پارس ناز پورتال

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

مجموعه : اخبار سینما
نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود 

تعداد زیادی از فیلم ها به خصوص انواع پلیسی آنها نکات پنهانی درون خود دارند که فقط عوامل سازنده از انها با خبر میباشند و بعدها آنها را لو میدهند.حتی در فیلمهای دنباله داری که مردم ممکن هست بارها و بارها نگاه کنند نیز نکات پنهانی وجود دارد. اگر چه فیلمهای جنایی نیز در زمره ي فیلمهای محبوب تماشاگران قرار میگیرند

 

اما به اندازه ي فیلمهای دیگر مکرراً تماشا نمیشوند. گرچه به نظر می‌رسد که نکات مخفی زیادی در این فیلم ها وجود ندارد و اگر هم داشته باشد تاکنون تعداد زیادی از انها کشف نشده اند. با این وجود تعدادی از فیلمهای جنایی حاوی نکات و پیام هاي پنهانی میباشند که با ظرافت تمام و به صورت عمدی یا ناخواسته در فیلم قرار گرفته اند. در ادامه تعدادی از این نکات و اشارات مخفی را در ۱۰ فیلم برتر در ژانر جنایی به شما نشان خواهیم داد.

 

۱۰- Fargo/ سال ساخت ۱۹۹۶

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

نکته ي مخفی در فیلم جنایی کلاسیک ساخته ي برادران کوئن در واقع نماد یک شخصیت بسیار مشهور بود که پرینس (Prince)، خواننده ي مشهور غربی، از آن بهره گیری میکرد. این نکته در تیتراژ پایانی فیلم و در واقع کاراکتری هست که به جای اسم یکی از قربانیان حوادث فیلم گزینش می‌شود.

 

این کاراکتر یا نماد به سمبل پرینس که از سال ۱۹۹۳ به بعد بهره گیری میکرد شباهت بسیاری دارد و تنها تفاوت آن در این هست که کاراکتر گزینه شده در تیتراژ فیلم «فارگو» برخلاف نماد پرینس به پهلو قرار داشته و صورت خندانی در وسط آن قرار گرفته هست.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

بعضی بر این باور بودند که ممکن هست شخصی که این نقش را نقش بازی کرده در واقع خود پرینس بودهِ باشد زیرا صحنه ي مربوط به این شخص نیز در منطقه اي از شهرِ مینه سوتا فیلمبرداری شد که در واقع محل زندگی پرینس بود.

 

اما در واقع کسی غیر از پرینس این نقش را بر عهده داشت. این نقش مربوط به یکی از نویسندگان فیلمنامه ي مصور «فارگو» بود و یک نقش کوتاه دیگر را نیز در فیلم بر عهده داشت. او به جای بهره گیری از اسمش ترجیح داده بود که از این نماد بهره گیری کند و علت خاصی برای اینکار نداشت.

 

۹- Fight Club/ سال ساخت ۱۹۹۹

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

بعضی بر این باورند که فیلم «باشگاه مشت زنی» را نمی‌توان جزو فیلمهای جنایی دسته بندی کرد اما در انتهای فیلم یک گروه تروریستی ساختمان هایي را در انتهای فیلم منفجر می‌کنند پس بیایید از دیدگاه خلافکاران این فیلم را جنایی بنامیم.

 

در کل ۲ نکته ي مخفی در این فیلم وجود دارد و نخستین مورد لیوان هاي قهوه ي استارباکس (Starbucks cups) میباشند که در همه ي جای فیلم دیده می‌شوند. بر اساس گفته هاي دیوید فینچر، کارگردان فیلم، این لیوان ها در تعداد زیادی از صحنه هاي فیلم بهره گیری شده اند. در واقع این فیلم ناخواسته تبلیغی برای این کمپانی بودهِ هست.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

در صحنه اي دیگر در پیش اساس ي یک سینما را می‌بینیم که بر روی سر در خود برای نمایش فیلم «۷ سال در تبت» (Seven Years in Tibet) تبلیغ کرده هست که برد پیت در آن فیلم نیز حضور داشت. از آن جا که شخصیت تایلر دردن (با بازی برد پیت) بخشی از توهمات و تصورات نقل کننده ي داستان فیلم هست و برد پیت نیز ظاهراً در دنیای فیلم حضور دارد

