پارس ناز پورتال

پیش بینی قیمت پروفیل سبک در سه ماهه پایانی سال 1401

پیش بینی قیمت پروفیل سبک در سه ماهه پایانی سال 1401

90% مواقع از پروفیل سبک به عنوان ماده ی اولیه برای تولید محصولات دیگر استفاده می شود. همین نکته باعث شده قیمت پروفیل سبک نه فقط برای آهن فروشان بلکه برای طیف گسترده ای از تولید کنندگان اهمیت ویژه ای پیدا کند.

 

عوامل زیادی بر قیمت این مقاطع اثر گذار هستند. از قیمت ورق به عنوان ماده ی اولیه ی تولید تا میزان تولید، عرضه و تقاضا. همین نکات متعدد و متنوع باعث شده پیش بینی قیمت پروفیل سبک کاری دشوار و پیچیده باشد. در ادامه در مورد تحولات قیمت این مقاطع کاربردی به طور خاص طی سه ماهه پایانی سال جاری توضیح خواهیم داد.

 

در صنایع وابسته به صنایع فولادی قیمت مقاطع اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که تا حد زیادی تعیین کننده ی قیمت نهایی تولید برای تولید کننده و قیمت نهایی فروش برای مصرف کننده است.

 

با افزایش قیمت حتی اگر تولیدکننده خود امکان تولید با قیمت چند برابری را داشته باشد، این مصرف کننده است که یا قادر به خرید با افزایش قیمت چندین برابری نیست یا تمایلی به خرید یک محصول با قیمیتی چندین برابر ارزش واقعی آن ندارد.

 

عوامل موثر بر قیمت پروفیل سبک:

عوامل گوناگونی بر قیمت پروفیل سبک اثرگذار هستند که از شهر به شهر و کشور به کشور می تواند متفاوت باشد.

 

* قیمت ارز

* نسبت میزان عرضه به تقاضا

* نسبت حجم محصولات وارداتی به صادراتی

* قیمت سوخت

* هزینه جابه جایی

و …

 

تغییرات معمول قیمت پروفیل سبک:

در شرایط معمول و طی سال های گذشته در بازار مقاطع فولادی سبک تغییرات قیمت به صورت سالیه و گاها 6 ماهه اتفاق می افتاد. در مورد مقاطع سنگین شرایط کمی متفاوت بوده و تحولات قیمتی گاها روزانه است. این تحولات سریع در مورد سیاه بار به دلیل بازار گسترده و تقاضا زیاد برای آن ها است.

 

گرچه کاربرد مقاطع سبک نیز بسیار زیاد است اما عمدتا مصرف کننده ی پروفیل سبک تولیدکنندگان هستند که بی شک حجم مصرف کمتری به نسبت مصرف کنندگان مقاطع سنگین دارند. به این شکل تاثیر میزان عرضه و تقاضا بر بازار مقاطع سبک کمتر است.به طور کلی قیمت پایه پروفیل سبک بر اساس قیمت جهانی فولاد و تغییر و تحولات کوچکتر بر اساس تغییرات داخلی ایجاد می شود.

 

نوسانات قیمت پروفیل سبک در سال جاری:

در ماه های نخست سال جاری مطابق با قانون سال های گذشته درصدی به قیمت پایه این مقاطع افزوده شد. برای چندین ماه این قیمت ها به صورت ثابت باقی ماند.با شروع جنک روسیه و اوکراین و حذف تولیدات فولادی این دو کشور از بازار جهانی فولاد تقاضا برای محصولات ایران افزایش چشم گیری پیدا کرد.

 

همزمان با این اتفاق از جانب دولت برای کنترل حجم صادرات تصمیم بر وضع قانون عوارض صادراتی گرفته شد. این قانون به شدت بر حجم صادرات بازار فولاد و تمایل تولیدکنندگان بر صادرات تاثیر گذاشت.

