پارس ناز پورتال

ویژگی‌های ارز دیجیتال گراف چیست؟

ویژگی‌های ارز دیجیتال گراف چیست؟

ارز گراف یا GRT درحقیقت یک پروتکل شاخص‌گذار و غیرمتمرکز و هم‌چنین منبع‌باز است که در بستر بلاک‌چین اتریوم فعالیت دارد. این ارز دیجیتالی در سال 2018 راه‌اندازی شده‌است که در مدت‌زمان کوتاهی توانسته است بین تریدرها محبوبیت زیادی پیدا کند.

 

این محبوبیت به‌مرور سبب افزایش ارزش و قیمت ارز گراف در بازارهای جهانی شده‌است. به‌طوری‌که بسیاری از تریدرها به معامله کردن این ارز دیجیتالی روی آورده و توانسته‌اند به درآمد خوبی برسند. اگر به شبکه گراف و نحوه عملکرد آن علاقه‌مند شده‌اید، با ما همراه باشید تا درباره ویژگی‌های آن بیشتر بدانید:

 

ویژگی‌های ارز گراف

 

ارز دیجیتال گراف ویژگی‌های زیادی دارد که این شاخصه‌ها سبب استقبال سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتالی از این رمز ارز شده‌است. خرید ارز گراف از سال 2020 یعنی حدود دو سال بعد از عرضه، با نرخ صعودی همراه بوده‌است که این عامل توانسته ارزش آن را تا چندین برابر بالا ببرد. به‌طوری‌که قیمت ارز گراف در بازارهای جهانی، روزبه‌روز در حال افزایش است و بر همین مبنا آینده خوبی برای این ارز دیجیتالی پیش‌بینی می‌شود.

 

همان طور که در مقاله‌ای از دستی بر ایران آمده است، در سیستم گراف رابطه‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن منبع باز به نام سابگراف وجود دارند که داده‌ها را استخراج و ذخیره‌سازی می‌کنند. سابگراف‌ها ایندکس‌هایی برای درخواست جستجویی خاص هستند که می‌توان آن‌ها را انتقال داد.

 

سابگراف‌ها بخشی از کل بلاکچین موجود در گراف را تشکیل می‌دهند. با استفاده از چند کلیک به زبان برنامه‌نویسی گراف، می‌توان جستجو را در بلاک‌چین انجام داد؛ به همین خاطر است که گراف را گوگل بلاک چین می‌دانند. باید بدانید که اکثر اطلاعات موجود در بلاک چین‌ها را نمی‌توان به راحتی در شرح قراردادها خواند؛ برای همین در صورت نیاز، جستجوگرهای اختصاصی ساخته می‌شوند.

 

از اصلی‌ترین ویژگی‌های گراف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* پروتکلی جهانی

از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه گراف می‌توان به زیرگراف‌ها یا ساب‌گراف اشاره کرد که شبکه‌ای از داده‌های جهانی را تشکیل می‌دهند. درحقیقت این ویژگی سبب شده‌است که افراد از هر جای جهان بتوانند به کوئری یا همان پرس‌وجو درباره بلاک‌چین‌ها بپردازند.

 

* تعامل‌پذیری

تعامل پذیری از دیگر ویژگی‌های شبکه گراف است که قابلیت تعامل در میان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند، ازاین‌رو توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون وجود هیچ‌گونه محدودیتی، به اشتراک‌گذاری داده‌ها میان شبکه‌های بلاک‌چین بپردازند.

 

* ایجاد هویت خاص

از دیگر ویژگی‌های مهم شبکه ارز گراف می‌توان به قابلیت ایجاد هویت کاربران اشاره کرد. درواقع گراف این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا از طریق آن بتوانند هویت، داده‌ها و اعتبار خود را تحت کنترل داشته باشند.

 

* امنیت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخصه گراف، مفهوم امنیت است که توانسته به‌خوبی آن را اجرا کند. درواقع مبحث امنیت یکی از بزرگ‌ترین مسائلی است که همواره ذهن کاربران و تریدرها را به خود مشغول می‌کند، چراکه آن‌ها قرار است از طریق همین پلتفرم و شبکه، به انتقال و خریدوفروش ارزها بپردازند، اما گراف این مشکل را برای کاربران حل کرده‌است تا آن‌ها با خیالی راحت بتوانند خرید ارز گراف خود را انجام دهند و هیچ‌گونه نگرانی‌اي از بابت نفوذ هکرها و برنامه‌های مخرب به سیستم نداشته باشند.

 

* نقش کاربران در اداره شبکه

کاربران و اعضای اصلی گراف نقش مهم و اساسی در اداره آن دارند که هرکدام از آن‌ها با ایفای نقش مهم و متفاوت خود، شبکه را اداره کرده و آن را سرپا نگه می‌دارند.

