پارس ناز پورتال

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

1. هزینه تحصیل و زندگی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

 

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان دغدغه‌ی دانشجویان بسیاری است. اگر بخواهیم کلی‌تر حرف بزنیم باید بگوییم همه دانشجویان بین‌المللی دوست دارند در بهترین دانشگا‌ه‌های دنیا تحصیل کنند، اما با هزینه تحصیل و زندگی در کشوری دیگر چه کنند؟

 

یکی از کشورهایی که به دلیل مدرک معتبر، دانشگاه‌های معتبر با رتبه جهانی بالا، هزینه‌های تحصیل پایین‌تر، امکانات مدرن و به‌روز و برنامه‌های متنوع آموزشی شهرت دارد، آلمان است. این کشور یکی از قطب‌های برتر فناوری در جهان است و پس از فارغ‌التحصیلی مشاغل مختلفی انتظارتان را می‌کشند.

 

اگر می‌خواهید در یکی از دانشگاه‌های مطرح آلمان تحصیل کنید، باید با میزان هزینه تحصیل و زندگی در آلمان آشنا شوید.شهریه و اجاره، بزرگ‌ترین هزینه‌های یک دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در کشورهای خارجی هستند.

 

اگر بتوانید از دانشگاه‌های دولتی پذیرش تحصیلی بگیرید، عملا شهریه حذف شده و تنها کافی‌ است، هزینه اولیه هر ترم را پرداخت کنید. جالب اینجاست که هزینه تحصیل و زندگی در آلمان پایین‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است.

 

چون آلمان از سال 2014 با ارائه آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی تلاش کرده بستری برای پرورش افراد تحصیل ‌کرده با مهارت بالا را فراهم کند. هر چند که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است، اما کیفیت برنامه‌های آموزشی بدون تغییر باقی مانده است.ممکن است چند سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که شامل موارد زیر هستند.

 

آیا می‌دانید بهترین دانشگاه‌های دولتی آلمان کدامند؟ آیا می‌دانید متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، سالانه چقدر است؟ آیا می‌دانید حداقل و حداکثر هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان چقدر است؟ آیا می‌دانید متوسط هزینه زندگی دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان چقدر است؟

 

2. هزینه تحصیل و زندگی در آلمان در دانشگاه‌های دولتی

 

حالا که بحث هزینه تحصیل و زندگی در آلمان به میان آمده، لازم است با حداقل و حداکثر هزینه‌های تحصیل در این کشور آشنا شوید تا بتوانید برای بودجه مورد نیاز تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

 

میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان سالانه حدود 136.05 یورو است، این در حالی است که میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور سالانه حدود 1473.86 یورو است.در جدول زیر می‌توانید متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی آلمان را ببینید.

 

نام دانشگاه

رتبه جهانی QS

متوسط شهریه

Ludwig Maximilian University

70.4

244 یورو در سال

Technical University of Munich

76.4

144 یورو در سال

University of Heidelberg

69

364 یورو در سال

Humboldt University Berlin

54.1

620 یورو در سال

Karlsruhe Institute of Technology

51.9

1500 یورو در سال

Technical University of Berlin

49.3

308 یورو در سال

Free University of Berlin

55.8

354 یورو در سال

RWTH Aachen University

51.1

بدون شهریه برای دانشجویان بین‌المللی

 

همانطور که می‌بینید، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است و مبلغ پرداختی نیز هزینه ثبت نام در این دانشگاه‌هاست و نه شهریه‌ی هر ترم!

 

3. هزینه تحصیل و زندگی در آلمان در دانشگاه‌های خصوصی

 

دانشگاه‌های خصوصی آلمان از دانشجویان بومی و بین‌المللی، شهریه دریافت می‌کنند. بنابراین در این شرایط هزینه تحصیل و زندگی در آلمان، عدد قابل توجهی خواهد بود. دانشگاه‌های خصوصی آلمان به دلیل برنامه‌های تخصصی، شهرت بالایی دارند.

 

تدوین این برنامه‌ها برای ایجاد مزیت رقابتی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی است. حداقل هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها بین 1371.82 یورو تا 3204.73 یورو است. البته باید هزینه خوابگاه را نیز در نظر بگیرید که حدودا 1133.74 یورو خواهد بود.

