پارس ناز پورتال

پیپ در فارکس چیست و چگونه محاسبه میشود؟

پیپ در فارکس چیست و چگونه محاسبه میشود؟

پیپ چیست؟

یکی از اولین مباحثی که باید پیش از ورود به دنیای فارکس آن را یاد بگیرید، مفهومی با عنوان pip است. این کلمه، در حقیقت خلاصه‌ی Percentage in point بوده و واحد تغییرات در بازارهای مالی و خصوصا بازار جفت ارزها است. از آنجاییکه تغییرات واحد قیمت جفت ارزها بسیار کوچکتر از آن است که بتوان به سادگی متوجه آن شده و یا برروی آن حساب و کتاب کرد تا سود/ضرر را محاسبه کرد.

 

مفهومی با عنوان لات معاملاتی ابداع شد که بر مبنای واحد اندازه‌گیری تغییرات پیپ در فارکس است. در کنار مفهوم پیپ، مفاهیم پوینت و پیپت نیز وجود داشته که هر سه را در این مقاله پوشش خواهیم داد.

 

کاربرد pip چیست؟

برای یادگیری بهتر، سعی می‌کنیم در این مقاله از مثال‌های واقعی استفاده نماییم. برای مثال، فرض کنید که ارزش معاملاتی جفت ارز یورو/دلار (مثلا خرید یورو بر مبنای دلار) یا قیمت خرید هر یورو با استفاده از دلار، معادل 1.1050 بوده که حال با اندکی افزایش به قیمت 1.1051 رسیده است.

 

این تغییر قیمت معادل 0.0001 واحد بوده و معادل یک پیپ است. بنابراین، در جفت ارزها، هر پیپ معادل تغییر در چهارمین عدد پس از اعشار است. البته، در جفت‌ارزهایی که طرف معامله با ین ژاپن هستند، هر پیپ، رقم دوم بعد از اعشار خواهد بود.

 

اصلا نگران نباشید، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد، در حال حاضر، کافی است به خاطر داشته باشید که یک PIP معادل تغییر یک واحدی در چهارمین رقم بعد از اعشار هر جفت ارز است.

 

پیپت چیست؟

در بعضی مواقع، تغییرات قیمتی حتی کمتر از تغییر یک واحدی در چهارمین رقم اعشار بوده و این تغییر ممکن است در حد عدد پنجم باشد. برای مثال، اگر ارزش یورو/دلار از قیمت 1.1050 به 1.10501 تغییر کند، در حقیقت پنجمین عدد اعشار تغییر کرده معادل 10 پیپ یا همان 1 پیپت است. به بیان ساده، هر پیپت معادل 0.1 (یک دهم) پیپ است. بنابراین، این نسبت ساده را به خاطر بسپرید. هر تغییر در پنجمین رقم بعد از اعشار، معادل تغییر یک پیپتی است.

 

محاسبه پیپ

همانطور که متوجه شدید، فهم میزان تغییر و معادل پیپ آن، اصلا دشوار نبوده، بلکه کافی است محاسبه کنید که نسبت به چهارمین رقم بعد از اعشار، چقدر تغییر ایجاد شده است. برای فهم آسان‌تر، به تصویر زیر که به کمک سایت irbrokers.com طراحی شده، دقت نمایید:

پیپ در فارکس چیست و چگونه محاسبه میشود؟

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، تغییرات در پنجمین رقم اعشار در حد یک دهم پیپ، در چهارمین رقم اعشار معادل پیپ، در سومین رقم اعشار 10 برابر پیپ، در دومین رقم اعشار 100 برابر پیپ  و … هستند. برای مثال، اگر قیمت یک جفت ارز از 1.1510 به 1.2612 تغییر کند،

 

این تغییر قیمت معادل 1،102 پیپ بوده است. محاسبه کردن میزان pip تغییرات قیمتی ساده است، اما آنچه که مهمتر است، تبدیل کردن میزان این تغییرات به پول یا همان ارز (دلار) است. تریدرها مایلند بدانند که هر یک پیپ معادل چند دلار است؟

