده، ممکن هست اطلاعات چندانی از جزئیات ماجرا را مشخص نکند. اما با بهره گیری از همین رویکرد، میتوان شکل ظاهری موجودات فضایی و ساختار حیات آنان را تا حد بسیاری مشخص فرآوری.

 

بعنوان مثال، ما میتوانیم از با بهره گیری از این طریق، سیاراتی با اشکال ابتدایی حیات را از همانند‌هاي هوشمند آنان متمایز کرده و به دنبال راهکاری جهت برقراری رابطه با آن‌ها باشیم. زهر لوین در این خصوص میگوید:

 

هنوز نمی توان گفت که بیگانگان بر روی 2 پای خود قدم می زنند و یا این که چشمان آنان چه رنگی هست! ولی ما معتقدیم که بهره گیری از نظریه تکامل، ابزاری خوب برای فهم بهتر شکل ظاهری موجودات فضایی و اشکال مختلف حیات هست.بهره گیری از این راه حل، یک تمرین خوب در بررسی حیات احتمالی موجودات فضایی هست. چیزی که از تکامل بر روی زمین یاد گرفته‌ایم، به ما نشان می دهد که احتمال گسترش نظریه تکامل در سایر جهان‌ها نیز وجود دارد.

 

حتی میتوان گفت که این خصوصیت، باید بعنوان اساس شکل‌گیری حیات در جهان‌هاي اجنبی مورد بررسی قرار گیرد. بعنوان مثال، اگر روزی بشر پیروز به کشف حیات اجنبی در دنیایی دیگر شد، شاید تکامل داروین نقش به سزایی را در این روند داشته هست.

 

تفکر به این شیوه از تکامل فرازمینی ، مفهوم تازه‌اي را پیش روی ما می گذارد که بر مبنای آن، ممکن هست نژاد بیگانگان تنها به ماهیانی قرمز رنگ در اقیانوس‌ها و دریاها خلاصه شود! بدین ترتیب، نباید انتظار داشت که موجودات فضایی، حتماً نژادهایی هوشمند امثال ما باشند. زهر لوین در این خصوص اظهار کرد:

 

در هر سطح از حیات، مکانیسم‌هایي برای از میان بردن تضادها، حفظ مشارکت و حفظ عملکرد ارگانیزم وجود دارد. ما حتی میتوانیم همانند‌هایي از این مکانیسم‌ها را بعنوان طرح‌هاي پیشنهادی، ارائه کنیم.این مطلب پژوهشی، ممکن هست که امثال برخی دیگر از مطالعات، طرحی انقلابی را ارائه نکند. اما همواره باید

 

به دلیل داشت که «تکامل» بعنوان یک پارامتر کیفیت در زندگی نقش‌آفرینی میکند. با بهره گیری از این مفهوم، میتوان انتظار داشت که در نقطه‌اي از کیهان و در یک سیاره فرازمینی، حیاتی اجنبی شروع به شکل‌گیری کند.با بهره‌گیری از این دسته از یافته‌ها، میتوان برخی از طرح‌هاي مقدماتی را برای گونه‌هاي اجنبی نیز ارائه کرد؛ بدون آنکه حتی لازم باشد بر سیارات دور دست قدم بگذاریم!

 

دانشمندان امیدوارند که در آینده‌اي نزدیک، بتوانند یافته‌هاي خود پیرامون این مفهوم را گسترش داده و برآورد نسبتا دقیقی را از حیات اجنبی ارائه کنند.