پارس ناز پورتال

نکات روزه داری نوجوانان در ماه رمضان

مجموعه : ماه رمضان
نکات روزه داری نوجوانان در ماه رمضان

نکات روزه داری نوجوانان در ماه رمضان

نوجوانان با رسیدن به سن بلوغ در ماه رمضان روزه داری میکنند، در این میان باید به نکات مهمی جهت سلامت بدن دقت نمود. بچه‌ها همۀ وقت} بیش از بزرگسالان مشتاق روزه‌داری میباشند، اما تعداد زیادی از كارشناسان تغذیه، روزه‌داری را برای كودكان تا پیش از رسیدن سن مناسب ممنوع میدانند.

 

پس از گذر از دوره كودكی و رسیدن به دوره تكلیف و ضرورت روزه‌داری، بازهم كارشناسان معتقدند باید برنامه خوراکی كودك به شكلی تنظیم شود كه نیازهای ضروری را دریافت كند.به این علت تغذیه نوجوانان در سن رشد نباید دچار اختلال شود. ببینیم برترین برنامه خوراکی برای نوجوانان در سن رشد و گرچه روزه‌دار،

 

چه برنامه خوراکی هست؛‌ به‌ویژه اینكه با نزدیك شدن به شب‌هاي قدر، باید به مسئله خواب و استراحت انها حین شب‌زنده‌داری و احیاء نیز دقت شود.

 

آهسته ادامه دهید

اگر تا همین هفته ازماه رمضان، فرزندتان توانسته روزه‌ها را نگه ‌دارد، باید به او آفرین گفت. مدت زمان طولانی تحمل گرسنگی و تشنگی كار هر نوجوانی نیست، اما طبیعی هست كه اگر تغذیه او مناسب نباشد، از نظر بدنی دچار تحلیل خواهد شد. این درحالی هست كه حتی نوجوان ممكن هست باوجود ضعف بدنی،

 

بتواند به شكلی روزه‌داری را ادامه دهد. بنابراین درشرایطی كه حس می‌كنید فرزند شما دچار افت عملكرد بدنی یا ذهنی شده و یا حالت‌هایي از اضطراب، ‌استرس، عصبانیت و كلافگی را در او می بینید، لازم هست چند روز به شكل كله گنجشكی روزه‌ بگیرد. این كار باعث بازگشت قوای بدنی او و امكان ادامه مسیر را به او میدهد. بنابراین كاملا حواس‌تان به تغییرات جسمی – ذهنی فرزندتان باشد.

 

افطار با برنامه خوراکی وی‍ژه

از ابتدای‌ماه مبارك رمضان درمورد اصول صحیح خوردن و گزینه خوراكی‌هاي مناسب صحبت كردیم، اما حال كه به هفته سوم‌ماه مبارك رمضان رسیده‌ایم، باید تغییرات خاصی در برنامه خوراکی نوجوانان ایجاد كنید تا بتوانند مسیر باقی‌مانده را نیز با شما همراهی كنند.

 

پروتئین

یكی از نیازهای ضروری نوجوانان، دریافت میزان كافی پروتئین هست. به این علت كه بدن در سن رشد قرار دارد. از سوی دیگر سلول‌هاي بدن با وجود پروتئین قادر به بازسازی میباشند. منبع این تركیب مهم خوراکی به غیراز مرغ، گوشت بدون چربی و ماهی، انواع آجیل خام، كره بادام زمینی، ‌غلات و حبوبات هست. شیر و ماست هم دارای مقدار مناسبی پروتئین میباشند. بنابراین این خوراكی‌ها باید به شكل وی‍ژه در مقدار مناسب هر سحر در اختیار نوجوانان قرار گیرد.