 

هر پیپ چند دلار است؟

برای یادگیری این مرحله، باید اندکی دقت خود را افزایش دهید. تغییرات پیپ نسبت مستقیمی با تغییرات دلاری نداشته، بلکه بستگی به جفت ارز یا در کل، دارایی مورد معامله دارد. برای مثال، تغییر 10 پیپی در جفت ارز یورو/دلار با تغییر 10 پیپی در دارایی طلا یکسان نبوده و میزان سود/ضرر آن نیز یکسان نیست. برای محاسبه میزان دلار هر پیپ، باید ابتدا بدانیم که در خصوص کدام دارایی صحبت می‌کنیم.

 

در اولی مثال، جفت ارز دلار آمریکا/دلار کانادا را در نظر بگیرید.اگر فرض کنیم که نرخ برابری USD به CAD معادل 1.0200 باشد (هر یک دلار آمریکا معادل 1.0200 دلار کانادا باشد)، معادل دلاری تغییر یک واحدی در پیپ به شکل زیر محاسبه می‌شود:

 

0.0001 دلار کانادا ضرب در نرخ تبدیل (معادل 1.0200) که برابر است با 0.00009804 دلار. بنابراین، هر پیپ در USD/CAD معادل 0.00009804 دلار است. همانطور که متوجه شدید، میزان سود و زیان در هر واحد تغییر پیپ در جفت ارزها، بستگی به نرخ تبدیل جفت ارز داشته و همراه با آن، نوسان خواهد کرد. بنابراین، قاعده‌ی کلی تبدیل پیپ به دلار، ضرب کردن نرخ تبدیل جفت ارز (بر پایه‌ی دلار) در 0.0001 همان ارز است.

 

ارتباط لات و پیپ

همانطور که متوجه شدید، تغییرات در نرخ تبدیل، سود/ضرر کمی را به همراه دارد. به همین جهت هم تریدرها، عموما معاملات خود را در حجم بالا انجام می‌دهند. همانطور که بالاتر گفته شد، هر یک واحد تغییر در نرخ تبدیل دلار آمریکا به دلار کانادا، سودی معادل 0.00009804 دلار به همراه خواهد داشت.

 

حال اگر به جای معامله‌ی تک جفت ارزی، 10 هزار معامله انجام دهید، سود حاصل از این معامله معادل 0.9804 خواهد بود. باز هم اگر حجم معامله را افزایش دهیم و به 1 میلیون معامله برسانیم، 98.04 دلار سود خواهیم کرد. اینجاست که مفهومی با عنوان حجم معاملات یا همان لات در فارکس مطرح می‌شود.

 

لات چیست؟

همانطور که پیپ واحد اندازه‌گیری تغییرات بود، لات نیز واحد انجام معاملات است. عموما تریدرها، معاملات خود را در حجم‌های نسبتا بالا انجام می‌دهند. لات استاندارد، به اندازه‌ی 100،000 واحد است. برای مثال، یک لات استاندارد معامله‌ی یورو/دلار، معادل خرید 100،000 یورو با استفاده از ارز دلار است.

 

فرض کنید که نرخ تبدیل یورو/دلار معادل 1.3000 باشد. اگر یک لات استاندارد معامله انجام دهید، یعنی 130،000 دلار آمریکا را به 100،000 یورو تبدیل کرده‌اید. حال اگر یک پیپ تغییر در نرخ برابری اتفاق افتاده و نرخ تبدیل به 1.3001 افزایش یابد، میزان سود شما معادل 13 دلار خواهد بود.

 

مشخصا هرچقدر که حجم معامله بزرگتر باشد، میزان سود/ضرر نیز بیشتر خواهد بود.اگر قصد دارید تا این مفاهیم را به صورت کامل و تصویری یاد بگیرید، به وبسایت آی آر بروکرز مراجعه نموده تا تمامی موارد آموزشی را به صورت پله به پله و گام به گام، فرا بگیرید.