 

ممکن هست که بازگو کننده ي داستان فیلم در حال تجسم برد پیت در قالب شخصیت تایلر باشد. درک این موضوع بدون مشاهده فیلم سخت خواهد بود.در صحنه هاي دیگری از فیلم تبلیغات دو فیلم دیگر نیز بر سر در سینماهای پیش اساس دیده میشود که یکی از آنها فیلم «مردم بر علیه لَِری فلینت» (The People vs. Larry Flint) با بازی ادوارد نورتون

 

و دیگری «بال هاي یک کبوتر» (The Wings of a Dove) با بازی هلنا بونهام کارتر هست که هر دو در فیلم «باشگاه مشت زنی» بازی میکنند. هر چند این دو صحنه در سکانس هاي نهایی از فیلم حذف شدند.

 

۸- The Departed/ سال ساخت ۲۰۰۶

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

فیلمی که در نهایت یک جایزه ي اسکار را برای مارتین اسکورسیزی به ارمغان آورد فیلم «رفتگان» بود. اسکورسیزی در این فیلم از نکات مخفی برای پیش بینی مرگ شخصیت هاي فیلم بهره گیری میکرد. در فیلم دستکم ۱۵ علامت «X» وجود دارد و این حرف رمزی با احتمال مرگ یکی از شخصیت ها در سکانس بعدی همراه هست.

 

یکی از این ایکس هاي رازآلود در صحنه اي که شخصیت کوینان (با بازی مارتین شین) از پنجره پرت می‌شود به شکل نوارهای ضربدری که بر روی پنجره ها قرار گرفته اند نمایش داده می‌شود.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

در صحنه هاي پایانی فیلم یک علامت ایکس شکل از نوار چسب بر روی دیواری که آسانسور در آن قرار دارد و روی سر شخصیت بیلی (با بازی لئوناردو دی کاپریو) هست که بعد از دستگیری سالیوان (با بازی مت دیمون) به نمایش در می‌آید. یک مشابه ي دیگر در صحنه ي انتهایی فیلم به نمایش در می‌آید که سالیوان در حال برگشتن به آپارتمانش هست و موکت کف راهروی آپارتمان طرحی ایکس شکل و بزرگی دارد.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

فیلم «رفتگان» نخستین فیلمی نبود که از نمایش عناصری با شکل ایکس برای نشان دادن مرگ یکی از شخصیت ها در سکانس بعدی بهره گیری کرد. در فیلم «صورت زخمی» (Scarface) که در سال ۱۹۳۲ ساخته شد نیز گذشته از مرگ شخصیت هاي فیلم به نحوی یک علامت ایکس معمولا سیاه رنگ به نمایش در می آمد.

 

۷- Inside Man/ سال ساخت ۲۰۰۶

فیلم زیبا «مرد نفوذی» با داستان دزدی از بانک و ساخته ي اسپایک لي به دلیل انتهای مبهم و غیر قابل پیش بینی اش مشهور هست. داستان این فیلم نیز مثل تعداد زیادی از دیگر فیلمهای لي در شهرِ نیویورک اتفاق میوفتد و این موضوع به اشاره اي مخفی در فیلم منجر میشود که برای طرفداران فیلمهای قبلی اسپایک لي خوشگل خواهد بود.

 

در ابتدای فیلم سارقان بلافاصله بعد از به گروگان گرفتن نگهبانان بانک به سرعت درخواست غذا میکنند. کارآگاهان پلیس با این درخواست موافقت کرده و برای انها پیتزا سفارش داده می‌شود. اگر شما به جعبه هاي پیتزا در این فیلم نگاه کنید خواهید دید که از پیتزافروشی Sal’s Famous Pizzeria آمده اند.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

این پیتزافروشی یکی از لوکیشن هاي اصلی فیلم دیگر اسپایک لي با عنوان «کار درست را انجام بده» (Do the Right Thing) بود. شخصیت موکی در این فیلم در این پیتزافروشی کار میکرد که در پایان فیلم به آتش کشیده می‌شود. در یک گفت و گو، لي گفته هست که بعد از پایان فیلم، سَِلِ (Sal) با بهره گیری

 

از بیمه ي آتش سوزی این پیتزافروشی را از نو می سازد و در نهایت بار دیگر موکی را استخدام می‌کند چون کسی نمی توانست مثل او پیتزاها را به دست مشتریان برساند.

