پارس ناز پورتال

پلاک میلگرد چیست و چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

پلاک میلگرد چیست و چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

اگر قصد خرید میلگرد را دارید، تصور نکنید که تنها دانستن قیمت میلگرد امروز و شناختن چند تولیدکننده مشهور، کافی است. برای خرید میلگرد با کیفیت و مناسب برای پروژه‌تان، باید زمانی را به تحقیق اختصاص دهید و برای مثال، نحوه تشخیص اصالت میلگرد را یاد بگیرید. یکی از راه‌های تشخیص اصالت میلگرد، توجه به لیبل یا پلاک آن است که در این مقاله، هر آن چه که باید در مورد پلاک میلگرد بدانید را به شما می‌گوییم.

پلاک میلگرد چیست و چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

پلاک یا لیبل میلگرد چیست؟

لیبل یا پلاک میلگرد، یکی از مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای تشخیص اصالت میلگرد است. چرا که مشخصات میلگرد و سازنده آن، با جزییات دقیق روی آن درج می‌شود. پلاک میلگرد، برگه‌ای است کاغذی یا فلزی که به هر بندیل میلگرد بسته می‌شود و بر اساس استاندارد ملی تولید میلگرد یعنی ISIRI 3132، وجود آن اجباری است.

 

لیبل میلگرد زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که قصد خرید میلگرد برای پروژه‌های بزرگ را داشته باشید. در چنین پروژه‌هایی کارفرما از شما اثبات اصالت کالای خریداری‌شده را می‌خواهد و پلاک میلگرد این موضوع را به او اثبات خواهد کرد.

 

پیش از پرداختن به اطلاعات موجود در پلاک میلگرد، باید با مفهوم بندیل میلگرد نیز آشنا شوید. چرا که داشتن اطلاعات درست در مورد بندیل میلگرد کارخانه‌های مختلف نیز به تشخیص اصالت آن‌ها کمک می‌کند.

پلاک میلگرد چیست و چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

بندیل میلگرد چیست و چقدر وزن دارد؟

بندیل نیز به مجموعه‌ای از میلگردهای تولیدشده در سایز و گرید مشابه گفته می‌شود که ابتدا و انتهای آن‌ها توسط تسمه فلزی یا پلاستیکی بسته شده است. تعداد میلگردهای موجود در هر بندیل هر کارخانه، با دیگری متفاوت است.به عنوان مثال بندیل میلگرد کارخانه ذوب‌آهن 4.5 تا 4.8 تنی است، در حالی که بندیل میلگرد کارخانه ظفر بناب بین 2 تا 2.2 تن وزن دارد.

 

در صورت داشتن وزن بندیل و هر شاخه میلگرد، می‌توانید تعداد شاخه‌های موجود در آن را محاسبه کنید که در مورد میلگرد ظفر بناب، وزن مناسب آن باعث می‌شود که تعداد این میلگردها در هر بندیل بیشتر از کارخانه‌های دیگر باشد و این موضوع، قیمت میلگرد ظفر بناب را منطقی جلوه می‌دهد.

پلاک میلگرد چیست و چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

چه اطلاعاتی در پلاک مشخصات میلگرد قید می‌شود؟

لیبل میلگرد معمولاً دارای اطلاعات زیر است:

 

شرکت سازنده میلگرد

منظور از اطلاعات شرکت سازنده میلگرد، نام، نشان تجاری و لوگوی کارخانه تولیدکننده میلگرد است. این اطلاعات معمولاً در گوشه بالا و سمت راست پلاک درج می‌شود. همچنین ممکن است در این قسمت نام کارخانه به اختصار درج شود. به همین دلیل برای تشخیص اصالت میلگرد خریداری‌شده از طریق لیبل، باید نام اختصاری کارخانه سازنده را نیز بدانید.

 

این نام اختصاری معمولاً با نامی که میلگرد یک کارخانه را در بازار با آن شناخته می‌شود، متفاوت است. به عنوان مثال، میلگرد کارخانه فولاد آذربایجان را با نام میلگرد میانه در بازار می‌شناسند و علامت اختصاری آن دو حرف F روبروی یکدیگر است. البته اطلاع از قیمت میلگرد میانه امروز هم باعث می‌شود که در خرید آن کلاه سرتان نرود و با وسوسه قیمت کمتر، آن را نخرید.

