پارس ناز پورتال

پرنده سویفت می تواند 10 ماه بی وقفه پرواز کند

پرنده سویفت می تواند 10 ماه بی وقفه پرواز کند

پرنده سویفت می تواند 10 ماه بی وقفه پرواز کند 

پرنده ای به نام سویفت می تواند بدون این که فرود آید 10 ماه تمام و بدون وقفه پرواز کند! شاید کمی عجیب باشد اما حقیقت دارد. حیات‌وحش و طبیعت پیرامون ما پرشده از عجایبی که شاید باور کردنش کمی سخت باشد. به‌تازگی در تحقیقاتی که بر روی یک پرنده به نام swift انجام‌شده مشخص شده

 

که این پرنده کوچک اندام تنها دو ماه از سال را در اروپا برای تولیدمثل به سر می‌برد و پس‌ازآن به سمت آفریقا پرواز می‌کند پروازی که مسلما مدت‌زمان و مسافت زیادی است که در حدود ۱۰ ماه به طول می‌انجامد اما این پرند نحیف چگونه این مسافت را در این مدت‌زمان طی می‌کند؟
پرنده سویفت می تواند 10 ماه بی وقفه پرواز کندجواب این سؤال را محققان دانشگاه لاند سوئد دریافته‌اند. این پژوهشگران دستگاه‌های الکترونیکی به چند عدد از این پرندگان متصل کرده و دریافتند که ۱٫۱۳ گرم وزن‌دارند و دانشمندان به‌وسیله آن‌ها می‌توانند موجودات کوچک را رصد کنند. سه عدد از این پرندگان ۱۰ ماه بدون اینکه حتی یک‌لحظه فرود بیایند و استراحتی کنند به مقصد رسیدند و بقیه نیز تنها برخی شب‌ها بر روی زمین نشستند.پرنده سویفت می تواند 10 ماه بی وقفه پرواز کندشاید عجیب باشد که پرندگان ۱۰ ماه بدون توقف حرکت کنند! پس آنها چطور می‌خوابند؟ محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این پرندگان کوچک و عجیب در هنگامی‌که در هوا هستند همان‌طور که پرواز می‌کنند می‌خوابند و به‌نوعی مغز آن‌ها عملکردی شبیه به دلفین‌ها دارد.

پرنده سویفت می تواند 10 ماه بی وقفه پرواز کند