 

۶- Hot Fuzz/ سال ساخت ۲۰۰۷

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

تمامی فیلمهای سه گانه اي که سایمون پِگ، نیک فراست و ادگار رایت در آنها نقش بازی کرده و به «سه گانه ي خون و بستنی» (the Blood and Ice Cream trilogy) مشهور میباشند در خود نکات دیدنی و شوخی هاي خنده داری در ارجاع به فیلمهای دیگر دارند. یکی از این اشارات طنز در فیلم کمدی حادثه اي آنها یعنی «پلیس خفن» رخ می‌دهد.

 

در یکی از صحنه ها پلیسی با نام دنی باترمن (با بازی نیک فراست) در حال گشتن در بین سطلی پر از دی وی دی دیده میشود. وی یکی از آنها را برداشته و به آن نگاهی می اندازد سپس آن را دوباره در داخل سطل می اندازد. بر روی جلد دی وی دی که وی بر می دارد عبارت «مهمانی زامبی ها» (Zombies Party) و عکس روی آن تعدادی زامبی را نشان میدهد

 

که از پشت درهای قرمز مترو به بیرون نگاه می‌کنند. این عکس کاملا به پوستر فیلم «شان می میرد» (Shaun of the Dead) شبیه هست و عبارت «مهمانی زامبی ها» در واقع عنوانی دیگر برای این فیلم بود. این اسم در کشورهای دیگری مثل اسپانیا بهره گیری شد که عبارت جناس «Dawn of the Dead» کارآیی نداشت.

 

۵- Out Of Sight/ سال ساخت ۱۹۹۸

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

فیلم «خارج از دید» ساخته ي استیون سودربرگ داستان یک سارق بانک بسیار ماهر، خوش تیپ و گرچه بدنام به نام جک فولی (با بازی جورج کلونی) را روایت می‌کند. دقایقی بعد از فرار از زندان وی همراه با پلیسی به نام کارن سیسکو (با بازی جنیفر لوپز) در صندوق عقب یک اتومبیل حبس میشوند. بعد از مدتی که از حبس شدن

 

این دو می گذرد انها به همدیگر علاقمند می‌شوند اما از آن جایی که فولی یک مجرم فراری هست و سیسکو یک مامور پلیس وظیفه شناس، وی مجبور می‌شود در نهایت برای دستگیری فولی اقدام کند.در این فیلم دو نکته ي اشاره اي مخفی وجود دارد. یکی عکس هست که در زندان از فولی انداخته میشود. این عکس دقیقا همان عکسی هست

 

که در فیلم «از گرگ و میش تا سحر» (Dusk Till Dawn) از جورج کلونی (در نقش سث گکو) گرفته میشود. فولی و گکو از لحاظ شکل و ریخت بدن شبیه هم نیستند به همین علت در یکی از صحنه ها سیسکو می‌گوید: “او دیگر شبیه این عکس نیست”.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

اشاره ي مخفی دیگر نقشی هست که مایکل کیتون بر عهده دارد. اسم او در بین اسامی بازیگران فیلم وجود ندارد اما وی نقش شخصیتی به نام رَي نیکولت را بازی میکند که در فیلم «جکی براون» (Jackie Brow) با بازی کیتون نیز حضور دارد. ارتباط این دو در این هست که جکی براون بر اساس رمانی با نام «Rum Punch» ساخته شد که از قضا آن نیز مثل داستان فیلم «خارج از دید» توسط المور لئونارد نوشته شده بود.

 

۴- Death Proof/ سال ساخت ۲۰۰۷

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

کوئنتین تارنتینو به دلیل پیچیدگی دنیای فیلم هایش و علاقه به فرهنگ پاپ مشهور هست. بنابراین جای تعجب نخواهد داشت اگر مشارکت او در فیلم «ضد مرگ» تعدادی اشاره ي مخفی در خود داشته باشد.

