پارس ناز پورتال

چرا در روز سیزده بدر (روز طبیعت) سبزه را گره میزنند | فلسفه گره زدن سبزه در ۱۳ بدر

چرا در روز سیزده بدر (روز طبیعت) سبزه را گره میزنند | فلسفه گره زدن سبزه در ۱۳ بدر

چرا در روز سیزده بدر «روز طبیعت» سبزه را گره میزنند | فلسفه گره زدن سبزه در 13 بدر

ایرانیان پیرو آداب و سنن نوروز در روز 13 فروردین ماه که به سیزده بدر شناخته میشود به بیرون از خانه‌هاي خود می روند و سبزه‌اي راکه در عید نوروز بر سر سفره‌هاي هفت سین گذاشته بودند گره زده و به آب می اندازند. شاید خیلیها تمام این کارها را بدون اطلاع از دلیل آن انجام دهند. اگر کنجکاو هستید درباره علت این سنت خاص بدانید تا انتهای این مقاله با سایت پارس ناز همراه باشید.

 

از نگاه برخی افراد ، ارتباط ازدواج و گره زدن سبزه در روز 13 فروردین «سیزده بدر» بعنوان راهی برای باز شدن بخت درنظر گرفته میشود. گره زدن سبزه، به نیت باز شدن گره دشواری‌ها و برآورده شدن آرزوها، از جمله بیرون کردن نحسی است.

 

در تاریخچه سیزده بدر این باور مشهور است که سبزه گره زدن دختران دم بخت، شگونی برای ازدواج و همسر یابی، می باشد اما این ارتباط تا چه حدی درست است و آیا واقعا اینکار تاثیری در امر ازدواج و یا گشایش کار افراد دارد؟

چرا در روز سیزده بدر (روز طبیعت) سبزه را گره میزنند | فلسفه گره زدن سبزه در ۱۳ بدر

* تاریخچه گره زدن سبزه در سیزده بدر

در اوستا «کتاب باستانی زرتشت» از کیومرث سخن گفته شده است و او را اولین بشر و اولین سلطان نامیده‌اند. براساس این کتاب ، پسر و دختر دو قلوی کیومرث «مشیه و مشیانه» برای اولین بار در روز 13 فروردین با یک دیگر ازدواج کردند.

 

بدلیل آنکه در آن دوران ، مراسم عقد و عروسی وجود نداشت ؛ مشیه و مشیانه با گره زدن دو شاخه ، مراسم پیمان زناشویی را برگزار کردند. این مراسم ازآن زمان توسط دختران و پسران دم بخت برگزار می‌گردیده ولی در دوره کیانیان تقریباً متروک گردید. تا این که در دوره هخامنشیان دوباره این رسم شروع گردید و تا امروز نیز باقیمانده است.

 

* دلیل سند مذکور در کتاب «مجمل التواریخ» بدین صورت آمده است

اول مردی که به زمین ظاهر شد ، پارسیان او را «کل شاه» گویند. پسر و دختری از او ماند که مشیه و مشیانه نام گرفتند و روز سیزده نوروز باهم ازدواج کردند ودر مدت پنجاه سال هیجده فرزند بوجود آوردند و چون مردند جهان نود و چهار سال بی سلطان بماند.

چرا در روز سیزده بدر (روز طبیعت) سبزه را گره میزنند | فلسفه گره زدن سبزه در ۱۳ بدر

بنابر این براساس تاریخچه عنوان شده ؛ رسم سبزه گره زدن ، شیوه‌اي جهت اعلام پیوند زناشویی بوده است و کاملا واضح است که با توجه به مراسم‌هاي ازدواج کنونی ، گره زدن سبزه منسوخ گردیده است. برهمین اساس کردهای ایران و عراق که زرتشت را از خود میدانند روز سیزدهم فروردین را جزو جشن نوروز به حساب می‌آورند.

 


حتماً بخوانید :  اس ام اس های جدید سیزده بدر


 

* ارتباط گره زدن سبزه با بخت گشایی

در گذشته جامعه ما جامعه بسته‌اي بوده است. زن همیشه در خانه بوده و منتظر بوده تا به خواستگاری‌اش بروند. امروزه تغییراتی بوجود آمده اما در گذشته دختران نمی‌توانستند همسرشان را خودشان انتخاب كند. بنابر این مهم ترین آمال و آرزوهای هر دختری در گذشته این بود كه شوهر خوبی بكند یا زودتر به خانه بخت برود. درباره دخترها این حرف وجود داشت كه:

چرا در روز سیزده بدر (روز طبیعت) سبزه را گره میزنند | فلسفه گره زدن سبزه در ۱۳ بدر

دختر كه رسید به 20 باید نشست و به حالش گریست. اینها جزء فرهنگ ما بوده است. دختر در 16، 17 سالگی باید به خانه بخت می‌رفت وگرنه مایه ننگ به حساب می‌آمد. این ها واقعیاتی بود كه وجود داشت. بهمین دلیل دخترها به امامزاده می‌رفتند، سبزه گره می‌زدند و سفره‌هاي نذری پهن می‌كردند تا شاید نیروهای غیبی کمک كنند و شوهری برایشان پیدا شود زیرا دختری كه ازدواج نمیکرد جایگاهی در جامعه نداشت.

 

* سنت گره زدن سبزه از نگاهی دیگر

پزشک «نیک نام» در رابطه با رسم سبزه گره زدن نظر دیگری دارد که بدین قرار می باشد عده اي از آداب نوروز مربوط به قبل از زرتشت است و به مردمان آریایی باز میگردد. براساس باور مردمان آریایی ، «تشتر» فرشته باران و به شکل اسب سپید است که هرگاه دیوی به نام اپوش را از پای درآورد ، سالی پر از باران و سرسبزی را خواهند داشت. بهمین دلیل ایرانیان و مخصوصا بانوان «که نماینده آناهیتا یا همان الهه آب و آبادانی هستند» در روز 13فروردین با نوازش سبزه‌ها و گره زدن آن‌ها ، حمایت خودرا از فرشته باران اعلام میکنند.