پارس ناز پورتال

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

مجموعه : اخبار سینما
وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند 

تعداد زیادی از هنرمندان و ورزشکاران میباشند که در حرفه یکدیگر وارد مي شوند و در این راه یا پیروز مي شوند و ادامه مي دهند یا ناکام مي مثل.در سراسر جهان شاهد هستیم که سرشناسان ورزشی، اضافه بر رشته و تخصص خود، به کار دیگری نیز ورود پیدا کرده و بعضی از آنها حسابی خوش درخشیده اند. این موضوع در ایران این روزها بیش از پیش فراگیر شده هست.

 

یک دسته از این افراد ورزشکاران میباشند که استعدادشان را در اساس بازیگری یا خوانندگی شکوفا کرده و دسته دیگر برعکس عمل کرده اند؛ از قضا تعداد زیادی از آنها حتی به شهرت بین المللی رسیده اند. در این مقاله این گروه را از قبل تاکنون بررسی کرده ایم.

 

سلطان قلب ها قهرمان کشتی

محمدعلی فردین نامی هست که قریب به اتفاق ایرانیان، نه تنها اسم وی را شنیده اند، خاطرات زیادی هم با فیلم هایش دارند.مرحوم فردین که به واسطه مرام پهلوانی اش به سلطان قلب ها مشهور شده بود یکی از قهرمانان کشتی نیز بود.
وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

او در سال 1333 مدال نقره وزن 73 کیلوگرم مسابقات قهرمانی کشتی جهان را به گردن آویخت. در همین مسابقه بود که ایران اضافه بر نقره فردین، با طلای جهانبخت توفیق و عباس زندی، روی سکوی سوم ایستاد؛ همین طور او در مسابقات جهانی استانبول نیز شرکت کرده بود. این بازیگر محبوب سینما با دعوت اسماعیل کوشان،

 

تهیه کننده، و با حضور در فیلم «چشمه آب حیات» به عرصه سینما پاگذاشت و موفقیت چشمگیری نیز به دست آورد. «سلطان قلب ها»، «چرخ و فلک»، «گنج قارون»، «گدایان شهر تهران» و «حاتم طایی» تنها چند عنوان از فیلم هایي هست که فردین در آنها نقش آفرینی کرده هست.

 

بلور با فردین ستاره شد

حبیب الله بلور، رکورددار مربیگری در تیم ملی کشتی فرنگی، را در سال هاي میانه دهه 40 فردین به یکی از بازیگران نقش پدر در سینمای کشور ایران تبدیل کرد. او در فیلمهای بسیاری ایفای نقش کرد که از آن میان مي توان به «لیلی و مجنون»، «آواره هاي شهر تهران»، «سلطان قلب ها» و «ماه پیشونی» و غیره اشاره کرد.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

بیک بینان گذار بدل کاری در ایران

مرحوم رضا بیک ایمان وردی دیگر بازیگر قبل انقلابی هست که ورزشکار بودنش راه بازیگری را برای او باز کرد. او فعالیت هنری را در سال 1337 با بازی در تروپ تئاتر «اُسکار» آغاز کرد، اما این پایان کار بیک نبود. یک تصادفات با ساموئل خاچیکیان کارگردان در خیابان کافی بود که او که ابتدا جذب اندام ورزیده و چهره مناسب و برای نقش هاي عامه پسند شده بود، این استعداد را کشف کند.

 

نقش کوتاه بیک در فیلم «فریاد نیمه شب» پای وی را به فیلمهای دیگر نیز باز کرد. مرد هزار چهره سینما خیلی زود به شهرت رسید و میان مردم محبوب شد. پیشرفت بیک تا حدی بود که او در سال 1355 استودیو «آربی» («RB»، مخفف رضا بیک) را در خیابان نادری بنا گذاشت که در آن برای تهیه فیلمهای ایرانی و نیز خرید و دوبله فیلمهای خارجی فعالیت مي کرد.

 

«یک قدم تا مرگ»، «دلهره»، «ضربت» و «سرسام» از فیلمهای ابتدایی بیک هست. او حتی در سینمای ترکیه و ایتالیا نیز نقش آفرینی کرد. «صندلی الکتریکی» فیلمی تولید ایتالیا بود که نقش اول آن را بیک ایفا کرد؛ همین طور او با فیلم «فاتحین صحرا» به کارگردانی محمد زرین دست با نام «Treasure of the Lost Desert» روی پره سینماهای تعداد زیادی از کشورها رفت.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

بیک ایمان وردی در جوانی از قهرمانان ورزش رزمی کشتی کج ایران بود و حرفه اصلی او که در سینما بسیار به او کمک کرد که به شهرت برسد همین ورزش بود. بیک پدیدآور هنر بدل کاری و ژانر اکشن در سینمای کشور ایران بود. او با مهارتش فنون رزمی زد و خورد متعارف در فیلمهای آن زمان را به صورت فن درآورد و در طول فعالیتش تا حد زیادی بدل کاری را در سینمای کشور ایران گسترش داد. او بیشتر صحنه هاي خطرناک فیلم هایش را خودش بازی مي کرد.