 

برای مثال در صحنه ي ابتدایی فیلم در کافه، روی دیوار یک زیرپیراهن رکابی قرار دارد که نقش یک سامورایی که در مقابل آفتاب ایستاده روی آن دیده میشود. این همان زیرپیراهنی هست که شخصیت جک برتون در فیلم «دردسر بزرگ در چین کوچک» ( Big Trouble in Little China) به تن دارد. در این فیلم نقش جک را کورت راسل نقش بازی کرده که در فیلم «ضدمرگ» نقش منفی داستان یعنی استانتمن مایک را بازی میکند.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

این موضوع به دو اشاره ي ضمنی دیگر نیز منتهی میشود که به پلاک اتومبیل هاي استانتمن مایک مربوط میباشند. بر روی پلاک اتومبیل اول وی عبارت «JJZ-109» نوشته شده که همان شماره ي پلاک خودرو فرانک بولیت (با بازی استیو مک کویین) در فیلم «Bullitt» هست.

 

بر روی پلاک دوم نیز شماره ي «۹۸۳-DAN» را می‌توان دید که اتومبیل اصلی بهره گیری شده در فیلم «ماری کثیف، لَِری دیوانه» (Dirty Mary, Crazy Larry) نیز همین شماره را دارد. هر دو فیلم به دلیل صحنه هاي تعقیب و گریز با خودرو به شهرت رسیدند.

 

۳- A Clockwork Orange/ سال ساخت ۱۹۷۱

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

استنلی کوبریک به دلیل فیلمهای پیچیده و نامفهومش شهرت دارد که اگر توجه بیشتری به صحنه هاي فیلمهای او داشته باشید بدون شک نکات تازه اي را متوجه خواهید شد. برای مثال بعضی ادعا می‌کنند که فیلم «درخشش» (The Shining) در واقع اعتراف او به تقلب در نشان دادن پا گذاشتن انسان در کره ماه هست.

 

گرچه درک اشارات ضمنی استنلی کوبریک در فیلم کلاسیک و بحث برانگیز «پرتقال کوکی» (A Clockwork Orange) ساخته ي سال ۱۹۷۱ کمی آسان تر هست. در صحنه اي که شخصیت الکس (با بازی مالکوم مک داول) وارد یک مرکز فروش مجله و پوستر می‌شود با مسئول آن جا در مورد مجله اي که خواسته صحبت میکند.

 

در نمای جلویی کانتر می‌توان کاور آهنگ فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه ي فضایی» (۲۰۰۱: A Space Odyssey)، شاهکار علمی تخیلی استنلی کوبریک، را ببینیم.اضافه بر این دو مجله ي دیگر نیز در این صحنه به این فیلم ارجاع دارند. در کنار صفحه ي مربوط به آهنگ فیلم می‌توان کاور مجموعه «The Transfiguration of Blind Joe Death» از جان فاهی را ببینیم.

 

یکی از آهنگ هاي این مجموعه «Bicycle Built for Two» نام داشت که شخصیت هال در فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه ي فضایی» آن را می‌خواند. کاور دیگر آهنگ فیلم «Magical Mystery Tour» از گروه بیتلز در سال ۱۹۶۷ را نشان می‌دهد. آهنگ هاي این فیلم در فیلم کوبریک شنیده نمیشوند اما میتوان اشاراتی به این گروه موسیقی را نیز در این فیلم دید.

 

۲-Shutter Island/ سال ساخت ۲۰۱۰

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

مارتین اسکورسیزی بعد از اینکه بالاخره برای فیلم «رفتگان» جایزه ي اسکار را به دست آورد رویه ي خود را تغییر داده و یک فیلم رازآلود در مورد اتفاقات صورت گرفته به هنگام طوفان در یک پناهگاه جزیره اي ساخت. این فیلم که بر اساس رمان دنیس لهان ساخته شده هست ما را به یاد فیلمهای آلفرد هیچکاک می اندازد.

 

گرچه اسکورسیزی از علاقمندان فیلمهای آلفرد هیچکاک هست و به همین علت در فیلم «جزیره ي شاتر» اشارات پنهانی به فیلمهای آلفرد هیچکاک وجود دارد.در این فیلم به صحنه هایي از فیلم «روانی» (Psycho) اشاره میشود به خصوص در صحنه اي که یکی از شخصیت ها در حمام قرار دارد و آب دوش روی سر او می ریزد

 

در حالیکه بخار اطراف وی را فرا گرفته هست. در فیلم «روانی» این صحنه با قتل شخصیت همراه بود اما در فیلم «جزیره ي شاتر» چنین صحنه اي به مرگ شخصیت نمی انجامد و تنها اشاره اي به فیلم آلفرد هیچکاک محسوب می‌شود.

