پارس ناز پورتال

چالشی به نام بازی های کامپیوتری برای فرزندان

چالشی به نام بازی های کامپیوتری برای فرزندان

چالشی به نام بازی های کامپیوتری برای فرزندان 

امروزه کودکان و نوجوانان بطور بی وقفه اي مشغول بـه بازی های رایانه ای هستند و عده اي از والدین نیز اصلا توجهی بـه این مقوله ندارند. اینروزها بازی‌هاي رایانه‌اي در زمینه‌هاي مختلف ساخته می شوند و طرفداران زیادی را هم بخود اختصاص داده‌اند. بازی‌هاي رایانه‌اي باعث ایجاد سستی و رخوت در افراد میشوند.صاحب‌نظران بر این مهم تأکید دارند کـه هر نوع فناوری پیش از آنکه وارد کشور شود، باید فرهنگ آنرا ایجاد کنیم تا بـه انحراف نرود.

 

این در حالی اسـت کـه باکمال تأسف فناوری وارد می شود و هنگامیکه بـه معضل تبدیل شد، با آن برخورد سلبی می‌نمایم و از خیر فرصت‌‌هاي فناوری می‌گذریم.کلی هزینه می کنیم تا برای پیش گیری از تبعات خطرناک آن، راهکاری بیندیشیم یا ابزاری پیدا کنیم و مدت‌‌ها نیز مسئولان و ماموران انتظامی و امنیتی و البته دادگاه‌هاي کشور، درگیر این معضل میشوند و بدتر آن‌کـه تاوان همه ی این بی‌تدبیری‌ها را مردمی می دهند کـه ناآگاه وارد جریان استفاده ازآن شده‌اند.

 

یکی از این موارد بازی‌‌هاي رایانه‌اي اسـت کـه بـه امری فراگیر تبدیل شده اسـت. امروزه بیش از آنکه این بازی‌‌ها بـه سرگرمی اختصاص داشته باشد، بـه ایجاد نابهنجاری و تشویق بزه‌کاری و جرم میپردازد.امروزه بازی‌‌هاي رایانه‌اي در مباحث گوناگون علمی دکتری، فرهنگی، ورزشی و حتی سیاسی تهیه می شوند.

 

اما این قبیل بازی‌‌ها با استقبال کمتری روبرو میشوند و بیشتر بازی‌‌هایي مورد استقبال هستند کـه بـه مباحث جنگی اختصاص داشته باشند.این در حالی اسـت کـه بازی، بخش قابل‌توجهی از زندگی انسان‌‌ها رابه‌ویژه در ایام کودکی بخود اختصاص میدهد و حتی در ایجاد شخصیت افراد تأثیر بـه سزایی دارد اما مشکل اینجاست کـه امروزه بازی‌‌ها نیز تغییر شکل داده‌اند؛ چرا کـه شرایط زندگی تغییر کرده اسـت.

 

از آنجا کـه دیگر از خانه‌‌هاي بزرگ حیاط دار خبری نیست ودر بیشتر موارد آپارتمان‌‌هاي پنجاه متری جای گزین خانه‌‌هاي بزرگ حوض دار شده و از سوی دیگر میزان زاد و ولد کاهش یافته و بچه‌‌ها، همبازی ندارند و هم چنین امکان بازی در کوچه و خیابان نیز مقدور نیست.

 

برهمین اساس بچه‌‌ها ناچار شده‌اند در فضای مجازی با شخصیت‌‌هاي خیالی هم‌بازی شوند.امروزه کودک از همان ابتدا وارد بازی‌‌هاي رایانه‌اي میشود و بـه مرور بازی‌‌هاي رایانه‌اي تمام شئون زندگی کودک را فرا گرفته و شخصیت وی در سطر بازی‌‌ها قرار می گیرد. اوست کـه تصمیم میگیرد چـه لباسی بپوشد.

 

چـه سلاحی بـه دست بگیرد، در چـه محیطی مبارزه کند، دشمنان چـه کسانی باشند و حتی میتواند میزان‌ قدرت و توانایی دشمنانش را کم و زیاد کند.امروزه کودک می تواند دشمن خود رابه اندازه‌اي ضعیف کند کـه پیروز میدان باشد و همگام با افزایش تجربه مبارزه قدرت دشمن را مدیریت کرده و اضافه نماید.

 

بنابر این وقتی کودک بـه یک بخشی از توانمندی میرسد و دیگر مبارزان آن بازی، نیازهای روحی و روانی او را تأمین نمیکنند، بـه سراغ بازی‌‌هاي دیگر و مبارزه در میدان‌‌هاي دیگر میرود.اینجاست کـه سازندگان بازی‌‌هاي رایانه‌اي بـه درآمدهای کلان دست می یابند. اما باید از خودمان بپرسیم این درآمدهای کلان رابه چـه قیمتی بـه دست می‌آورند.

 

 بـه گزارش پارس ناز بازی‌‌هاي رایانه‌اي میتواند رخوت و سستی ایجاد کند و کودک را از تحرک باز دارد.همین امر باعث میشود کـه کودکان کم تحرکی داشته باشیم کـه در پای میز رایانه، انواع تنقلات را قرار داده‌اند کـه در اثر باخت یا برد در آن بازی، بـه آن خوردنی هجوم می‌آورند و بدترین معضل این کودکان، اضافه وزن و بیماری‌‌هاي ناشی از کم تحرکی اسـت.

 

از سوی دیگر کودکانی را نیز داریم کـه درکنار بازی‌‌هاي رایانه‌اي، دچار سوءتغذیه میشوند. این کودکان بـه اندازه‌اي در فضای بازی قرار میگیرند کـه نه تنها اشتهایی بـه غذا خوردن ندارند، بلکه میزان لازم برای تأمین نیازهای بدن را نیز کسب نمی کنند.دراین شرایط لازم اسـت بـه این سؤال پاسخ بدهیم کـه بازی رایانه‌اي برای کودک ضروری اسـت یا باید مانع بازی کودک در فضای مجازی بشویم و مهم‌تر این کـه آیا میتوانیم مانع بازی کودک دراین فضا بشویم؟

 

آیا جایگزینی برای بازی رایانه‌اي داریم؟ آیا در نزدیکی محل اقامت مـا، ورزشگاه یا مکانی فرهنگی، اجتماعی و هنری برای پر کردن اوقات فراغت کودک وجوددارد؟ آیا در شرایط امروزی کـه پدر و مادر برای تأمین هزینه‌‌هاي زندگی ناچار هستند هردو شاغل باشند، امکان این را دارند کـه کودکانشان رابه این مراکز ببرند؟

 

امروزه هزینه سپردن کودک بـه یک مهد کودک بسیار سنگین اسـت؛ آیا در حالیکه میتوانیم با خرید یک بازی رایانه‌اي کودکمان را در محیط خانه با کمترین هزینه نگه داریم، آن‌قدر توان مالی داریم کـه هزینه کلاس‌‌هاي ورزشی و فرهنگی و هنری را بپردازیم؟

 

این سؤال‌ها و بسیاری سؤالات دیگر باعث می شود تا دریک دوراهی گیر کنیم کـه یک سوی آن بـه سمت بازی‌‌هاي رایانه‌اي اسـت کـه تبعات خاص خودش را دارد و سوی دیگر آن بـه سمت دیگر سرگرمی‌هاست کـه ابتدا باید علاقه آنرا در کودک ایجاد کرد ودر وهله دوم توان مالی و زمان کافی برای قرار دادن کودک دراین مراکز اسـت.