پارس ناز پورتال

نکات تغذیه بعد از اسلیو معده که باید بدانیم و رعایت کنیم

مجموعه : رژیم و تغذیه
نکات تغذیه بعد از اسلیو معده که باید بدانیم و رعایت کنیم

تغذیه بعد از اسلیو معده باید کاملاً اصولی و بر اساس برنامه غذایی تدوین شده توسط متخصصین تغذیه باشد تا بیمار با عوارض بعدی روبرو نشود.رعایت این نکات بسیار ساده است اما مهم.

 

مقدمه

اصول تغذیه بعد از اسلیو معده اولین قانونی است که بیماران باید از آن تبعیت کنند. در حقیقت میزان کاهش وزن و موفقیت این عمل جراحی در گروی میزان پایبندی بیماران به مراقبت های بعد از عمل است که باید جدی گرفته شود.

 

عدم رعایت رژیم غذایی تدوین شده توسط تیم تغذیه می تواند عوارض جبران ناپذیری چون باز شدن منگنه ها، تهوع، خونریزی و غیره را به همراه داشته باشد که می تواند برای بیماران تجربه دردناک و ناخوشایندی باشد.

 

از سر گرفتن عادات بد غذایی چون ریزه خواری و پر خوری به شدت نتیجه عمل جراحی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه به طور مفصل به مهم ترین نکات رژیم بعد از اسلیو معده خواهیم پرداخت.

 

تدوین رژیم بعد از اسلیو معده

با توجه به اهمیت تغذیه بعد از اسلیو معده ، رژیم غذایی هر بیمار به صورت هفته به هفته توسط متخصصین تغذیه تدوین می شود. در تدوین این رژیم، وضعیت بهبودی، عدد BMI، میزان اضافه وزن اولیه و وضعیت جسمانی هر بیمار در نظر گرفته می شود.

 

بنابراین بیماران باید مراجعات منظم برای پایش های تغذیه ای دوره ای را جدی بگیرند. در این پایش ها هر گونه بازگشت وزن یا استپ وزنی مورد توجه قرار گرفته می شود تا بیمار به بهترین نتایج دست یابد.

 

جلوگیری از کم آبی بدن در رژیم تغذیه بعد از اسلیو معده

 

موضوع کم آبی بدن در رژیم بعد از اسلیو معده باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. کم آبی می تواند آثار جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و ضعف، خستگی شدید و حالت تهوع ایجاد کند. بیماران در روز اول بعد از عمل قادر به نوشیدن مایعات نیستند و باید تا پایان یافتن اثر بیهوشی صبر کنند.

 

سپس می توانند با نوشیدن یک قاشق آب رژیم خود را آغاز کنند. این مقدار به مرور بنا به نظر جراح افزایش یافته و بعد از 2 هفته به 15 لیوان در روز می رسد. از آنجایی که معده بعد از جراحی اسلیو گنجایش کمی دارد، مایعات مجاز باید جرعه جرعه و با فواصل معین مصرف شوند. مصرف آب کافی می تواند جلوی بروز عوارضی چون اسهال، یبوست، انسداد روده و غیره را بگیرد.

رژیم مایعات بعد از اسلیو معده

رژیم مایعات بعد از اسلیو معده

رژیم مایعات بعد از اسلیو معده

تغذیه بعد از اسلیو معده در پانزده روز اول محدود به مصرف مایعات می شود. در روز اول بعد از عمل بنا به تشخیص جراح، بیمار می تواند مصرف مایعات را آغاز کند. حجم مایعات مصرفی در این روز بین 1 تا 3 لیوان است.

 

آب میوه های طبیعی شفاف و مایعات صاف شده مانند آب گوشت و سبزیجات، آب طعم دار، نوشیدنی های کم کالری و بدون قند و چای بدون کافئین از مایعات مجازی هستند که در دو هفته اول می توان مصرف کرد. حجم مایعات مصرفی به مرور افزایش یافته و در هفته دوم به 10 الی 15 لیوان در روز می رسد.