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

در صحنه اي دیگر شخصیت تدی دانیلز (با بازی لئوناردو دی کاپریو) از صخره اي آویزان میشود که ما را به یاد صحنه اي از فیلم «شمال از شمال غربی» (North by Northwest) ساخته ي هیچکاک می اندازد. صحنه ي دیگر اسلحه اي هست که در قسمت پایین صحنه و در حال تعقیب قربانی به نمایش گذاشته میشود. این صحنه دقیقا کپی شده ي صحنه اي از فیلم «طلسم شده» (Spellbound) هست که در آن لئو کارول، اینگرید برگمن را تهدید به شلیک میکند.

 

در فیلم «مارنی» (Marnie) ساخته ي آلفرد هیچکاک شخصیت مارنی از صدای رعد و برق می ترسد و دقیقا همین موضوع را نیز در فیلم مارتین اسکورسیزی میبینیم.. در صحنه اي دیگر از فیلم «جزیره ي شاتر» شخصیت تدی از پله هاي لرزان فانوس دریایی بالا میرود که ارجاعی به فیلم «سرگیجه» (homage ) محسوب می‌شود.

 

در نهایت وقتی که در فیلم «جزیره ي شاتر» با شخصیت نازی مثل پزشک ناهرینگ (با بازی مکس ون سیدو) آشنا می‌شویم ناخودآگاه به یاد فیلم حادثه اي «بدنام» (Notorious) ساخته ي آلفرد هیچکاک که در مورد یک جاسوس آلمانی هست می افتیم. در نخستین صحنه ي حضور این شخصیت در فیلم تنها میتوان پشت سر وی را دید که دقیقاً از نخستین صحنه ي ورود شخصیت دلوین (با بازی کَری گرانت) در فیلم «بدنام» کپی برداری شده هست.

 

۱-Double Indemnity/ سال ساخت ۱۹۴۴

نکات جالب و پنهان در فیلم ها که باورتان نمی شود

 به گزارش پارس ناز در تاریخ داستان هاي جنایی یکی از شاخص ترین نویسندگان بدون شک ریموند چندلر خواهد بود. او شخصیت کارآگاه خصوصی فیلیپ مارلو را ابداع کرد که در داستان هاي «خواب گران» (The Big Sleep) خداحافظی طولانی The Long Goodbye و بانوی دریاچه (The Lady in the Lake) حضور داشت.

 

وی نه تنها رمان هایي بی نظیر اي مینوشت بلکه در نوشتن فیلم نامه ي اقتباسی تعداد زیادی از فیلمهای جنایی مشهور مثل فیلم نوآر غرامت مضاعف Double Indemnity نقش داشت که توسط بیلی وایلدر کارگردانی شد.

 

اشاره ي ضمنی برجسته ي فیلم در صحنه اي ۱۶ دقیقه اي اتفاق میوفتد که در آن شخصیت اصلی یعنی والتر نف با بازی فرد مک موری در کنار مردی که روی نیمکت نشسته و کتاب می‌خواند قدم میزند. آن شخص در واقع خود چندلر هست. این صحنه چنان طبیعی ساخته شده که تا سال ۲۰۰۹  یعنی ۶۵ سال بعد از انتشار فیلم کسی متوجه حضور چندلر در این صحنه نشده بود.

 

علت اصلی شاید این باشد که از آن دوران تاکنون چنین صحنه اي با حضور نویسنده ي فیلمنامه ي یک فیلم تکرار نشده هست. همین طور در حالیکه چندلر و وایلدر همدیگر را به دلیل توانایی هاي هنری شان تحسین می‌کردند اما به شدت از همدیگر متنفر بودند و به ندرت سخنان مثبتی در مورد یکدیگر میگفتند که حضور چندلر در فیلم وایلدر را بسیار تعجب برانگیز جلوه می‌دهد.