پارس ناز پورتال

نوشتن یک برنامه کارآفرینی موثر و موفق

نوشتن یک برنامه کارآفرینی موثر و موفق

نوشتن یک برنامه کارآفرینی موثر و موفق 

وقتی برای کسب و کار خود و ایجاد کارآفرینی موفق اقدام می کنید چطور برنامه ریزی آن را انجام می دهید؟ اصول زیر می تواند به شما کمک کند. اولین باری که در اواخر دهه 70 شروع به کار با بیزنس پلن کردم، برنامه ها طولانی تر و پیچیده تر از برنامه های امروزی بودند.

 

شاید این موضوع به این خاطر باشد که امروزه برنامه کسب و کار رواج بیشتری دارد و تقریبا به وسیله هر کسی و در هر زمینه شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید هم سرمایه گذارانی که باید این برنامه ها را بخوانند، جریان ساده نویسی را ایجاد کردند یا ممکن است مردم صرفا به دلیل کمبود وقت به ساده نویسی روی آورده باشند!

 

هر دلیلی که داشته باشد، جریان موجود در برنامه های کسب و کار امروزی به این شکل است که یکراست به اصل قضیه پرداخته شود. راهبرد «ساده بنویس تا سریع خوانده شود» مهمترین نکته در این برنامه هاست. اگر می خواهید مردم بیزنس پلن شما را بخوانند، مهم ترین نکته ای که باید رعایت کنید این است که ساده بنویسید. کلمات ساده انتخاب کنید و برنامه تان را کوتاه نگه دارید.
نوشتن یک برنامه کارآفرینی موثر و موفقاما ساده نویسی را با تفکر ساده اشتباه نگیرید. دلیل ساده نویسی شما این نیست که ایده تان را هنوز به طور کامل پرورش نداده اید. بلکه شما ساده می نویسید تا نظرات تان را به سادگی به شخصی که آن را می خواند منتقل کنید. به گزارش پارس ناز حال با در نظر داشتن این موارد، به ویژگی های مهم ساده نویسی می پردازیم:

 

نثر ساده ای داشته باشید. برنامه های کارآمد به آسانی خوانده می شوند. شما باید این برنامه ها را به اشخاصی بدهید که هنگام صحبت با تلفن یا ارسال ایمیل نگاهی به برنامه تان نیز می اندازند. نثر قلمبه سلمبه را برای نوشتن رمان های آینده تان کنار بگذارید! زمانی که برنامه کسب و کار می نویسید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

 

* از جملات طولانی و پیچیده استفاده نکنید؛ مگر آن که هدف خاصی داشته باشید.

 

* از کلمات مخفف، اصطلاحات خیابانی و کلمات چند معنایی استفاده نکنید؛ همه نمی دانند که «س.ن.ب.ک.ک.» به معنای «ساده نویسی برنامه کسب و کار» است!* از کلمات رایج استفاده کنید.

 

* از بولت پوینت استفاده کنید. بولت پوینت به خواننده اجازه می دهد تا اطلاعات مهم را با سرعت بیشتری دریافت کند.

 

* کوتاه بنویسید. طول متوسط بیشتر برنامه های کسب و کار نسبت به گذشته خیلی کوتاه تر شده است. شاید بخواهید به منظور متقاعد کردن دیگران 20 تا 30 صفحه توضیحات به علاوه 10 صفحه ضمایمی مانند پروژه ها، رزومه مدیریتی و سایر جزییات بنویسید اما بدانید که اگر برنامه کسب و کارتان حدود 40 صفحه باشد، پس به درستی خلاصه اش نکرده اید.

 

البته استثناهایی هم وجود دارد. اخیرا برنامه کسب و کاری دیده ام که متعلق به یک کافی شاپ بود. آنها عکس هایی از محل احداث، منوها و نقشه ها نیز در برنامه شان گنجانده بودند. این ویژگی های گرافیکی باعث طولانی تر شدن برنامه شان شده بود اما در عین حال بر ارزش آن نیز افزوده بود.

 

از چارت های کسب و کار استفاده کنید. کاری کنید که اعداد و ارقام مهم تان به سرعت پیدا و درک شود. از جدول ها و چارت های ساده استفاده کنید تا مهم ترین آمارهای تان را به رخ بکشید. همچنین:

 

* از چارت های دو بعدی استفاده کنید، نه سه بعدی. خواندن چارت های دو بعدی معمولا کار آسان تری است. مطمئن شوید که اعداد به خوبی نشان داده شده اند.

 

* از چارت کیک مانند استفاده کنید تا سهم خود را از بازار نشان دهید.

 

* متن خود را به خوبی ویرایش و زیباسازی کنید. شما باید علاوه بر انتخاب مناسب کلمات، شکل ظاهری متن خود را نیز زیبا و ساده کنید. توصیه های زیر را بخوانید:

 

* متن تان را فقط با دو فونت بنویسید. فونتی که برای نوشتن تیترها به کار می برید، باید فونت ساده sans-serif مانند Arial و Tahoma باشد. فونت مورد استفاده در متن نیز بهتر است B Nazanin باشد.

 

* از فونت های ریز دوری کنید. تنها برخی از فونت ها در اندازه 10 به خوبی نمایش داده می شوند. بهتر است از اندازه 11 یا 12 استفاده کنید.

 

* بین مطالب و برای جداسازی چارت ها از مطالب فاصله در نظر بگیرید. هر وقت شک داشتید به صفحه بعد بروید.

 

* برنامه کسب و کار خود را چندین بار بخوانید و اشتباهات لغوی و گرامری را برطرف کنید. مطمئن شوید اعدادی که در چارت به کار برده اید با اعدادی که در متن وجود دارند، همخوانی دارند.