پارس ناز پورتال

وسایل پرکاربرد در برق صنعتی کدامند؟ – آذر نیرو

وسایل پرکاربرد در برق صنعتی کدامند؟ – آذر نیرو

در تعریف برق صنعتی می توان گفت که به کنترل و استفاده از انرژی الکتریکی در یک کارخانه یا کارگاه صنعتی اطلاق می شود. همچنین تکنیک‌ها و روش‌هایی که برای نظارت و استفاده از برق در صنعت استفاده می‌شود و در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، بیمارستان‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز از تعریف این صنعت محسوب می‌شود.

 

به یاد داشته باشید که برق صنعتی به شبکه سه فاز و تجهیزات برق و انرژی مانند موتورهای سه فاز، ژنراتورها یا ترانسفورماتورهای قدرت گفته می شود. روشن کردن یک موتور تک فاز، از نوع ۲خازنه به کمک دو خط فاز و نول،و یک کلید صفر و یک در یک بالابر مصالح ساختمانی را می‌توان جزئی از مباحث برق صنعتی دانست.

 

به گزارش پارس ناز به نقل از فروشگاه برق صنعتی آذر نیرو، در این مطلب قصد داریم شما را با وسایل پرکاربرد در برق صنعتی و برند های محبوب این حوزه آشنا کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

 

تعریف برق صنعتی

تعریف روشن از برق صنعتی و مفهوم آن این است که برق صنعتی یک کنترل سه فازی است که برای راه اندازی تجهیزات و وسایل های مجموعه صنعتی اعم از کارگاهی یا کارخانه ای، بیمارستانی، تجاری و اداری بزرگ در مدار مصرف قرار می گیرد و برای روشن یا خاموش کردن و در واقع کنترل دستگاه ها و تجهیزات استفاده می شود.

 

اکنون که با مفهوم کلی برق صنعتی آشنا شدید، پرکاربردترین تجهیزات برق صنعتی را شرح داده و مورد به مورد آنها را به شما کاربران عزیر توضیح خواهیم داد. با فروشگاه برق صنعتی آذر نیرو همراه باشید.

 

معرفی برخی از تجهیزات پرکاربرد برق صنعتی

 

1.کلید اتوماتیک

از دیگر تجهیزات برق صنعتی می توان به کلیدهای اتوماتیک اشاره کرد که برای حفاظت، از آنها استفاده می شود. این کلیدها از تجهیزات الکتریکی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت می کنند.

 

بر خلاف کلیدهای غیر اتوماتیک که فقط برای قطع و وصل استفاده می شوند. از نظر نوع تنظیمات این کلید ها دارای دو حالت قابل تنظیم و غیر قابل تنظیم هستند. برای افزایش کارایی می توان برخی لوازم جانبی را روی این کلیدها نصب کرد.

 

از جمله این وسایل جانبی می توان به رله افت ولتاژ، موتور الکتریکی، کنتاکت های کمکی، واحد محدود کننده جریان و غیره اشاره کرد. انواع مختلفی از کلیدهای اتوماتیک مانند کلیدهای اتوماتیک کمپکت، کلیدهای اتوماتیک هوایی وجود دارد. در صورت نیاز به خرید کلید اتوماتیک برای مصارف خانگی و صنعتی می توانید با کارشناسان فروش در آذر نیرو تماس حاصل فرمایید.

معرفی برخی از تجهیزات پرکاربرد برق صنعتی

2. بیمتال (رله اضافه بار حرارتی)

بی متال یکی از پرکاربردترین وسایل برای تابلوهای برق صنعتی است. این وسیله تغییرات دما را به جابجایی مکانیکی در تابلوهای صنعتی تبدیل می کنند. علاوه بر این از موتور سه فاز در برابر اضافه بار در هنگام استفاده با ولتاژ پایین محافظت می کند.

 

در بی متال دو عنصر فعال یافت می‌شود که از ترکیب دو فلز ایجاد شده است و بین دو فلز اختلاف ضریب انبساطی را بررسی می‌کند؛ این بررسی به این صورت می‌باشد که اگر دمای مدار بسیار بالا رود در نتیجه یکی از فلزهای موجود در بی متال خم می‌شود و در نهایت جریان را در تابلو برق صنعتی قطع می‌کند.

 

3. کنتاکتور

کنتاکتور وسیله ای برای محافظت و قطع جریان الکتریکی است. این عنصر الکتریکی تقریباً در تمامی مراکز صنعتی و ساختمانی برای اتصال و قطع برق اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. از طریق انواع کنتاکتور میتوانیم جریانهای تک فاز و سه فاز را قطع و وصل کنیم.

