پارس ناز پورتال

ورزش کردن را در خانواده خود نهادینه کنید

ورزش کردن را در خانواده خود نهادینه کنید

ورزش کردن را در خانواده خود نهادینه کنید 

ورزش کردن می تواند به عنوان یک اصل در زندگی خانوادگی قرار گیرد تا همیشه اعضای خانواده سلامت و تندرست باشند و تناسب اندام نیز داشته باشند. زندگی فعال و سبک زندگی همراه با ورزش، اثرات مهمی در جلوگیری از بیماری مهم و شایع دارد و فرهنگسازی مهم‌ترین راهکار نهادینه کردن ورزش در جامعه و در نتیجه کاهش هزینه‌های درمانی است.

 

در پژوهش‌های مختلفی که درباره بی‌رغبتی مردم به ورزش کردن انجام گرفته، مشخص شده است که بیشتر مردم، نداشتن وقت کافی و عدم دسترسی به امکانات ورزشی را مهم‌ترین دلایل ورزش نکردن خود عنوان کردند. اما هیچ یک از این عوامل دلیل درست و کاملی برای این موضوع نیست و مهم‌ترین راهکار سوق دادن مردم به ورزش فرهنگسازی در این زمینه است.

 

اگر این فرهنگسازی صورت بگیرد و مردم بفهمند که هفته‌ای پنج بار و روزی ۳۰ دقیقه ورزش هوازی مثل شنا، دوچرخه سواری و دویدن چه تاثیری در سلامت آن‌ها در میانسالی و پیری دارد، حتما به فعالیت‌های ورزشی روی می‌آورند. لازمه این فرهنگسازی هم تلاش جامعه‌شناسان و متخصصان این حوزه است که با راهکارهای مناسب کاری کنند که مردم از روی آگاهی به ورزش و داشتن سبک زندگی فعال سوق داده شوند.

 

پرداختن به فعالیت ورزشی و داشتن زندگی فعال نقش موثری در صرفه جویی دارایی‌های ملت دارد. با توجه به تحقیقاتی که در اروپا و آمریکا و همچنین در مرکز مطالعات دیابت ایران انجام شده، مشخص شده است که درصد بالایی از بودجه درمانی کشور صرف درمان بیماری‌هایی می‌شود که قابل پیشگیری هستند؛ دیابت، پرفشار خونی، سندروم متابولیک و گرفتگی شریان‌های کرونر از جمله این بیماری‌ها هستند.

 

بخش اعظم مردم تا پیش از بیمار شدن ورزش نمی‌کنند و بعد از آن برای سلامتی و به تجویز پزشکان فعالیت می‌کنند که با یک فرهنگسازی مناسب می‌توان از بروز بسیاری از این بیماری‌ها و عوارضشان پیشگیری کرد. پیاده روی تا محل کار استفاده از پله و اختصاص دادن بخشی از زمان کار به ورزش می‌تواند

 

جز همین فرهنگسازی باشد. همچنین ثابت شده که افراد بی‌تحرک دچار افسردگی و نارضایتی شغلی می‌شوند و روحیه خلاق خود را از دست می‌دهند. ورزش علاوه بر مشکلات جسمی، باعث بهبود اندیشه و تفکر انسان می‌شود و نگاه او را به زندگی تغییر می‌دهد.خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش پررنگتری از سایر نهاد‌ها در جذب افراد به ورزش و تحرک دارد.

 

نقش سیاستگذاران هم در این زمینه مهم است. امروزه شاهد رشد ورزش شهروندی هستیم و پارک‌ها و مراکز تفریحی، محل ورزش افراد شده است. همچنین سرمایه گذاری برای رشد ورزش در مدارس و دانشگاه‌ها هم در نهادینه کردن ورزش و فعالیت‌های بدنی در جامعه موثر است. ادارات هم می‌توانند با فرهنگسازی و اختصاص دادن زمان کوتاهی به ورزش، کارمندان را به داشتن فعالیت بدنی ترغیب کنند.