 

مایعات مصرفی باید هم دمای با محیط باشند و از مصرف هر گونه ماده غذایی گرم و سرد خودداری شود. مصرف دوغ، ماست رقیق کم چرب، مکمل ها و شیک های پروتئینی در هفته دوم بعد از اسلیو معده بلامانع است. در هفته اول مصرف ترکیب شیر و زرده تخم مرغ، قوز کردن حین نوشیدن و مصرف مایعات با نی ممنوع است.

پوره خواری بعد از اسلیو معده

پوره خواری بعد از اسلیو معده

 

پوره خواری و مصرف غذاهای نرم بعد از اسلیو معده

رژیم بعد از اسلیو معده در هفته سوم کمی تغییر کرده و بیمار به جز مایعات می تواند برخی مواد غذایی را به صورت پوره نیز مصرف کند. در این رژیم بیمار باید روزانه 60 گرم پروتئین مصرف نماید تا از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری شود.

 

مواد غذایی نرم مانند سبزیجات و گوشت پخته شده در هفته سوم و چهارم بعد از اسلیو معده به صورت پوره قابل استفاده هستند. در هفته پنجم بیمار قادر به مصرف پنج وعده غذای نرم با حجم بسیار کم در طول روز است.

 

مصرف مواد غذایی سخت در طول این هفته همچنان ممنوع است. مواد غذایی باید به طور کامل جویده و به آرامی مصرف شوند. این کار به ترشح شیره معده و هضم راحت تر غذا کمک می کند.

 

بازگشت به رژیم غذایی عادی بعد از اسلیو معده

 

تغذیه بعد از اسلیو معده هیچگاه نباید به روال قبل بازگردد. مصرف حجم بالایی از مواد غذایی مضر و نوشیدنی های گازدار و حاوی الکل و کافئین می تواند نتیجه جراحی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اما با گذشت 6 هفته بیمار می تواند تمام مواد غذایی به جز مواد غذایی ممنوعه را در حجم کم (یک کاسه کوچک) مصرف کند.

مواد غذایی ممنوعه بعد از اسلیو معده

مواد غذایی ممنوعه بعد از اسلیو معده

 

مواد غذایی ممنوعه بعد از اسلیو معده

مصرف برخی از مواد غذایی در رژیم بعد از اسلیو معده ممنوع است. دسر های بسیار شیرین، نوشیدنی های حاوی گاز، کافئین و الکل، مواد غذایی بسیار داغ و سرد، مصرف بیش از حد فیبر، مواد غذایی سخت و غیره از مهم ترین مواد غذایی ممنوعه در رژیم بعد از اسلیو معده هستند.

 

تاثیر رژیم بعد از اسلیو معده در میزان کاهش وزن

 

تغذیه بعد از اسلیو معده تاثیر بسزایی در میزان کاهش وزن و جلوگیری از استپ وزنی دارد. در صورتی که بیماران تمام نکات تغذیه ای را درست مطابق با رژیم غذایی تدوین شده رعایت کنند، قادر خواهند بود در طول 2 هفته چیزی حدود 8 کیلوگرم از وزن خود را کم کنند.

 

سپس با تداوم در رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش می توانند در طول 6 ماه به کاهش وزنی برابر با 50 الی 70 درصد از اضافه وزن اولیه خود دست یابند. میزان کاهش وزن بعد از اسلیو معده در تمام بیماران یکسان نبوده و به فاکتورهای مهمی چون اضافه وزن اولیه، سن و جنسیت بیمار و سوابق بیماری های او وابسته است.

 

سخن پایانی

رژیم بعد از اسلیو معده باید در مراجعات منظم بیمار به جراح مورد توجه قرار گیرد. تیم فوق تخصصی جراحی دکتر فربد امامی یگانه متشکل از گروه تغذیه متخصصی است که پایش های دوره ای بیمار را با دقت بالایی انجام می دهند.

 

این کار با هدف تشخیص زود هنگام عوارض جانبی احتمالی، جلوگیری از استپ وزنی، افزایش سرعت بهبودی بیماران، کنترل وزن و غیره انجام می شود. کاهش وزن اصولی بیمار در گروی رعایت رژیم غذایی هفته به هفته بعد از عمل جراحی اسلیو معده است.

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت ایشان بازدید کنید:

https://dremami.org/