 

کنتاکتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. بخش های اصلی کنتاکتور، محفظه بوبین و تیغه هستند همچنین در برخی از مدل های کنتاکتور از رله حرارتی و تیغه کمکی نیز برای افزایش کارایی کنتاکتور استفاده میشود.

 

4. کلید حرارتی

کلید حرارتی یکی از تجهیزاتی است که ایمنی بالایی دارد و به عنوان محافظ استفاده می شود. این دستگاه همچنین می تواند جریان حرارتی را کنترل کند. همچنین توانایی شکستن شار مغناطیسی را دارد.

 

5.کلید مینیاتوری

کلید های مینیاتوری از انواع یک، دو، سه و چهار پل ساخته می شوند و معمولاً برای کاهش سرعت برق ورودی و قطع و وصل برق استفاده می شوند و دو قطعه اساسی در خود دارند. ک رله برای قطع جریان الکتریکی در اتصالات کوتاه مدت و یک رله بی‌متال برای قطع نمودن جریان بار الکتریکی اضافی. در برق صنعتی از تیپ C این کلیدها استفاده شده و تیپ B عموما برای مصارف خانگی کاربرد دارد.

 

6. کلید چنج اور (کلید دو طرفه)

کلید دوطرفه یا چنج اور (changeover switch)، نوعی کلید است که می تواند مقدار مشخصی بار الکتریکی را در سطح مشخصی از جریان بین دو منبع تغذیه منتقل کند. معمولا این جا به جایی بین ژنراتور و برق شهر در زمان قطعی برق صورت می گیرد. کلید چنج اور که یکی از تجهیزات برق صنعتی بوده و می توان آن را ترکیب دو کلید واحد دانست که توسط مکانیزم اینترلاک به یکدیگر متصل شده اند.

محبوب ترین برند های برق صنعتی

محبوب ترین برند های برق صنعتی

 

1.هیوندای Hyundai

هیوندای الکتریک مجموعه‌ای از کارخانجات و سازمان‌ها است و تولید‌کننده تجهیزات و اتوماسیون صنعتی مانند کنتاکتور، کلید مینیاتوری، کلید هوایی، بیمتال و … می‌باشد. تنوع محصولات این شرکت باعث ایجاد رقابت در بین برندهای نام آشنا این حوزه شده‌ است. اگر بخواهیم محصولات را به دسته‌بندی کلی تقسیم می‌کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • انواع کلیدها (اتوماتیک، مینیاتوری، هوایی، حرارتی، محافظ جان)
  • انواع کنتاکتورها
  • بیمتال‌ها (رله حرارتی کنتاکتور)
  • انواع اینورترها در سری‌های مختلف

 

2. ال اس (Ls)

کمپانی LS تولید‌کننده تجهیزات برق صنعتی و اتوماسیون صنعتی است. این شرکت از زیر شاخه‌های شرکت LG می‌باشد. کمپانی ال اس کره جنوبی با نام کامل LS ELECTRIC در بازار جهانی شناخته می‌شود.

 

محصولات این شرکت در حوزه‌های تجهیزات صنعتی، شبکه‌های توزیع، روشنایی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک و تجهیزات خطوط ریلی به بازار عرضه می‌شود. از انواع محصولات شرکت LS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • اینورترهای برند LS
  • کلید مینیاتوری کمپانی LS
  • کلید اتوماتیک برند LS
  • کنتاکتور ال اس
  • بیمتال شرکت ال اس
  • کلید حرارتی ال اس
  • کنتاکتور خازنی LS
  • کلید هوایی ال اس
  • کلید محافظ جان LS

 

3. سکومک (Socomec)

سکومک فرانسه تولید کننده انواع کلید های چنج اور دستی، کلید های چنج اور اتوماتیک، تجهیزات برق صنعتی فشار ضعیف، دیگر ملزومات برقی و… است. این شرکت در سال 1922 شروع به کار کرد و همواره به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین برندهای تولید کننده کلید چنج اور سکومک به شمار می آید. شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره گیری شماره های فروشگاه برق صنعتی آذر نیرو، از موجودی و لیست قیمت کلید چنج اور سکومک مطلع شوید.

 

4. تلرگان (Telergon)

Telergon یک شرکت نوآور و مشتری مدار است و متعهد به تحقیق و توسعه به عنوان ابزاری برای تقویت آینده صنعت به شمار می آید. تلرگان یکی از تولید کنندگان متخصص پیشرو در ساخت کلید های چنج اور دوطرفه است. از اهداف اصلی تلرگان افزایش و تقویت حضور بین المللی با توسعه محصولات و بازارهای جدید است.

 

کلام پایانی آذر نیرو

ما در مطلب درباره‌ی پرکاربرد ترین تجهیزات برق صنعتی سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.