 

نام دانشگاه

متوسط شهریه

Bard College Berlin

28700 یورو

CODE University of Applied Sciences

9800 یورو

Munich Business School

24000 یورو

EBX Hochschule

10000 یورو

GISMA Adventist University

20000 یورو

Friedensau Adventist University

3500 یورو

Hertie School of Governance

32500 یورو

SHR Hochschule Berlin

10000 یورو

University of Applied Sciences Europe

1400 یورو

WHU – Otto Beisheim Sxhool of Management

15000 یورو

 

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

4. هزینه زندگی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

 

در حالی که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است، اما هنوز هزینه‌های زندگی برای این دانشجویان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. هزینه خوابگاه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، اما اگر بخواهید تنها زندگی کنید، اجاره خانه بستگی به شهر محل تحصیل شما دارد.

 

با تخمین زدن میزان اجاره و هزینه‌های دیگر زندگی دانشجویی می‌توانید هزینه تحصیل و زندگی در آلمان را برآورد کنید. طبق آمار سایت Numbeo بسته به محل اقامت در مرکز شهرهای آلمان یا در حومه شهر، اجاره می‌تواند ماهانه بین 238.28 یورو تا 921.45 یورو متغیر باشد. البته این عدد، میانگین است و ممکن است در مرکز شهرهای بزرگ، بیشتر نیز باشد.

 

نوع هزینه

متوسط هزینه              

اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

ماهانه 853.56 یورو

اجاره آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز شهر

ماهانه 627.31

خوراک

ماهانه 168.00 یورو

وعده غذایی برای یک فرد مجرد در یک رستوران

12.00 یورو

بلیط یک‌طرفه وسایل حمل و نقل عمومی

2.70 یورو

تعرفه اولیه تاکسی

3.50 یورو

هزینه تاکسی به ازای هر 1 کیلومتر در ترافیک روان

2.00 یورو

هزینه آب، برق، سیستم سرمایشی و گرمایشی و حمل زباله

ماهانه 249.39 یورو

هزینه اینترنت

34.86 یورو

پوشاک

42 یورو

بیمه سلامت

80 یورو

لوازم‌التحریر

20 یورو

 

5. نکاتی در مورد هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

 

دانشجویانی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان هستند باید معیارهای واجد شرایط بودن رشته‌های انتخابی خود را بررسی کرده و در آزمون‌های مورد نیاز مانند IELTS، TOFEL، GRE و GMAT شرکت کنند.

 

همان‌طور که اشاره کردیم، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است. این موضوع تحصیلات عالی در آلمان را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. با این حال، دانشگاه‌های دولتی برای ثبت‌نام، هزینه‌های اداری و تاییدیه، در هر ترم به طور متوسط 250 یورو از دانشجویان دریافت می‌کنند.

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان تنها زمانی رایگان خواهد بود که داوطلبان، برنامه‌های تحصیل متوالی را انتخاب کنند. یعنی آن‌ها بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

 

دانشجویانی که بین زمان فارغ‌التحصیلی از دوره کارشناسی و ثبت‌نام برای دوره کارشناسی ارشد آن‌ها وقفه وجود داشته باشد، نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند. در برنامه‌های غیرمتوالی، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی، 20000 یورو و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، 30000 یورو خواهد بود.

 

بنابراین مهم‌ترین هزینه تحصیل و زندگی در آلمان شامل، سهم ترم تحصیلی، شهریه دانشگاه‌های خصوصی (در صورت انتخاب)، بیمه درمانی و هزینه اجاره خواهد بود.

 

با این تفاسیر دانشجویان بین‌المللی باید ماهانه حداقل 850 یورو برای پوشش هزینه تحصیل و زندگی در آلمان پرداخت کنند. البته هزینه تحصیل و زندگی در آلمان به سبک زندگی و دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید بستگی داشته و می‌تواند از این مبلغ بیشتر یا کمتر باشد.

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

برای اینکه بتوانید بودجه لازم برای تحصیل در آلمان را تامین کنید، نیاز به برآورد هزینه تحصیل و زندگی در آلمان دارید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، هزینه تحصیل و زندگی در آلمان به سبک زندگی، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، دانشگاه انتخابی و شهر محل تحصیل بستگی دارد.

 

اما با یک انتخاب درست شامل رشته و دانشگاه می‌توانید به میزان قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. برای انتخاب بهترین دانشگاه با پایین‌ترین هزینه تحصیل نیاز به راهنمایی دارید. اگر برای تحصیل محدودیت بودجه دارید، پیشنهاد می‌کنیم از دانش وکلای خبره و کارشناسان حرفه‌ای موسسه مهاجرتی سروش فردا استفاده کنید.

 

این موسسه مهاجرتی رزومه‌ای بسیار قوی در پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر دولتی آلمان دارد. بنابراین می‌توانید در بهترین‌ دانشگاه‌های این کشور به صورت رایگان تحصیل کنید.