پارس ناز پورتال

نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا 

هزاران برند معروف در سراسر جهان وجود دارند که هر کدام در پشت پرده خود داستان جالبی را دارند که بسیار شنیدنی است. ما چگونه به وجود آمدیم، ما چه کار کردیم تا به این جا رسیدیم و ما چه نامیده می شویم. برای هر یک از ما این داستان متفاوت است. برخی از آنها خسته کننده است،

 

برخی هم به اندازه کافی جالب هستند تا درباره آنها مطلب نوشته شود. و درباره برخی از مشهورترین برنده های موجود نیز این موضوع صادق است. در این جا به چند اتفاق و حقیقت کمتر شناخته شده درباره بزرگ ترین برندهای جهان می پردازیم:

 

1. یک آخر هفته خوش یمن در لاس وگاس FedEx را نجات داد
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

در اوایل دهه 1970، تنها چند سال بعد از شکل گیری شرکت FedEx، این شرکت نوپا در تنگناهای شدید قرار داشت و در یک ماه یک میلیون دلار ضرر کرده بود. در آن وضعیت، به نظر می رسید آنها قادر نیستند تعهدات مالی خود را برآورده کنند. فِرد اسمیت، موسس این شرکت، بدون ترس از این مسئله امیدوار

 

به پرواز به لاس وگاس بود، جایی که او در بازی Blachjac بیست و هفت هزار دلار برنده شده بود. با این پول شرکت نجات پیدا کرد و فرد اسمیت یک داستان استثنایی برای تعریف کردن داشت.

 

2. وجود خودروهای مسابقه لامبورگینی به افتخار اِنزو فراری است
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

لامبورگینی در اصل یک شرکت تولیدکننده تراکتور بود. فروچیو لامبورگینی، مالک این شرکت، به اتومبیل های لوکس علاقمند بود به ویژه به فراری ها. در یک بازرسی عادی او پی برد که کلاچ اتومبیل فراری خود شکسته است و کشف کرد که کلاچ استفاده شده در این اتومبیل مشابه

 

با تراکتورهای تولیدی خود است. وقتی او از انزو فراری، موسس شرکت فراری یک کلاچ جایگزین بهتر درخواست کرد، فراری درخواست او را رد کرد و به او گفت که تو یک تولیدکننده تراکتور هستی و هیچ چیز درباره خودروهای مسابقه ای نمی دانی. حدس می زنم ما همگی بدانیم که ماجرا به کجا ختم شد.

 

3. به دلیل شکست آلمان در جنگ جهانی اول شرکت BMW به یک سازنده اتومبیل تبدیل شد
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

شرکت BMW در اصل به عنوان یک شرکت سازنده هواپیما شروع به کار کرد. بعد از این که آلمان در جنگ جهانی اول شکست خورد تمام شرکت های تولید کننده هواپیما مجبور شدند تولید خود را متوقف کنند، که یکی از شرایط پیمان صلح ورسای بود. با توجه به این که این شرکت با ورشکستگی مواجه بود

 

به تولید موتورسیکلت روی آورد و بلافاصله بعد از آن در سال 1928 به تولید اتومبیل مبادرت ورزید. لوگوی کنونی آنها به احترام میراث هوانوردی آنها است.

 

4. بدون تحریم آمریکا کوکا کولا (Coca-Cola) اکنون وجود نداشت
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

در ابتدا کوکا کولا توسط جان پمبرتون ایجاد شد، یک سرهنگ مجروح از جنگ های داخلی آمریکا که به دنبال جایگزینی برای اعتیاد خود به مورفین بود. او در ابتدا آن را شراب کوکای فرانسوی نامید، که یک نوشیدنی نیرو بخش اعصاب بود. وقتی آتلانتا قانون ممنوعیت نوشیدن آن را در سال 1886 تصویب کرد،

 

پمبرتون مجبور شد تا فرمول آن را دوباره بسازد تا در واقع یک محصول بدون الکل از نوشیدنی نیرو بخش خود تولید کند. او آن را نوشیدنی کوکا کولا نامید، نوشیدنی که ما همگی می شناسیم و دوست داریم.

