پارس ناز پورتال

نکات تغذیه‌ ای مهم برای مسافرت در فصل گرما

نکات تغذیه‌ ای مهم برای مسافرت در فصل گرما

نکات تغذیه‌ ای مهم برای مسافرت در فصل گرما

درست هست که یکی از لذت‌هاي سفر, غذا خوردن هست, اما همۀ ما می توانیم در تمام طول سال, هرآنچه که دوست داریم را در شهر یا منزل خود ما مصرف کنیم, بنابراین اگر به شهر یا کشوری میروید که علاقه چندانی به غذا هاي آن ها ندارید, اصراری به غذا خوردن به هر قیمتی نداشته باشید.

 

اکنون اگر مجبور بودید غذا هاي محلی بخورید یا اصلا علاقه به تجربه مصرف خوراکی‌هاي اخیر در سفر داشتید, دست کم این 20 نکته ساده راکه در ادامه به آن ها اشاره میکنیم, رعایت کنید.

 

1. اگر در شهر یا کشوری که برای نخستین بار به آنجا سفر کرده اید تصمیم به خوردن غذا هاي محلی آن منطقه گرفتید, کوشش کنید ساده ترین غذا که ترکیبات واضحی دارد, انتخاب کنید. غذا هاي دارای ترکیبات مخلوط مثل گوشت‌ها و سبزی‌هاي چرخ‌شده که نمیتوانید مواد آغاز آن ها را تشخیص بدهید, اصلا انتخاب مناسبی نخواهند بود.

 

2. اگر جزو افرادی هستید که حساسیت خوراکی را در طول زندگی‌تان تجربه کرده اید, کوشش کنید از خوردن سبزی‌هاي محلی یا غذا هاي حاوی سبزی‌هاي محلی در شهرها و کشورهای دیگر امتناع کنید. به جای آن, از مسوول رستوران بخواهید فقط سبزی‌هاي آشنا و مشخصی که قبلا خورده‌اید را در غذای شما بریزد.

 

3. در شهرها یا کشورهای دیگر, میوه‌ها یا خوراکی‌هاي اخیر را یک به یک آزمون کنید تا اگر به میوه یا خوراکی خاصی حساسیت داشتید, متوجه این حساسیت بشوید و دیگر آن خوراکی حساسیت‌زا را میل نکنید.

 

4. گذشته از سفارش غذا در سفر, حتماً از مسوول رستوران درمورد مواد تشکیل‌دهنده خوراکی که قرار هست مصرف کنید, بپرسید. احتمالا نوع گوشت, سس, سبزی ها یا چاشنی‌هایي که قرار هست در غذای شما باشند, باب میلتان نباشند و آشپز آن رستوران بتواند تغییراتی مطابق سلیقه خوراکی‌تان در بشقابتان ایجاد کند.

 

5. یکی از ایمن‌ترین خوراکی‌ها در سفر, انواع نان‌هاي محلی هر منطقه هست که هم می توانند با کمترین خرج شما را سیر کنند و هم انتخاب خوراکی خوشگل و متفاوتی پیش روی شما بگذارند.

 

6. کوشش کنید لذت سفر را با خوردن یک غذای غیرمنطبق با سلیقه خوراکی‌تان خراب نکنید و به خوردن خوراکی‌هاي تندرست‌تر, اما ساده‌تر اکتفا کنید. این خوراکی‌هاي تندرست و ساده میتوانند شامل انواع لبنیات پاستوریزه, تخم‌مرغ و نان‌هاي محلی باشند.

 

7. اگر امکان آشپزی در سفر دارید, ساده ترین گوشت‌ها «یعنی گوشت‌هایي که مزه‌دار نشده‌اند تا بتوان سلامت‌شان را از ظاهر و بوی آن ها تشخیص داد» را انتخاب و انها را به‌صورت کبابی یا کاملا پخته مصرف کنید. در این صورت میتوانید سس‌ها و چاشنی‌هاي موردعلاقه خودتان را هم به گوشت و مرغ اضافه کنید.

 

8. به شدت از مصرف فراورده‌هاي گوشتی مثل سوسیس و کالباس در سفرهای داخلی و خارجی امتناع کنید زیرا احتمال مسمومیت با این مواد خوراکی, مخصوصا در سفر بسیار بالاست.

 

9. یکی از راه‌هاي افزایش سلامت در سفر, ارتقای قدرت سیستم دفاعی بدن هست, بنابراین, تا می توانید در سفر مصرف آبمیوه‌هاي تازه و طبیعی, مخصوصا آب انواع مرکبات که حجم بالایی از ویتامین C را در خود جای داده‌اند در برنامه خوراکی‌تان داشته باشید. اگر برایتان مقدور بود, با همه وعده‌هاي خوراکی خود یک شماره لیموی تازه هم میل کنید.

 

10. اگر خواستید خوراکی یا میوه جدیدی را در سفر آزمون کنید, کمترین حجم از آن میوه یا غذا را سفارش بدهید تا اگر ذائقه‌تان با آن هماهنگ نبود, یا سفارش خود را عوض کنید یا از آشپز و فروشنده بخواهید تغییراتی در سفارش شما ایجاد کند.