 

کارنامه بی اعتبار در بازیگری

عزیز اصلی، دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال و پرسپولیس که به دلیل تشابه عجیب چهره اش با بیک ایمان وردی وارد سینما شد، در 10 فیلم دهه 40 نقش آفرینی کرد، اما انگار فیلمهای او آن طور که باید کارنامه پرباری برایش نداشته هست. «فاتحین صحرا»، «پلی به سوی بهشت»، «پنجه آهنین»، و «کشتی نوح» چند عنوان فیلمی هست که اصلی در انها ایفای نقش کرده هست.

 

قهرمان آن ور آبی

شاید بتوان فرامرز آصف را در گروه قبل انقلابی ها جای داد، ولی او در دسته آن ور آبی ها هم قرار مي گیرد. آصف مدال برنز بازی هاي آسیایی 1974 در پرش سه گام را در کارنامه دارد؛ همین طور او به مدت 23 سال با حد نصاب 16 متر و هفت سانتی متر رکورددار پرش سه گام ایران بود.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

آصف پس از خروج از کشور، باز هم، دو و می داني را ادامه داد و به مدت چهار سال عضو تیم دو و می‌دانی دانشگاهش در کالیفرنیا بود که وی را صاحب بورسیه تحصیلی ورزشی کرده بود. آصف یکی از فعالان خوانندگی در سبک پاپ هست.

 

خوشابه در فیلمهای قهرمانی

در سال 1334 برای بازی در فیلم «امیرارسلان نامدار» از وجود مرحوم ایلوش خوشابه بهره گیری شد که قهرمان پرورش اندام ایران بود؛ همین طور او در ایالات امریکا قهرمان کشتی کج شده بود. ایلوش در فیلمهای «قزل ارسلان»، «بیژن و منیژه» و «دندان افعی» هم بازی کرد.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

هرکول ایران در سال 1340 از طرف استودیو یولوفیلم برای شرکت در فیلم «ولکان» و «پسر ژوپیتر» (امیموی سالوی) به ایتالیا دعوت شد. او از آن تاریخ کار خود را در کشور چکمه ادامه داد و در این مدت در چند فیلم از جمله «هفت خوان علی بابا»، «هرکول»، «سامسون و اولیس»، «برادران شکست ناپذیر ماجیسته»

 

و «دو تپانچه مگنوم 38 برای شهری از اشرار» ایفای نقش کرد و از این راه شهرت و محبوبیت بین المللی نصیب او شد؛ همین طور او برای ایفای نقش در فیلم «حسین کرد شبستری» دو ماه به ایران بازگشت.

 

آسمان خراش در فیلم تاریخی

حامد حدادی، ملی پوش تنومند بسکتبال، دیگر ورزشکاری هست که از نظر سینمایی ها دور نماند. گرچه او کار بازیگری را با یکی از سریالهای سخت تاریخی شروع کرد. داوود میرباقری، کارگردان سریال «مختارنامه»، برای بازیگر نقش هرمله، سرباز سپاه آل زبیر، کسی بهتر از حدادی را پیدا نکرد. گرچه خود حدادی عمده از کارش در این سریال رضایت نداشت، ولی نظر مخاطبان چیز دیگری را نشان مي دهد.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

قهرمان تکواندو در فیلم پلیسی

رزمی کاران همۀ وقت} به سبب تخصص شان در نمایش و اجرای حرکات رزمی محل دقت میباشند. یکی از این افراد که دقت سینمایی ها را به خود جلب کرد و جواب خوبی هم به اعتمادشان داد هادی ساعی، قهرمان سابق تکواندو هست.
وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

ساعی که عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در المپیک را از آن خود کرده هست آبان 87 از دنیای حرفه اي تکواندو خداحافظی کرد. او ابتدا به شورای شهر شهر تهران سری زد و دو دوره حضور در این شورا را تجربه کرد، اما زمانی که استعدادش در هنر هم شکوفا شد از آن به خوبی بهره برد. ساعی در سال 93 در سریال «آمین»، به کارگردانی منوچهر هادی، بازی کرد و حسابی درخشید. او این روزها اضافه بر بازیگری، به سوارکاری هم مشغول هست.