 

5. لوگوی مک دونالد (McDonald’s) بر پایه شکل فروشگاه های آن است و نه بر اساس کلمه مک دونالد
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

لوگوی مک دونالد شاید بعد از کوکا کولا، یکی از شناخته شده ترین آرم های جهان است. حرف “M” برای مک دونالد است و بس. اما واقعیت این است که این لوگو از نام این شرکت الهام گرفته نشده است. معماری مغازه اولیه این شرکت دارای طاق های طلایی در هر طرف بود.

 

صاحب مغازه آن را به این دلیل این گونه ساخته بود تا مردم بتوانند یک فروشگاه مک دونالد را از فاصله دور تشخیص دهند. بنابراین این شرکت در هنگام باز طراحی این لوگو از معماری نمادین این رستوان الهام گرفته است.

 

6. علامت نایک (Nike) یک تیک نیست
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

این شرکت که در ابتدا BRS (Blue Ribbon Sports) نامیده می شد، بعداً به نایک، الهه پیروزی بالدار یونانی، تغییر نام داد. نماد معروف ” swoosh ” که تاکنون لوگوی این شرکت بوده است، نشاندهنده بال ها و سرعت است.

 

7. لوگوی اپل (Apple) به افتخار آلن تورینگ نیست
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

اگرچه این می توانسته زیرکانه باشد، اما حقیقت چندان شاعرانه نیست. قابل قبول ترین فرضیه این است که میوه محبوب استیو جابز سیب بوده است. به همین دلیل است که اولین کامپیوتر این شرکت به نام سیب مکینتاش محبوب او نامگذاری شد. بله، این اولین لوگوی شرکت اپل بود.

 

8. UPS توسط دو نوجوان با یک دوچرخه و 100 دلار تاسیس شد
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

یونایتد پارسل سرویس یا شرکت UPS شروع بسیار حقیرانه ای داشته است. در سال 1907 فردی 19 ساله به نام جیمز کِیسی این شرکت را با یک دوچرخه و 100 دلاری که از دوستش قرض گرفته بود تاسیس کرد. این نوجوان همچنین عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت را نیز بر عهده داشت. اکنون این شرکت بزرگ ترین شرکت پستی دنیا است. این برای یک نوجوان با یک دوچرخه چندان بد نیست.

 

9. ویرجین (Virgin – دوشیزه) به این دلیل نامیده شد که بنیان گذاران آن واقعاً دوشیزه ها بودند!
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

در این مورد داستان رایج عمومی واقعاً درست است. این عنوان در یک جلسه ایده پردازی توسط یک فرد پیشنهاد شد. دلیل آن چه بود؟ خوب، به این دلیل که آنها همگی تازه کار بودند و در هنگام شروع تجارت خود دوشیزه بودند.

 

10. Fanta در آلمان نازی تاسیس شد
نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

در اوج جنگ جهانی دوم آلمان نازی هدف تحریم های تجاری متعددی قرار گرفت. به دلیل نبود مواد خام و عناصر سازنده لازم، ماکس کیت رئیس شعبه کوکا کولای آلمان تصمیم گرفت با موادی که داشتند یک نوشیدنی جدید برای بازار آلمان تولید کند – ” the leftovers of leftovers” ( ته مانده پس مانده ها).

 

این نام از یک کلمه آلمانی برای خیال پردازی گرفته شده است (Fantasie)، و آنها مجبور بودند تا از هر چیزی استفاده کنند تا بتوانند این نوشیدنی را تولید کنند.

 

11. Puma و Adidas به خاطر یک دشمنی خانوادگی به وجود آمدند

نکات جالب و خواندنی درباره برندهای معروف دنیا

در دهه 1920 برادران رادولف و آدولف آدی دِسلر یک شرکت موفق تولید کننده کفش به نام برادران دِسلر را اداره می کردند. اما در طول جنگ جهانی دوم به دلیل یک سوء تفاهم، اختلاف بین این دو برادر شکل گرفت.بعدها، بعد از اوج گیری جنگ رادولف توسط سربازان آمریکایی دستگیر شد و به عضویت در شاخه نظامی Waffen SS متهم شد. رادولف مطمئن بود که برادرش در این موضوع نقش داشته است.

 

سرانجام آن دو از هم جدا شدند، در حالی که رادولف شرکت Ruda که بعداً به Puma تغییر یافت و آدی شرکت Adidas را تاسیس کرد. این دو هرگز با هم آشتی نکردند. جالب این است که هردو در یک مقبره دفن شده اند ولی تا حد ممکن دور از یکدیگر!