 

11. خوردن گوشت‌هاي نیم‌پز در سفر, به 2 علت به شدت ممنوع هست؛ علت اول این که ممکن هست منتقل‌کننده آلودگی و عامل مسمومیت باشند. علت دوم هم این که حتی در صورت تندرست بودن, ممکن هست سازگاری کافی با سیستم گوارشی‌تان نداشته باشند و مشکلاتی مثل نفخ شدید, ریفلاکس, اسهال یا یبوست ایجاد کنند.

 

12. هرگز در شهرها و کشورهای دیگر, آب غیربسته‌بندی ننوشید. حتی اگر به سلامت آب‌هاي بسته‌بندی هم اعتماد ندارید, می توانید آن ها را گذشته از مصرف حدود 5 دقیقه بجوشانید.

 

13. سبزی ها کبابی یا تنوری که با کمی روغن زیتون یا کنجد مزه‌دار شده‌اند هم میتوانند انتخاب بسیار خوبی در سفر باشند.

 

14. مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز یا عسلی هم در سفر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. از مسوولان رستوران‌هاي محلی بخواهید غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ میباشند را با تخم‌مرغ کاملا سفت برای شما سرو کنند.

 

15. ماهی, میگو و غذا هاي دریایی, غذا هاي جذابی میباشند, اما حواستان باشد اگر قرار هست در سفر, ماهی یا میگوی خاص و جدیدی را آزمون کنید, حتماً ابتدا کمتر از 20 گرم از آن را مصرف کنید تا مطمئن شوید حساسیت خوراکی به آن نوع خاص از ماهی یا میگو ندارید, سپس بشقاب کاملی سفارش بدهید.

 

16. در سفر, یخ مصرف نکنید. نوشیدنی‌هاي خنک سفارش بدهید که نیازی به اضافه کردن یخ ندارند زیرا سلامت و بهداشت آبی که از آن یخ تهیه‌شده, به هیچ عنوان معلوم نیست.

 

17. کوشش کنید وعده‌هاي خوراکی را در رستوران‌هاي تمیز و بهداشتی میل کنید و دور بوفه‌ها و غذا هاي خیابانی که امکان آلوده شدن مواد آغاز موجود در غذاهایشان بسیار چندان هست, خط بکشید.

18. غذا هاي کمی تندتر در سفر سفارش بدهید. غذا هاي تند و فلفلی, احتمال مسمومیت را کم میکنند.

 

19. در سفر از خریدن و خوردن خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایي که در آفتاب نگه داری می شوند, امتناع کنید. معمولاً بازارچه‌هاي محلی, خوراکی‌هاي خود را خارج یخچال و در معرض نور آفتاب قرار می دهند و به فروش
می رسانند که اینکار, احتمال فساد ماده خوراکی را افزایش میدهد.

 

20. از مصرف امعا و احشای انواع حیوانات «حتی ماهی» در سفر نیز امتناع کنید. یادتان باشد ارگان‌هاي داخلی چهارپایان, ماکیان و ماهی‌ها, به شدت می توانند منتقل‌کننده آلودگی باشند.

 

ترجمه: فاطمه افروغ

آیا سرکه, سالاد را ضدعفونی میکند؟

یکی از باورهای عامه و متعارف میان اکثر افراد این هست که اگر در سفر یا رستوران اندکی سرکه روی سالاد خود بریزند, دیگر نباید نگران آلودگی‌هاي احتمالی موجود در سالاد باشند و میتوانند بدون دغدغه و نگرانی بابت مسمومیت, سالاد سبزی ها خود را مصرف کنند.

 

واقعیت این هست که اسیدی کردن pH خوراکی‌هاي مصرفی می تواند به از بین رفتن میکروب‌هاي موجود در ماده خوراکی کمک کند و اگر pH به زیر 6/4 برسد, میکروب‌ها تاحد قابل‌توجهی از بین میروند. این در حالی هست که همین سرکه هم با ایجاد محیطی اسیدی, نه‌تنها نمیتواند صددرصد میکروب‌ها را از بین ببرد, بلکه به هیچ عنوان قادر به از میان بردن تخم یا کیسه‌هاي انگل هم نخواهد بود.

 

به عبارت ساده‌تر, اگر کاهو یا سایر سبزی ها به خوبی شسته نشده باشند و حاوی تخم انگل باشند, اضافه کردن سرکه هم کمکی به ایمن شدن آن ها نمی کند و باز هم احتمال مسمومیت و مریضی‌هاي گوارشی برای مصرف‌کننده وجود دارد.

 

با این حساب, اگر در سفر یا رستوران, نسبت به حفظ سلامت و بهداشت سالادی که قرار هست مصرف کنید, اطمینان ندارید, نمیتوانید از سرکه هم انتظار معجزه داشته باشید و ترجیحا باید دور مصرف سالاد را خط بکشید.