 

آب كافی

بدن نوجوانان به‌علت متابولیسم بالا، آب زیادی از دست میدهد. بنابراین باید نیاز آن به شكل مناسب تأمین شود. اگر شما نیازمند یك كاسه سالاد هستید، فرزند شما نیازمند دو كاسه از آن هست. اگر شما نیازمند مصرف یك عدد گوجه‌فرنگی برای تأمین به مرور آب بدن هستید،

 

او به یك و نیم عدد از آن نیاز دارد. بنابراین به این موارد نیز دقت و با گنجاندن خوراكی‌ها با منابع آبی غنی، نیاز نوجوان به آب را مرتفع كنید. انواع سالاد، آبمیوه و میوه طبیعی، انواع دمنوش سرد و گرم باید در برنامه سحری وجود داشته باشند.

 

تأمین انر ژی

به میزان تحرك بدنی و فعالیت مغزی نوجوانان دقت كنید.آنگاه متوجه خواهید شد كه به چه میزان انرژی نیاز دارند. بنابراین مصرف موادغذایی با كالری بالا اما در حجم كم و از انواع مغذی را فراموش نكنید. خوردن انواع خوراكی‌ها با شیرینی طبیعی و خوراكی‌هاي حاوی چربی سالم مثل زیتون را باید در برنامه سحری قرار دهید.

 

افطار كم حجم و مغذی

بعد از چندین ساعت گرسنگی و تشنگی، طبیعی هست كه نوجوانان ولع زیادی به خوردن داشته باشند. در این شرایط هست كه باید رژیم خوراکی او كنترل شده باشد تا هم دچار افزایش حجم معده به مرور به‌علت پرخوری نشده و هم اینكه به‌دلیل بی‌اشتهایی ناگهانی بعد از خوردن خوراكی‌هاي متفرقه، دچار ضعف نشود. بنابراین به این چند نكته دقت كنید:

 

مثل صبحانه

بهتر هست افطار با شرایطی مثل صبحانه خوردن، باز شود. بنابراین حتما دمنوش، ‌شیر یا چای گرم در برنامه باشد. خوردن چند عدد خرما حتما فراموش نشود. علاوه براین به‌علت اینكه معده مدت زیادی خالی بوده حتما نان سالم همراه با كمی پنیر هم خورده شود.

 

یك فاصله كوتاه

بعد از این مقدمه، بهتر هست با فاصله كوتاهی، ‌مثلا یك ساعت، غذای اصلی به نوجوان داده شود. درغیر این صورت، نیاز به دریافت كالری و گرسنگی، باعث ریزه‌خواری و اضافه وزن او می شود.

 

همراه‌ها فراموش نشود

به‌علت نیاز بدن نوجوان به آب باید ذخیره آبی او در وعده افطار تأمین شود. بنابراین ماست، سالاد و سبزی خوردن را فراموش نكنید.

 

تعادل مهم هست

شب‌هاي قدر و احیاء‌ و شب‌زنده‌داری برای نوجوانان هیجان خاص خودش را دارد، اما باید مسئله شب بیداری را به شكل درستی جبران كرد. به این علت كه شب بیداری باعث اختلال در عملكرد مغز و افت توانایی بدن می شود. این اختلال‌ها اساس‌ساز اختلال در یادگیری، عصبانیت، ‌بی‌قراری و اختلال در روند عادی زندگی میشود. بی‌خوابی، خستگی بدنی و درنتیجه خواب‌آلودگی را نیز به‌دنبال دارد. بنابراین برای پیشگیري از بروز این مشكل به این نكته‌ها دقت كنید:

 

زودتر بخوابند

حدود یك تا دو ساعت بعد از خوردن وعده شام، نوجوانان باید بخوابند تا بتوانند برای مراسم احیاء بخشی از كمبود خواب‌شان را جبران كنند.

 

مطالعه مناسب

‌ برترین زمان برای مطالعه درس‌ها همان فاصله بین خوردن شام تا گذشته از خواب هست. مطالعه باعث تسریع هضم غذا و سبك شدن پیش از خواب هم می شود.

