پارس ناز پورتال

درباره پیشینه برگزاری جشن کریسمس

درباره پیشینه برگزاری جشن کریسمس

درباره پیشینه برگزاری جشن کریسمس 

جشن کریسمس بـه معنای آغاز سال نو میلادی برای مسیحیان جهان اسـت کـه هم زمان با تولد حضرت مسیح می‌باشد و همیشه هم جشن گرفته شده اسـت. کریسمَس«بـه انگلیسی: Christmas» یا نوئل «بـه فرانسوی: Noël» نام جشنی اسـت، در آیین مسیحیت کـه بـه منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار میشود.

 

تعداد زیادی از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار میکنند.اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را بعنوان میلاد مسیح جشن میگیرند. عده اي از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین،

 

سرزمین مقدس «ناحیه تاریخی فلسطین» و دیگر مکانها، بـه سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر بـه فردی، روز میلاد و هم چنین روز غسل تعمید مسیح را هم زمان در روز ششم ژانویه جشن میگیرند.ایام دوازده روزه کریسمس با سال روز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می یابد.

 

عده اي از اصطلاحات مربوط بـه کریسمس:

کریسمس :۲۵ دسامبر روزی اسـت کـه مسیح بدنیا آمد واین روز بـه وسیله  مسیحیان جشن گرفته می شود. پس شب کریسمس مطابق با ۲۴ دسامبر اسـت

 

دوره کریسمس :  زمانی اسـت کـه با تولد مسیح اغاز می شود.

 

کیک کریسمس :کیک میوه اي کـه مرسوم اسـت در کریسمس در بریتانیا می‌خورند.هم چنین در کریسمس پودیندگی هم بنام پودینگ کریسمس تخیه می شود.

 

جوراب کریسمس :جوراب بلندی اسـت کـه کودکان هنگامیکه شب کریسمس بـه رختخواب می‌روند آن را در اتاق می گذارند تاباهدیه هاپر شود.

 

درخت کریسمس : یکدرخت طبیعی یا مصنوعی اسـت کـه با روبان ها و چراغهای رنگی تزئین می شود ودر کریسمس در خانه یا بیرون از خانه قرار داده می شود .

 

نوئل :اصطلاحی برای کریسمس اسـت کـه بـه ویژه در سرودها و کارت ها مورد استفاده قرارمی گیرد.

 

بابانوئل:محافظ شاد وشوخ بچه ها اسـت.

 

کارت کریسمس :برای تبریک عید ارسال میشود .