پارس ناز پورتال

هوش هیجانی نکته گمشده در تربیت کودکان

هوش هیجانی نکته گمشده در تربیت کودکان

هوش هیجانی نکته گمشده در تربیت کودکان 

هوش هیجانی می تواند کودک موفقی را به بار آورد. برای موفق بودن فقط درس خواندن صرف کافی نیست بلکه این هوش هیجانی است که ملاک موفقیت است. والدین باید فرزندانشان را از سنین کودکی با مفاهیم اقتصادی به روش‌های گوناگون آشنا کنند.امروزه تورم در جوامع مختلف به چشم می خورد. در بسیاری از خانواده ها هر یک از والدین ساعات زیادی را در بیرون از منزل برای کسب درآمد حلال سپری می کنند

 

و برای امرار معاش خانواده از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. بنابراین آموزش مباحث مالی و مدیریت اقتصادی از دوران کودکی به فرزندان ضروری است.

 

فرزند ارشد خانواده چه ویژگی‌هایی دارد؟
لاله شهیدی دکتری روانشناسی عمومی می گوید: به گفته روانشناسان فرزند اول خانواده فشار روانی بیش تری را از سوی والدینش دریافت می کند. بنابراین به طور معمول دچار اضطراب و تنش می شوند.محافظه کاری در رفتار این افراد مشهود است. آن ها عمدتاً مشاغلی مانند حسابداری و امور مالی و اداری را انتخاب می کنند و این مشاغل سبب می شود که احساس کنترل بیشتری روی شرایط داشته باشند.

 

این دکتری روانشناسی عمومی با اشاره به اینکه فرزندان اول به خاطر نیاز به کنترل شرایط از لحاظ کنترل هزینه ها موفق تر هستند و ثبات مالی قابل قبولی را تجربه می کنند، عنوان کرد: رمز موفقیت این افراد یافتن نقطه تعادلی میان کمال گرایی و محافظه کاری است.

 

وقتی فرزند میانی مورد بی‌توجهی والدین قرار می‌گیرد
شهیدی در خصوص فرزند میانی خانواده افزود: این افراد اغلب از نظر خانواده نادیده گرفته می شوند. البته این شرایط سبب می شود فرزندان میانی انعطاف پذیر، متمرکز و متعادل تر عمل کنند.وی با بیان اینکه فرزند میانی توانایی بهتری برای دستیابی به خواسته های خود بر اساس گفت‌وگو دارد، یادآور شد: این فررندان اهل پس انداز و صرفه جو هستند.

 

فرزند آخر خانواده عزیز و دردانه والدین
فرزند آخر به طور طبیعی عادت دارد تا از او مراقبت بیش تری شود و دوست دارد برای همیشه کودک باقی بماند. این وضعیت روانی به شدت مستعد وضعیت روانی ولخرج و پر هزینه است.شهیدی با بیان اینکه فرزند آخر در شخصیت ناخودآگاه خود همواره تصور می کند همیشه فردی وجود دارد

 

که از او حمایت کند و هزینه های مالی اش را بپردازد؛ عنوان کرد: چنین فردی به عنوان پدر یا مادر در آینده می تواند سبب تقویت این گرایش در فرزندان خود شده و آینده او را به صورت جدی با مشکل مواجه کند.

 

این کودکان پتانسیل لازم برای ولخرجی را دارند
وی یادآور شد: تک فرزندان اغلب از اعتماد به نفس خوبی برخوردار هستند. آن ها خلاقیت بالایی دارند اما ممکن است پیوسته دچار تنش و اضطراب شوند یا به ولخرجی بپردازند.تک فرزندان گاهی برای جلب توجه و محبت دیگران مجبورند هر هزینه ای را متقبل شوند به همین جهت در صورت بروز ویژگی های ولخرجی، این افراد در زمره حادترین نمونه های رفتار مالی قرار دارند.

 

رمز موفقیت تک فرزندان درک عمیق وضعیت خود و نحوه تعامل با دیگران بدون توجه به نیاز به جلب محبت است. این افراد می توانند با شناخت بهتر این ویژگی به آسانی از طریق بودجه بندی مانع هدر رفتن منابع مالی شوند.

 

سنین طلایی آشنایی کودکان با مفاهیم اقتصادی
این دکتری روانشناسی عمومی اظهار داشت: والدین باید به فرزندان بین سه تا چهار ساله شان تفاوت بین سکه های رایج پول کشور را آموزش دهند.روش های متفاوتی برای آموزش مباحث مالی به کودکان وجود دارد. والدین می توانند قلکی را برای فرزندشان تهیه کنند و آن ها را تشویق کنند که حدود 10 درصد از پول توجیبی یا درآمد ماهانه شان را پس انداز کنند.

 

وی با اشاره به اینکه والدین می توانند با باز کردن حسابی فرزندشان نحوه انباشته شدن پول در حساب بانکی را به آن ها یاد دهند.باید فرزندانمان را ترغیب کنیم تا لیستی از وسایل مورد نیازشان را تهیه کنند زیرا داشتن هدف می تواند انگیزه آنها را جهت پس انداز کردن پول افزایش دهد.

 

دادن پول توجیبی به فرزندتان را فراموش نکنید
طبق تحقیقات صورت گرفته دادن پول توجیبی منظم به کودکان بسیار تاثیرگذار تر از درآمدی است که کودکان خود به دست می آورند، زیرا پول توجیبی منظم پس انداز منظم و خرج کردن های منظم را به دنبال دارد و در نهایت سبب افزایش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان می شود.

 

وی با اشاره به اینکه میزان پول توجیبی از اهمیت بسزایی برخوردار است، عنوان کرد: این مبلغ بر اساس سن کودکان، شرایط آنها و وظایفی که بر عهده دارند تعریف می شود. پول توجیبی نباید آنقدر زیاد باشد که کودکان احساس کنند به طور کامل از نظر مالی از والدینشان مستقل شدند و هر آنچه قصد دارند می توانند برای خود بخرند.

 

بخشی از پول توجیبی خود را پس‌انداز کنند
والدین می توانند به فرزندانشان در مقابل انجام کارهای منزل مانند تمیز کردن اتاقشان مبلغی را پرداخت کنند زیرا در این صورت کودک پولی را که برای کسب آن زحمت کشیده است، با دقت بیشتری خرج می کند.بنابراین والدین باید با توضیح دادن افزایش مکرر قیمت ها

 

به فرزندان خود طی سال های متمادی بهترین روش های سرمایه گذاری مالی را به آنها آموزش دهندتا بتوانند در زندگی آینده شان افرادی مقتصد باشند؛ افرادی باشند که ارزش پول را به خوبی درک کرده اند.

 

باشگاه خبرنگاران