 

دومین نوساناتی که در بازار مقاطع فولادی ایران اتفاق افتاد در ارتباط با محدودیت های انرژی بود. در فصول گرم که محدودیت مصرف انرژی وجود داشت برق کارخانه های فولادی با برنامه ریزی از پیش تعیین شده محدود و قطع می شد که این اتفاق نیز مستقیما بر حجم تولید آن ها اثر می گذاشت.

 

باوجود تمامی این تحولات، قیمت پروفیل در ماه های میانی سال جاری کاهش پیدا کرد و برای مدتی هم با همان قیمت، ثابت باقی ماند. این ثبات تا پیش از جهش ارز ادامه داشت. تغییرات ارزش ارز تقریبا نقطه ی شروع تحولات بازار آهن نیز بود.

 

نوسانات قیمت پروفیل سبک در هفته گذشته:

طی هفته ی گذشته قیمت پروفیل مبلی به شکل بی سابقه ای افزایش پیدا کرد و این جهش قیمت را می توان متاثر از تحولات ارز دانست. گرچه مادر صنعت فولاد در ایران صنعتی بومی بوده و حجم گسترده ای از محصولات فولادی بازار آهن، داخل کشور تولید می شود اما تاثیر مستقیمی که تحولات ارز بر هزینه های جانبی کارخانه های تولیدی دارد باعث شده نوسانات و تحولات آن مستقیما قیمت آهن را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.

 

ارز طی چند هفته ی گذشته به شکل بی سابقه ی دچار افزایش قیمت شد. این افزایش قیمت هم با تحت تاثیر قرار دادن قیمت پایه فولاد باعث افزایش قیمت پروفیل سبک شد هم چون به صورت روزانه افزایش بیشتری پیدا می کرد باعث شد تا تولید کنندگان که خریداران عمده ی مقاطع فولادی هستند برای حفاظت از کسب و کار خود با خرید، پیش از گرانی روزهای آتی، به بازار های فروش حجوم بیاوند و با بر هم زدن نسبت عرضه بر تقاضا، خود باعث بالاتر رفتن قیمت ها بشوند.

پیش بینی قیمت پروفیل سبک در سه ماهه پایانی سال 1401

پیش بینی قیمت پروفیل سبک طی سه ماهه پایانی سال:

به طور کلی بازار تولید و فروش در ماه های پایانی با نزدیک شدن به نوروز رونق بیشتری پیدا می کند و این تکاپو ایجاد شده در بازار باعث بالا رفتن قیمت ها می شود اما امسال و با جهش بازار ارز شرایط کمی متفاوت تر خواهد بود.

 

قیمت جهانی فولاد به  دلایل گوناگونی از جمله جنگ روسیه و اوکران یا به عبارت دیگر حذف حجم قابل توجهی فولاد از بازار جهانی، افزایش پیدا کرد. همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم قیمت پایه فولاد و محصولات فولادی در کشور نیز بر اساس قیمت جهانی فولاد تعیین می شود. این افزایش قیمت از چند ماه پیش آغاز شده و ادامه دارد که باعث افزایش قیمت پروفیل سبک در ایران هم می شود.

 

قیمت مواد اولیه در بازار تحت تاثیر ارز و قیمت جهانی فولاد افزایش پیدا می کند. عرضه ی ورق به عنوان ماده ی اولیه ی تولید مقاطع فولادی در بورس باعث شده قیمت آن همپا ارز افزایش پیدا کند. با توجه به این که بخش اصلی قیمت پروفیل سبک و تمامی انواع مقاطع فولادی مربوط به ورق مصرفی برای تولید آن ها است افزایش قیمت ورق مستقیما باعث افزایش قیمت آن ها نیز می شود.

 

سخن پایانی:

آگاهی از تحولات بازار و عوامل موثر بر قیمت برای تولیدکنندگان نکته ای بسیار مهم و تعیین کننده است چرا که این تحولات تا حد زیادی تعیین کننده ی شرایط آن ها برای طولانی مدت و در آینده است. در شرایط نابسامان همکاری با مجموعه های معتبر در حوزه ی فولاد و محصولات فولادی چون گروه صنعتی صبا می تواند راهکار خوب و سودمندی باشد.