 

سحری در منزل

حتی اگر برترین خوراكی‌ها را در مراسم احیاء‌ عرضه كنند، باید فرزندتان به منزل بازگشته و سحری را در منزل بخورد. به این علت كه خوردن غذا در منزل باعث افزایش میزان آرامش و بازگشتن به حالت عادی پیش از رفتن به مدرسه میشود.

 

بعد از افطار

حتی اگر فرزند شما علاقه چندانی به خوردن میوه ندارد اما باز هم باید وی را تشویق به خوردن میوه یا آبمیوه طبیعی، بعد از وعده افطار كنید. به این علت كه این خوراكی‌ها نیاز بدن به آب را تأمین می‌كنند. از سوی دیگر، برخی از نوجوانان به‌ویژه دخترها به‌علت تغییرات هورمونی این دوره، دچار اختلال‌هاي گوارشی مثل یبوست می شوند.

 

خوردن میوه كامل به رفع این مشكل كمك می‌كند. علاوه براین كه میوه‌ها و آب انها با تأمین نیاز پوست به آب، مانع از خشكی آن میشوند. این مسئله در نوجوانان كه معمولا به‌علت تغییرات هورمونی با تغییرات پوستی مثل آكنه یا برخی از حساسیت‌هاي پوستی دست و پنجه نرم می‌كنند، بسیار مهم هست.

 

این خوراكی‌ها را از آن ها دریغ كنید

متابولیسم بالای بدن نوجوانان، تغییرات هورمونی كه به شكل‌هاي گوناگون به‌ویژه آكنه ظاهر می شوند و تغییرات گوارشی، ازجمله دلایلی هست كه باید در دوره روزه‌داری نوجوانان را از خوردن یا نوشیدن برخی خوراكی‌ها به شكل خاص، منع كرد. به این علت كه روزه‌داری خود عامل محركی برای ایجاد تغییراتی در بدن هست كه این تغییرات اساس‌ساز تشدید نشانه‌هاي بلوغ هست. پس به این موارد دقت كنید:

 

شیرینی مصنوعی تعطیل

به‌هیچ عنوان نگذارید فرزندتان از منابع خوراكی حاوی شیرینی غیرطبیعی بهره گیری كند. بالا رفتن قند خون و تشنگی از محرك‌هاي آسیب رسان به پوست و تشدید علایم بلوغ هست. اضافه وزن هم یكی از اتفاقات ناخوشایند ناشی از خوردن خوراكی‌ها با شیرینی مصنوعی هست.

 

چرب‌ها

هر نوع چربی غیرمفید كه به بدن وارد شود، هرچند همۀ وقت} زیان آور هست اما در دوره روزه‌داری به‌علت اختلال در دفع فضولات آن، برای بدن ضرر بیشتری دارد. یكی از مشابه‌هاي این آسیب، تأخیر دردفع فضولات باقی مانده ناشی از سوختن منابع چربی ناسالم در بدن و تحریك بدن و ایجاد آكنه هست. احساس سنگینی، ‌اختلال گوارشی به شكل اسهال و به‌دنبال آن دفع آب بدن از دیگر مشكلات خوردن غذاها با منابع چربی ناسالم هست.

 

ادویه‌ها و ادویه‌دارها

 به گزارش پارس ناز اگر نوجوان شما از صبح تا لحظه افطار چشم انتظار خوردن چیپس، ‌پفك، ‌انواع پاپ‌كورن و… باشد، ترجیح میدهد به جای هر غذای سالمی با یك بسته از این خوراكی‌ها افطار كند، اما این كار اشتباه‌ترین كار ممكن هست. به این علت كه اغلب این خوراكی‌ها، ‌حاوی آلبوم مواد مضری میباشند كه به تحریك دستگاه گوارش می‌انجامند.

 

سیری كاذب، تشدید تشنگی، تحریك پوست برای ایجاد آكنه و… همگی از ضررها مصرف این خوراكی‌هاست. بنابراین سعی كنید در‌ماه مبارك رمضان این خوراكی‌ها را به منزل نیاورید.

نکات روزه داری نوجوانان در ماه رمضان