پارس ناز پورتال

درباره هورمون های به کار رفته در قرص ضد بارداری

درباره هورمون های به کار رفته در قرص ضد بارداری

درباره هورمون های به کار رفته در قرص ضد بارداری 

قرص هاي ضدبارداری هورمون هایي میباشند که مانع از تخمک گذاری در بدن زنان می‌شوند تا در نهایت عمل لقاح انجام نگردد. انتخاب روشی مناسب برای پیشگیری از بارداری می‌تواند کار سخت و گیج کننده اي باشد. انواع قرص ضد بارداری یکی از این انتخاب هاست.

 

موثربودن شیوه ي بازرسی بارداری با معیار «typical use» یعنی تاثیر مصرف معمول قرص ضد بارداری که گاها برخی دوزها فراموش میشوند سنجیده میشود. همه ي ي متدهای بازرسی بارداری لزوما با وسیله، دارو و یا فرایندی نیستند.دکتر سیمین ظفردوست، درمورد روش طبیعی بازرسی بارداری، به نبض ما میگوید: روش طبیعی پیشگیری از بارداری یا همان باروری آگاهانه،

 

شامل زمانبندی فعالیت جنسی جهت پیشگیری از آبستن شدن زن در زمانی که بیشترین احتمال باروری او وجود دارد، هست.اگر یک زوج بدانند که احتمال باروری زن چه زمانی ماکسیمم هست، می‌ توانند از بارداری جلوگیري کنند. به عبارت دیگر، جهت بهره گیری از روش مبتنی بر اطلاع از باروری لازم هست، سیکل هاي ماهانه بانو منظم و ۳۲-۲۶ روزه باشند.

 

راهنمای کامل بهره گیری از قرص ضد بارداری
این متخصص ادامه می‌دهد:احتمال باروری یک زن طی یک ارتباط ي جنسی محافظت نشده، طی پنج روز پیش از تخمک گذاری، روز تخمک گذاری و یک تا دو روز بعد از تخمک گذاری بیشترین هست. متدهای گوناگونی برای پیش بینی زمان تخمک گذاری وجود دارد. مقایسه دمای پایه ي بدن و بازرسی ترشحات رحمی راههایی برای تعیین زمان تخمک گذاری میباشند.

 

روش تقویمی هم برای پیگیری این چرخه براساس تقویم خوب هست. مراقب بهداشت شما می‌تواند به شما یاد بدهد که مطمئن ترین شیوه ي کاربرد این روش چطور هست.این متخصص با اشاره به این که درصد اطمینان در این روش، ۷۶ درصد هست، میگوید:بی خرج بودن و عدم نیاز به دارو یا فرایند پزشکی امتیازی هست

 

که این روش دارد. از معایب این شیوه هم می‌ توان عدم محافظت در مقابل مریضی هاي آمیزشی، نیاز به پیگیری دقیق سیکل ماهیانه و تخمک گذاری، محدودیت در زمان برقراری ارتباط جنسی و پایین بودن درصد اطمینان را اسم برد.وی ادامه میدهد: قرص ضدباردرای هم، متعارف ترین شیوه ي هورمونی پیشگیری از بارداری هست که حاوی مقدار کمی استروژن و هورمون پروژستین میباشند که نمی گذارند، تخمک آزاد شود.

 

فهم چگونگی اثر این قرص ها کمی گیج کننده هست! این قرص ها اساسا از هورمون ساخته شده و هورمون هم ماده ي شیمیایی هست که در بدن ما ساخته می‌شود. هورمون ها نحوه ي عملکرد بخش هاي مختلف بدن را بازرسی میکنند.قرص هاي ضدباردرای حاوی مقدار کمی استروژن مردانه و هورمون پروژستین میباشند

 

که نمی گذارند تخمک ها تخمدان را ترک کنند، در نتیجه تخمکی برای پیوند با اسپرم وجود نخواهد داشت. قرص ضد بارداری ، ترشحات رحمی را غلیظ تر کرده و مانع جفت شده اسپرم با تخمک ها میشود.

 

عوارض جانبی قرص ضد بارداری
دکتر ظفردوست می‌گوید: برخی از زنان دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف این قرص ها میشوند، اما بدن شان معمولا میتواند کم کم زمان خودش را تطبیق بدهد. عوارض جانبی متعارف این قرص ها شامل خونریزی بین دو قاعدگی، دلنازک شدن سینه ها، تهوع و استفراغ و تغییر میل جنسی میشود.

 

انواع قرص ضد بارداری به ندرت منجر به دشواری های خاصی می‌شوند، لخته شدن خون، افزایش پتاسیم خون، حمله ي قلبی، سکته ي مغزی، افزایش فشار خون، تومور کبدی، سنگ صفرا و زرد شدن پوست یا چشم از عوارضی میباشند که بسیار نادرند.

 

انواع قرص ضد بارداری
دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد؛ قرص هاي ترکیبی و مینی پیل. قرص هاي ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون میباشند و مینی پیل تنها حاوی پروژستین هست. مقدار استروژن در قرص هاي ترکیبی متفاوت هست. بسته به نوع قرص ترکیبی، ممکن هست ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص غیرفعال و یا ۲۴ قرص فعال و ۴ قرص غیرفعال وجود داشته باشد. قرص مینی پیل تنها یک فرمول دارد و همه ي ي قرص هاي موجود در بسته، فعال میباشند.

 

به قول دکتر ظفردوست، درصد اطمینان قرص ضدباردرای، ۹۱ درصد هست. کارساز بودن، کاهش مقدار خونریزی قاعدگی،کاهش دردهای قاعدگی و کم خرج بودن و عدم اضطراب در برقراری ارتباط جنسی از امتیازات مصرف قرص ضد بارداری هست. از معایب این روش هم می‌توان عدم محافظت دربرابر مریضی هاي آمیزشی، نیاز به ویزیت و تجویز دکتر، عوارض جانبی و لزوم مصرف هرروز را اسم برد.

 

قرص ضد بارداری اورژانسی
دکتر ظفردوست در جواب به این سئوال که اگر بعد از ارتباط ي جنسی نیاز به پیشگیري اورژانسی بود، باید از چه روشی بهره گیری کنیم؟ میگوید: اگر بعد از ارتباط ي جنسی نیاز به جلوگیري اورژانسی پیدا کردید باید فورا اقدام کنید، این نوع قرص ضد بارداری اورژانسی می‌تواند هورمونی یا غیرهورمونی باشد

 

که بعد از آمیزش بدون مراقبت یا مشکوک مصرف میشود. تمام انواع این قرص ها حاوی دوز بالایی از همان هورمونی میباشند که در قرص هاي پیشگیری از بارداری وجود دارد و باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از فعالیت جنسی مصرف شوند. اگر این قرص ها در عرض ۷۲ ساعت بعد از ارتباط ي جنسی مراقبت نشده مصرف شوند، درصد اطمینان آن ها، ۸۹ درصد هست.