پارس ناز پورتال

چاله کن چیست و انواع آن کدام است؟

چاله کن چیست و انواع آن کدام است؟

یکی از ادوات بسیار مهم و کاربردی در بخش کشاورزی، چاله کن ها هستند که با نام هایی نظیر نهال کن، گودال کن و چال کن نیز شناخته می شوند. از مهم ترین کاربردهای چاله کن ها می توان به استفاده از آنها در حفاری و ایجاد حفره در کمترین زمان با قدرت و توان بالا اشاره نمود.

 

این دستگاه دارای مته هایی با سایز های متفاوت بوده که به منظور حفاری در عمق های مختلف طراحی و ساخته شده است، البته علاوه بر این مورد وزن و نوع کاربرد نیز در نوع طراحی چاله کن ها بسیار موثر است.

 

همانطور که گفته شد چاله کن از تجهیزات بسیار کاربردی در حوزه کشاورزی است، به همین دلیل در ادامه با کمک کارشناسان هایپر صنعت فامکو، بزرگترین ارائه دهنده انواع تجهیزات کشاورزی اقدام به معرفی این محصول مفید برای فعالان حوزه کشاورزی نموده ایم:

 

انواع چاله کن

به طور کلی دسته بندی چاله کن ها شامل موارد زیر می باشد:

 

چاله کن دستی

چاله کن دستی یکی از روش های قدیمی حفر گودال بوده که با استفاده از نیروی انسانی کار می کند و به صورت دو تیغه بیلچه ای و مارپیچی طراحی شده است. در مدل دو تیغه بیلچه ای، دو بیل به حالت باز به درون زمین فرو می روند، خاک را بر می دارند و به صورت بسته از زمین بیرون می آیند اما چاله کن مارپیچی از یک تیغه چند پره تشکیل شده و دارای یک محور چرخان است که با چرخش می تواند عملیات حفاری را انجام دهد.

 

چاله کن دستی در دو نوع تک نفره و دو نفره ارائه می شود. در چاله کن تک نفره به منظور استفاده از دستگاه نیاز به یک نفر اپراتور می باشد که به نسبت سایر مدل ها قیمت پایین تر و قدرت کمتری دارد. اصولا مته های تک نفره در سایزهای 10 ، 15 و 20 سانتیمتری برای عمق های 50 ، 60 و 80 سانتیمتر قابل استفاده هستند.

 

در مقابل در چاله کن دو نفره عملیات حفاری به کمک دو نفر انجام می گیرد، به همین دلیل مته های آن بزرگ تر می باشد. به طور کلی مته های این مدل در سایزهای 30 و 50 سانتیمتری برای عمق های 80 تا 100 سانتیمتر کاربرد دارد.

 

چاله کن موتوری

چاله کن های موتوری که اصطلاحا به آنها گود کن هم گفته می شود در دو مدل تک نفره و دونفره، به منظور حفاری برای عمق کمتر از 1 متر ارائه می گردند. چاله کن های موتوری بنزینی یا دریل موتوری با توجه به قدرت، حجم موتور، عمق و قطر چاله در انواع مختلفی ارائه می گردند. لازم به ذکر است که عمق گودال کنده شده توسط چاله کن های بنزینی حدود 80 سانتیمتر و قطر آن از 10 الی 35 سانتیمتر متغییر می باشد.

 

چاله کن برقی

دسته دیگر چاله کن ها، چاله کن های برقی می باشد که نیروی لازم برای چرخش شافت را از برق می گیرند. چاله کن یا زمین کن های برقی بیشتر به منظور عملیات های بزرگ استفاده می گردند، این مدل چاله کن دارای راندمان، سرعت و دقت قابل ملاحظه ای بوده و همانند سایر مدل ها به دو صورت تک نفره و دو نفره ارائه می شود.

 

چاله کن پشت تراکتوری و هیدرولیکی

چاله کن تراکتوری که به آن مته چاله کن، گودال کن یا گودکن تراکتوری نیز گفته می شود به پشت تراکتور بسته می شود و با استفاده از نیروی خارجی P.T.O تراکتور اقدام به حفر چاله می کند. چاله کن پشت تراکتوری با سرعت بالا و قابل قبولی عملیات را انجام داده و در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.

چاله کن چیست و انواع آن کدام است؟

چاله کن های فرغونی

در واقع چاله کن فرغونی یک گزینه است که به چاله کن های موتوری (چاله کن یک نفره و چاله کن دو نفره) اضافه می شود و به حفر راحت تر چاله کمک می کند. تفاوت چاله کن فرغونی با چاله کن تک نفره و چاله کن دو نفره اضافه شدن شاسی و چرخ است. به این صورت که دستگاه چاله کن بر روی شاسی مجهز به چرخ سوار می شود و این امکان را به کاربر می دهد که کار حفر چاله را با سرعت، قدرت و همچنین امنیت بیشتر انجام دهد.

چاله کن چیست و انواع آن کدام است؟

نکات خرید چاله کن

به منظور خرید چاله کن توصیه می شود به موارد زیر توجه لازم شود:

 

1- در نظر گرفتن عمق چاله

2- بررسی قطر حفر چاله

3- بررسی قدرت موتور و تناسب آن با مته چاله کن

4- بررسی میزان بودجه به منظور خرید چاله کن

 

کاربرد چاله کن

در زمینه کشاورزی از دستگاه چاله کن برای حفر چاه، کاشت نهال و در زمینه ساخت و ساز از این تجهیز برای حفر چاله جهت ایجاد تیر چراغ برق، ستون های خانگی و پل همچنین برای فنس کشی استفاده می شود.

 

در حال حاضر چاله کن ها در بازار در قالب برند ها و توان های مختلفی از جمله چاله کن SKN، چاله کن LION و غیره ارائه می شوند که انتخاب را برای افراد نیازمند این تجهیز سخت کرده است برای این منظور توصیه می شود با کارشناسان این حوزه از جمله کارشناسان هایپر صنعت فامکو با بیش از دو دهه تجربه در ارائه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی مشورت نموده و از مشاوره رایگان آنها استفاده نمایید.