 

بانوی ووشوکار در فیلم بدل کاری

الهه منصوریان، بانوی ووشوکار ایران که مدال طلای جام جهانی سانشوی 2010 چین، نقره قهرمانی جهان تورنتوی کانادا و مدال برنز وزن منفی 52 کیلوگرم سانشو در بازی هاي آسیایی 2010 گوانگجو را در کارنامه دارد یکی از معدود رزمی کاران زنی هست که مقابل دوربین فیلم برداری حاضر شده هست؛

 

گرچه او در کار بازیگری اش هم گوشه چشمی به ورزش داشت. او در فیلمی ایفای نقش کرد که پس اساس بدل کاری داشت. منصوریان در فیلم مستند «نخستین مسابقه بدل کاران حرفه اي» شرکت کرده و از این بابت شاد هست.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

کشتی گیر در فیلم افسانه اي

علیرضا لرستانی، صاحب پنج مدال کشتی قهرمانی آسیا، را یدالله صمدی کشف کرد و در فیلم سینمایی «افسانه دمرل» به او بازی داد. فن سالتوی او در مسابقات قهرمانی آسیا چنان خوشگل بود که سال ها آرم ابتدایی برنامه اخبار ورزشی در سال هاي واپسین دهه 60 و ابتدای دهه 70 بود.

 

غرش ببر مازندارن در سینما

امامعلی حبیبی، کشتی گیر و قهرمان المپیک 1956 ملبورن، در پایان دوران ورزشی خود رو به سینما آورد و در چهار فیلم بازی کرد، اما خیلی زود از این وادی خارج شد. ببر مازندران در فیلمهای «آدم و حوا»، «رام کردن مرد وحشی»، «ببر مازندران» و «جهنم سفید» نقش بازی کرده هست.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

نقش اول مرد اخلاق

گروه دیگری که اضافه بر ورزش به عرصه هنر و بازیگری قدم گذاشته اند فوتبالیست ها میباشند. از نخستین هاي این رشته مي توان به مرحوم مجید سبزی اشاره کرد. او که در تیم هاي هما و پرسپولیس توپ مي زد کار هنری اش را با سیروس مقدم آغاز کرد.

 

مقدم در سریال «به سوی افتخار» نقش اول را به سبزی داد که بار دیگر او به شهرت برسد. او که نام مستعار «مرد اخلاق» را یدک مي کشید مي توانست با بازی در تیزرهای تبلیغاتی پول خوبی به جیب بزند، اما قید اینکار را زد.

 

پیروز، بیشتر در بازیگری

اما در بین فوتبالی ها کسی هست که جزو فعالان سینما به حساب مي آید. او که عرق خاصی به پیراهن سرخ باشگاهش هم دارد، ریسمان سینما را محکم گرفت و توانست با همکاران جدیدش هم در حوزه تلویزیون رقابت خوبی داشته باشد. او در مدت حضور اندکش در بازیگری پا را فراتر گذاشت و این روزها به دلیل تعداد عمده تئاترهایش وقت سرخاراندن هم ندارد.

 

پژمان جمشیدی کسی هست که کارش را در سال 92 با سریالی با نام خودش آغاز کرد و با بازی غیرمنتظره اش وجه متفاوتی از دنیای چمن سبز را به نمایش گذاشت. او که حسابی استعدادش را در این حرفه به رخ کشیده بود حضور در تئاترهای «بادی که تو را خشک کرد»، «آرسنیک و تور کهنه»، «آرامسایش»، «وقتی ما برگردیم

 

دو پای آویزان باقی مانده هست»، «پلیس» و «پپرونی برای دیکتاتور» را نیز به کارنامه اخیر حرفه اي اش اضافه کرد. او همین طور پس از «پژمان» در تله فیلم «شرف خانواده فاضل» و فیلم سینمایی «آتش بس 2» نیز بازی کرد. «ساختمان پزشکان» و «سال هاي ابری» نیز دو سریالی بودند که از جمشیدی بهره گیری کردند.

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

رقیب فوتبالی و بازیگری

جمشیدی در بازیگری رقیبی فوتبالی دارد که در دنیای هنر شاید پیشکسوت او هم به حساب بیاید. علی انصاریان، بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس که اضافه بر بازیگری دستی هم در خوانندگی دارد، کارش را با ایفای نقش در سریالهای خنده دار مهران غفوریان و مهران مدیری آغاز کرد.

 

او در فیلمهای سینمایی «کلاف»، «سوختن»، «هدیه»، «آخر خط» و «شروع یک پایان» ایفای نقش کرده هست. «زیر آسمان شهر»، «چارخونه» و «منزل اجاره اي» مجموعه هاي تلویزیونی میباشند که انصاریان تنها یک اپیزود در انها نقش بازی کرده هست.

