پارس ناز پورتال

نوروز 1403 کجا بریم؟ سفر داخلی یا خارجی

نوروز 1403 کجا بریم؟ سفر داخلی یا خارجی

ایام نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر است؛ آب‌وهوای مناسب در کنار تعطیلات بدون دغدغه در این ایام کمک می‌کند که بتوانید برای سفر به مقاصد داخلی و خارجی برنامه‌ریزی کنید.

 

اما اگر می‌خواهید بدانید که بهترین مقاصد برای سفر نوروزی کجاست و آیا بهتر است برای سفر داخلی برنامه‌ریزی کنیم یا خارجی، در ادامه با ما همراه شوید تا در این مقاله شما را برای انتخاب یک مقصد مناسب راهنمایی کنیم.

 

بهترین مقاصد داخلی برای سفر نوروزی

فصل بهار برای سفر به بیشتر مقاصد داخلی، بهترین زمان است. از شمال تا جنوب، شرق تا غرب و حتی مرکز ایران، مقصد مناسبی برای سفر به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید بدون محدودیت برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده و با رزرو هتل در هر شهر و تهیه بلیط وسایل نقلیه خود را به آنجا برسانید.

 

بهترین مقاصد در شمال ایران

استان‌های شمالی ایران از گلستان تا مازندران و گیلان، همه از محبوب‌ترین مقاصد برای سفر در نوروز محسوب می‌شوند. البته در بین آن‌ها، شهرهایی که در نزدیکی ساحل هستند، آب‌وهوای معتدل‌تری دارند ولی شهرهایی که در ارتفاعات قرار دارند، به دلیل سرمای هوا، گزینه مناسب‌تری برای سفر در اواخر بهار و فصل تابستان به‌شمار می‌روند .

 

در استان گلستان، می‌توانید سفر در طبیعت بکرتری را نسبت به مازندران تجربه کنید. در عین حال بیشتر شهرهای مازندران ساحلی هستند و امکانات مناسبی برای سفر دارند. استان گیلان نیز تنوع بالایی از شهرهای سرسبز تا ساحلی را به نمایش می‌گذارد.

 

بهترین مقاصد در مرکز ایران

از پایتخت که به سمت مرکز ایران حرکت کنید، شهرهای زیادی به عنوان مقاصد نوروزی در انتظار شما هستند. البته یکی از بهترین آن‌ها، تهران است. شهری که می‌توانید در تعطیلات نوروز چهره خلوت، تمیز و زیبایی از آن ببینید. این شهر با وجود کوه‌های بلند و تفریحات متنوع، بوستان‌های بزرگ، نمایشگاه‌های مناسبتی و غیره یک مقصد مناسب برای سفر شماست.

 

در همسایگی پایتخت، شهرهای جذابی مثل کاشان با جاذبه‌های تاریخی‌اش و انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های متفاوت، از دیگر شهرهای دیدنی برای سفر در نوروز محسوب می‌شود که از لحاظ آب‌وهوایی نیز خنک و معتدل است.

 

استان سمنان نیز همسایه جنوب شرقی تهران است که برای سفر طبیعت‌گردی، شهرگردی و دیدن جاذبه‌های مختلف انتخاب مناسبی است. در این استان شهرهایی مثل گرمسار، دامغان، شاهرود، شهمیرزاد و غیره بسیار دیدنی هستند.

 

اصفهان زیبا نیز از دیگر مقاصد جذاب برای سفر است که چشم‌تان از دیدن زیبایی‌هایش سیر نخواهد شد. با سفر به این شهر مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی با معماری باشکوه، سوغاتی‌های خوشمزه و هنر اصیل در صنایع دستی را خواهید دید.

 

یزد به عنوان اولین شهر خشتی جهان با شیرینی‌های خوشمزه گزینه مناسب دیگری برای سفر در نوروز است. شهری که از قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش و البته از آرامش کویری اطراف آن سیر نخواهید شد.

 

شیراز نیز از دیگر شهرهای جذاب برای سفر است که شما را به معماری، شعر، بهارنارنج، تاریخ، و فرهنگ دعوت می‌کند. شیراز در نوروز به یکی از پرطرفدارترین مقاصد داخلی تبدیل می‌شود.استان لرستان نیز با شهرهای زیبا و دیدنی از دیگر مقاصد جذاب برای شهرگردی و طبیعت‌گردی است که در فصل بهار به زیباترین حد خود می‌رسد.

لرستان

بهترین مقاصد در جنوب ایران

در طبیعت زیبای جنوب ایران از دامنه‌های زاگرس تا سواحل خلیج فارس مقاصد زیادی برای سفرهای نوروزی وجود دارد که با وجود آب‌وهوای معتدل می‌توانید برای یک سفر جذاب از شهرگردی تا طبیعت‌گردی در این مناطق برنامه‌ریزی کنید.