 

عدد گرمایی یا شماره ذوب

شماره ذوب، شماره بهر یا عدد گرمایی، عددی است که پس از خروج میلگرد از خط نورد، به آن اختصاص داده می‌شود. در برگه آنالیز فنی و تست‌های واحد کنترل کیفیت کارخانه، این عدد شناسایی قید می‌شود و به همین دلیل، ردیابی محصول معیوب آسان‌تر خواهد بود. در عدد گرمایی، اولین رقم برابر با عدد کوره، دومین رقم سال ذوب و سایر ارقام شماره ذوب را نشان می‌دهند.

 

نوع میلگرد

منظور از نوع میلگرد، آجدار یا ساده بودن آن است تا اگر کارخانه‌ای محصولات متفاوتی تولید کرد، بتوان آن‌ها را از یکدیگر تمییز داد.

 

سایز میلگرد

سایز میلگرد همان قطر سطح مقطع میلگرد است که در واحد میلی‌متر قید می‌شود. هدف از قید کردن سایز میلگرد، اجبار به یکی بودن سایز تمامی میلگردهای موجود در یک بندیل است. عددی که در این بخش ذکر می‌شود معمولاً با قطر میلگرد بدون احتساب آج‌ها برابر است.

 

طول میلگرد

طول میلگرد معمولاً بر حسب متر در پلاک مشخصات آن درج می‌شود و تمامی کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد آجدار در ایران، معمولاً نوع شاخه‌ای آن را با طول 12 متر طول می‌کنند.

 

وزن میلگرد

در این قسمت، وزن بندیل میلگرد بر حسب کیلوگرم درج می‌شود. در صورتی که بتوانید وزن هر شاخه از میلگردهای موجود در آن بندیل را با استفاده از جدول اشتال یا جدول وزنی کارخانه به دست بیاورید، می‌توانید تعداد میلگردهای موجود در بندیل را از طریق تقسیم وزن بندیل بر وزن هر شاخه، محاسبه کنید.

 

کیفیت میلگرد

در جلوی این عبارت، عددی درج می‌شود که با علامت مشخصه میلگرد در استاندارد ملی ISIRI 3132 برابر است. به عنوان مثال، عدد 400 نشان‌دهنده میلگرد آج 400 یا همان میلگرد A3 در استاندارد روسی است. جدول زیر، گریدبندی میلگرد در استاندارد ملی و روسی را نشان می‌دهد:

 

گرید بندی میلگرد در استاندارد ملی و روسی

ردیف

گرید میلگرد در استاندارد GOST

طبقه‌بندی در استاندارد

 ISIRI 3132

علامت مشخصه

1

A1

 میلگرد ساده

س 240

2

A2

میلگرد آجدار مارپیچ

آج 340

آج 350

3

A3

میلگرد آجدار جناغی

آج 400

آج 420

4

A4

میلگرد آجدار مرکب

آج 500

آج 520

 

روش تولید میلگرد

برخی از کارخانه‌ها ممکن است که روش تولید میلگرد را نیز در پلاک مشخصات آن درج کنند. در کشور ما میلگرد آجدار معمولاً به یکی از سه روش ترمکس، آلیاژسازی یا روش استاندارد مندرج در شناسنامه محصول ساخته می‌شوند که ممکن است همین عبارات یا معادل اختصاری آن‌ها یعنی حروف T، U یا A در شناسنامه محصول درج شود.

 

جدای از این اطلاعات، شماره شناسایی بندیل، تاریخ تولید، اطلاعات تماس سازنده (آدرس، شماره تلفن و …) بارکد، تأییدیه کنترل کیفیت کارخانه و علامت استاندارد نیز باید در پلاک مشخصات میلگرد موجود باشد و کلیه این مشخصات باید به هم به زبان فارسی و هم به انگلیسی درج شوند.

 

برای خرید میلگرد با کیفیت و اصالت باید آن را از خود سازنده یا از طریق فروشندگان معتبر تهیه کنید. خرید از کارخانه برای اشخاص حقیقی چندان آسان نیست و در نتیجه، برای اطمینان از کیفیت میلگرد باید آن را از فروشندگان معتبری مثل آسرون تهیه کنید. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه است و کیفیت میلگردهای ارسالی از انبارهای آن نیز توسط واحد کنترل کیفیت آسرون، تضمین می‌شود.