 

یاریار هم کشف شد

حسین یاریار فوتبالیست یکی دیگر از استعدادهای کشف شده به دست خاچیکیان در سینما بود که در آخرین روزهای دوران فوتبالش در معرض دقت این فیلمساز نامدار قرار گرفت و تجربه اي بینظیر در فیلم هایي مثل «چاووش»، «بلوف» و «مردی در آینه» داشت.
وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

میکروفن به جای توپ فوتبال

دروازه بانان فوتبال هم از قافله رقابت در بازیگری جا نماندند و نماینده اي از خود به دنیای هنر فرستادند. نیما نکیسا، ملی پوش سابق، بازیگری اش را با فیلم سینمایی «مامان بهروز منو زد» آغاز کرد. او که بر موسیقی هم دستی دارد، کارش را با دو فیلم دیگر با نام هاي «ایرانی ها» و «شهد» ادامه داد. هنر دیگر وی را مي توان در عرصه خوانندگی جست و جو کرد. او آهنگی را با نام «حاشا نکن» به همراه کامران نفتی، بازیگر سینما و تلویزیون، منتشر کرده هست.

 

خواننده این باز از استقلال

بعد از نکیسا کار خوانندگی میان فوتبالیست ها ادامه پیدا کرد. رضا عنایتی، آقای گل فوتبال ایران و بازیکن سابق استقلال، تصمیم گرفت مجموعه خود را روانه بازار کند. عنایتی نام مجموعه خود را «همه ي چیم تو» گزینش کرد. او این روزها در تیم لیگ برتری سیاه جامگان توپ مي زند.
وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

تک فیلمهای ورزشکاران

مرحوم محراب شاهرخی، ملی پوش فوتبال، (علف هاي هرز)، مرحوم سعید سلطانی فر (تویی که نمی شناختمت)، احمدرضا عابدازده، دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال، (ازدواج غیابی)، غلامرضا فتح آبادی و محمود معمار (به سوی افتخار)، سید مهدی حیدری (بهرام خله)، بهروز رهبری فرد، علی موسوی، خسرو حیدری،

 

محمد محمدی، آرش برهانی و حمید درخشان (پژمان)، علی پروین، محمد پروین، حمید استیلی و محمد برزگر (فوتبالیست ها)، جواد زرینچه (مثلث آبی)، مرحوم محمدابراهیم نایب عباسی، مشهور به ممدبوقی، و مرحوم فتح الله غریب نواز (عمو فوتبالی)، علیرضا نیکبخت واحدی (زیر آسمان شهر) کسانی میباشند که به حضور در یک فیلم یا یک اپیزود کفایت کرده اند.

 

هنرهای ورزشی

باید گفت تنها این ورزشکاران نیستند که به هنر و بازیگری روی مي آورند؛ در بین بازیگران نیز میباشند کسانی که علاقه شان به ورزش را به صورت حرفه اي دنبال مي کنند و در ورزش برای گفتن حرفی دارند. یکی از این افراد مهران غفوریان، کارگردان و فیلمنامه نویس و بازیگر سینما و تلویزیون هست

وقتی ورزشکاران و هنرمندان در حرفه یکدیگر وارد می شوند

غفوریان کمربند دان 2 کاراته در سبک کیوکوشین خود را با مدرک از فدراسیون جهانی دریافت کرده هست. نام او روی کمربندش به زبان ژاپنی نشوته شده هست.هدیه تهرانی، بانوی فعال در عرصه بازیگری، موسس و مدرس آموزشگاهی هست که در آن یک نوع ورزش چینی دیدنی به نام ««تای چی چوان» آموزش داده مي شود. تهرانی مدتی هم بعنوان نایب رییس فدراسیون ووشو مشغول به کار بود.

 

آناهیتا نعمتی و سحر ذکریا هم بانوان کیک بوکسینگ کار سینما میباشند. تینا آخوندتبار هم موی تای کار هست و حتی از مدرک بوکس تایلندی اش رونمایی کرد.داریوش ارجمند، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، هم مدتی بعنوان مشاور فرهنگی باشگاه استقلال گزینش شد؛ همین طور او حضور در ورزش زورخانه اي را با عنوان سخنگوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه اي در کارنامه دارد.

 

ایرج نوذری، بازیگر و مجری، نیز یکی از قهرمانان کونگ فو هست. او مدتی هم بعنوان مدیر روابط امور بین الملل این فدراسیون مشغول به کار بود. از نام امیرحسین مقصودلو، ملقب به تتلو، هم نمی‌توان به سادگی گذشت. این خواننده زیرزمینی که به فوتبال و تیم پرسپولیس علاقه زیادی دارد مدتی به واسطه حضورش در فوتبال خبرساز شد.

 

او که به اعتقاد بعضی از فوتبالی ها در این ورزش هم استعداد خوبی دارد، به سبب بعضی خط قرمزها از زمین چمن دور ماند و فعلا که نتوانسته هست به این خواسته اش برای بازی در زمین سبرجامه عمل بپوشاند.