 

  • استان خوزستان از شمال تا جنوب، شامل شهرهای دزفول، اندیمشک، ایذه، شوش و شوشتر، اهواز، خرمشهر، آبادان و ماهشهر و غیره در بهار از دیدنی‌ترین مقاصد سفر است.

 

  • بوشهر زیبا با شب‌های همیشه بیدار و ترکیبی از ساحل، موسیقی، قهوه و طعم تند ادویه‌ها از دیگر شهرهای جذاب برای سفر به سواحل خلیج فارس به‌شمار می‌رود.

 

  • در هرمزگان زیبا نیز از غرب تا شرق می‌توانید جزایر مختلف مثل کیش، قشم،‌ هرمز، هندورابی یا بندرهای مختلف مثل کنگ، لنگه، بندرعباس و غیره را با داشتن مردم خونگرم، سواحل زیبا و دیدنی خلیج فارس، ماهی‌های خوش‌طعم و زیبایی‌های ناتمام برای سفر انتخاب کنید.

 

  • در جنوب شرقی نیز بندر چابهار و استان زیبای سیستان و بلوچستان از دیگر مقاصدی است که در بهار منتظر شماست تا شما را به سرزمین عجایبی از رنگ‌ها، طعم‌ها و فرهنگ مهمان کند.

 

برترین مقاصد خارجی برای سفر نوروزی

 

اگر می‌خواهید تعطیلات نوروز را در خارج از مرزهای ایران باشید، مقاصد زیادی از لوکس تا اقتصادی برای سفر وجود دارند. اما برخی از آن‌ها همیشه در صدر جدول سفرهای خارجی هستند و در ایام نوروز بیشترین طرفدار را پیدا می‌کنند.

 

  • ترکیه محبوب‌ترین کشور برای سفر خارجی نه تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای بسیاری از مردم جهان است. کشوری که به عنوان دروازه شرق و غرب جهان شناخته می‌شود و شهرهای زیبایی مثل استانبول، ازمیر، آنکارا، کاپادوکیا و… دارد. از سوی دیگر با سواحل زیبا و طبیعت دیدنی‌اش شناخته می‌شود.

 

  • دبی یک شهر جذاب دیگر است که حالا به عنوان یکی از مدرن‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. شهری با آسمان خراش‌های بلند، تفریحات لوکس و جذاب، سواحل دیدنی، نمایشگاه‌های فصلی مختلف و هزار و یک جاذبه دیدنی که مقصد افرادی زیادی برای سفرهای نوروزی به‌شمار می‌رود.

 

  • هزینه‌های مناسب سفر به ارمنستان به عنوان یک مقصد خارجی و هم‌مرز بودن آن با ایران باعث شده است که ارمنستان با طبیعت زیبای خود به یک مقصد خارجی محبوب به‌ویژه در ایام نوروز تبدیل شود.

 

  • گرجستان ترکیبی از طبیعت کوهستانی و دریاچه‌های زیباست که با وجود هزینه کم برای سفر خارجی در نوروز بسیار طرفدار دارد.

 

  • تایلند، کشوری در آسیای شرقی که با طبیعت زیبا و دیدنی‌اش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در این کشور به فرهنگ شرق آسیا با هزینه بسیار معقول سفر خواهید کرد و ترکیبی از طبیعت، غذاهای عجیب، میوه‌های استوایی و سواحل زیبا را تماشا خواهید کرد.

استانبول

مقایسه سفر داخلی و خارجی در نوروز

 

در بین مقاصد مختلف داخلی و خارجی، معمولا سفر به مقاصد خارجی برای شما گران‌تر تمام می‌شود. البته این مورد به برنامه‌ریزی سفر شما نیز بستگی دارد. اما در هر صورت برای سفرهای خارجی باید ارزی خرج کنید که همین مساله نیز باعث افزایش هزینه خواهد شد. گرچه سفر خارجی می‌تواند تجربه‌هایی جذاب از حضور در یک کشور با فرهنگ و جاذبه‌های متفاوت را در اختیار شما قرار دهد.

 

از سوی دیگر سفر در مقاصد داخلی با روش‌های مختلف یعنی با خرید آنلاین بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس و بلیط قطار امکان‌پذیر است. اما در بیشتر مقاصد خارجی به دلیل فاصله زیاد مبدا تا مقصد هواپیما بهترین یا شاید تنها گزینه برای شما باشد. یادتان باشد هنگام رزرو بلیط، مخصوصا هنگام خرید بلیط هواپیما چارتر موارد مختلفی همچون کنسلی و استرداد بلیط هواپیما را مورد توجه قرار دهید.

 

در نهایت اینکه برای انتخاب مقصد باید چند گزینه مختلف را در نظر بگیرید؛ بودجه سفر، تعداد روزهای آن، سلیقه و سبک سفر (شهرگردی، طبیعت‌گردی یا ترکیبی از هر دو) و وسیله سفر. با بررسی این موارد می‌توانید مقصد سفرتان را چه داخلی و چه خارجی به سادگی انتخاب کنید.