 

* بدون نیاز به سرور

گراف شبکه‌ای از ساب‌گراف‌ها در بستر بلاک‌چین است که برای اجرای داده‌های خود به سرور خاصی احتیاج ندارد، بنابراین نیازی به سرمایه‌گذاری توسعه‌دهندگان برای ساختن سرورهای اختصاصی نیست که این مورد را می‌توان یکی از شاخصه‌های فوق‌العاده این شبکه دانست.

 

* توسعه برنامه‌هایی با سطح بالاتر

در پلتفرم ارز گراف، مرحله‌ای به‌وجود آمده‌است که این امکان را به توسعه‌دهنگان می‌دهد تا بتوانند برنامه‌هایی با سطح بالاتر ایجاد کنند. با این ویژگی گراف شیوه تعامل انسان‌ها را در سطح وب متحول می‌کند، زیرا از طریق این شبکه کاربران می‌توانند در هرجایی که هستند، به داده‌های مربوط به بلاک‌چین دسترسی پیدا کنند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال گراف چیست؟

ارز دیجیتال گراف چگونه کار می‌کند؟

 

گراف یک فناوری لجر توزیع‌شده است که جریان انتقال داده‌ها را از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر به سهولت فراهم می‌کند. به‌علاوه شبکه گراف به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد که از داده‌های دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند و اطلاعات را از طریق قراردادهای هوشمند به اتریوم ارسال کنند.

 

درواقع این شبکه بستری را فراهم می‌کند که بسیاری از پروژه‌ها بتوانند با کمک آن، به داده‌های فرایندهای عملیاتی دسترسی پیدا کنند. در اصل این مورد از طریق ساب‌گراف‌ها ممکن شده‌است.

 

اطلاعات جمع‌آوری‌شده در اپلیکیشن‌های کاربردی به اشتراک گذاشته می‌شود تا توسط هر کاربری مورد پرسش و جست‌وجو قرار بگیرد. گراف برای کنترل شبکه خود، از کاربران کمک می‌گیرد و این مورد را می‌توان یکی از ویژگی‌های این شبکه دانست که تعامل افراد را باهم بیشتر می‌کند و سبب جلب اعتماد آن‌ها به این پلتفرم می‌شود که درنهایت آن‌ها را به خرید ارز گراف تشویق می‌کند.

 

از نقش‌های اصلی کاربران در شبکه گراف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* مصرف‌کنندگان که داده‌ها را از طریق موتورهای جست‌وجو پیدا می‌کنند و از این بابت هزینه‌ای به ایندکسرها پرداخت می‌کنند.

 

* ایندکسرها به‌عنوان گره‌های اپراتور، کار ایندکسینگ و ارائه خدمات جست‌وجو را انجام می‌دهند و در عوض کارمزد دریافت می‌کنند.

 

* متصدیان نیز با استفاده از داده‌ها، ساب‌گراف‌هایی را که باید ایندکس شوند شناسایی کرده و حدود ده درصد از کارمزد جست‌وجو را دریافت می‌کنند.

 

* نمایندگان توکن‌های ارز گراف را در ایندکسرها استیک می‌کنند و بخشی از کارمزد ایندکس را دریافت می‌کنند.

 

* فیشرمن‌ها درواقع کار ایندکسرها را تأیید می‌کنند.

 

* داوران نیز به بررسی اقدامات ایندکسرها می‌پردازند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال گراف چیست؟

محصولات مهم گراف چه هستند؟

 

* استودیو ساب‌گراف

این استودیو مکانی برای توسعه‌دهندگان است که از طریق آن بتوانند ساب‌گراف‌ها را ساخته و ابرداده‌ها را اضافه کنند. کاری که قبل از انتشار آن انجام می‌شود این است که ساب‌گراف‌ها در مرورگر غیرمتمرکز برای آزمایش قرار می‌دهند.

 

* مرور گراف

فضایی که همه ساب‌گراف‌های آزمایش‌شده را می‌توان در آن پیدا کرد. درواقع متصدیان از این قسمت می‌توانند ساب‌گراف‌ها را انتخاب و به ایندکسرها معرفی کنند.

 

* سرویس میزبانی‌شده

شبکه ارز گراف فقط از بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کند و قرار است که دیگر بلاک‌چین‌ها مانند Avalanche و Celo که در حال حاضر توسط هاست سرویس پشتیبانی می‌شوند، به مرورگر غیرمتمرکز گراف اضافه شوند.

 

* گردش کار گراف

امکان جست‌وجوی ساب‌گراف‌های موجود و درخواست جستجو با GraphQL از طریق مرورگر گراف وجود دارد. درصورتی‌که ساب‌گراف موردنظر وجود نداشته باشد، توسعه‌دهنده باید آن را در استودیو ساب‌گراف ایجاد کند.

 

سخن پایانی

 

ارز گراف یکی از ارزهای دیجیتالی محبوب در بازار کریپتوکارنسی است که به‌دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که ارائه کرده‌است، توانسته توجه تریدرها را به خود جلب کند و به‌عنوان منبع درآمدی برای آن‌ها شناخته شود. به نظر شما کدام ویژگی گراف سبب محبوبیت آن در بین توسعه‌دهندگان شده‌است؟