پارس ناز پورتال

چند نکته تغذیه ای مهم برای شما

مجموعه : رژیم و تغذیه
چند نکته تغذیه ای مهم برای شما

چند نکته تغذیه ای مهم برای شما 

اگر دانش تغذیه ای افراد جامعه کامل باشد دیگر شاهد بیماری ها و چاقی های مرتبط با تغذیه نادرست نخواهیم بود. برای دستیابی به سلامتی باید دانش غذایی خود را افزایش دهیم تا هم خود و هم خانواده خود به سلامتی دست یابیم. در اینجا چند نکته مهم در مورد علم تغذیه بیان شده است.

 

فعال شدن عصب‌های دوپامین و كنترل پرخوری

برطبق گزارش اخیر دانشكده پزشكی (Baylor) حدود 10 درصد از بزرگسالان در آمریكا از بیماری پرخوری رنج می‌برند. هنوز مشخص نیست كه چه عاملی باعث این مسئله شده است.دانشمندان دریافته‌اند كه مدارهای عصبی خاصی می‌توانند این جریان را كنترل كنند. این تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته و نتایج جالبی حاصل شده است.

 

بر همین اساس متوجه شده‌‌اند كه اختلال در سیستم عملكرد سروتونین و یا سیستم عصب‌های دوپامین در مغز ممكن است با پرخوری در افراد در ارتباط باشد. با این وصف هنوز شواهد مستندی در دست نیست كه چگونه این سیستم‌های عصبی می‌توانند رفتارهای تغذیه‌ای فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

 

اما با آزمایشات متعدد بر روی موش‌ها، متوجه شده‌اند كه فعال شدن این مدار عصبی یعنی دوپامین می‌تواند رفتار غذاخوردن و پرخوری را در موش‌ها كنترل كند.

 

در حال حاضر یك داروی موثر در پرخوری كه می‌تواند اعصاب دوپامین را تحت تاثیر قرار دهد در بازار موجود می‌باشد كه می‌تواند پرخوری را در بزرگسالان كنترل نماید. لازم به ذكر است كه این دارو مورد تایید FDA می‌باشد و می‌تواند درمانی برای اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان باشد.

 

تفاوت جنسیتی در ابتلاء به دیابت

براساس مشاهدات به دست آمده، تفاوت به لحاظ جنسیتی بین آقایان و خانم‌ها در ابتلا به دیابت وجود دارد.آزمایشات نشان می‌دهد مردانی كه دارای اضافه وزن می‌باشند و دارای چربی بالاتری هستند بیش از زنانی با وضعیت مشابه، دچار دیابت می‌گردند و پی همین تحقیقات، آقایانی كه پروتئین بیشتر و به طبع آن چربی بیشتری دریافت می‌كنند،

 

بیش از زنان دچار دیابت می‌گردنند این آزمایشات بر روی موش‌ها كاملا به اثبات رسیده است.مشاهدات نشان داده كه این نوع تغذیه یعنی استفاده زیاد از پروتئین و چربی‌ها نه تنها باعث بوجود آمدن امراض مانند دیابت بخصوص در آقایان می‌گردد، بلكه روند پیری را تسریع می‌كند و به همین سبب آقایان با چنین تغذیه‌ای بیشتر دچار اضافه وزن، چربی خون بالا، دیابت و پیری می‌شوند.

 

 تحقیقات نشان می‌دهد كه متابولیسم در آقایان و خانم‌ها متفاوت است و از نظر پزشكی عوامل مختلفی باعث این مسئله می‌گردد. اما آنچه واضع و روشن است، این است كه نوع استخوان‌بندی و بافت بدن و همینطور چگونگی مقاومت به انسولین از جمله عوامل موثر در مسئله دیابت و دیگر امراض می‌باشد.

 

افرادی که از رژیم پرچربی پیروی می‌كنند، نه تنها موجب بوجود آمدن دیابت می‌شوند بلكه باعث می‌شوند چربی سفید بدن فعال نشود و در پی آن باعث بوجود آمدن چربی‌های بد در بدن گردد و همین طور باعث به وجود آمدن تری‌گلیسیرید در بدن گردد.

 

هورمون كاهش وزن و احساس سیری!

بر طبق گزارشات دانشگاه پلیموث، برخی هورمون‌ها باعث از دست دادن اشتها و در پی آن سیری خواهند شد.بر همین اساس و طی تحقیقات به عمل آمده، افراد بالای 80 سال بتدریج و تحت تاثیر هورمون ترشح شده در بدنشان كمتر احساس گرسنگی كرده و لاغر می‌شوند.

 

دكتر مری هیكسون استاد دانشگاه پلیموت می‌گوید :بعد از خوردن غذا در بدن افراد مسن مقدار زیادی Peptide yy (هورمونی كه به انسان متذكر می‌شود كه سیر شده‌ای)تولید می شود.دكتر هیكسون تعدادی از خانم‌های بالای 80 سال را در مقایسه با تعدادی از خانم‌هایی كه در حدود سنی 20-39 و 40 تا 59 و 60 تا 79 بوده و همگی سالم نیز بوده‌اند را در آزمایش خود قرار داد.

 

در این بررسی به این افراد صبحانه‌ای كامل داده شد و سطح هورمون گرسنگی و سیری مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایشات نشان داد، هر چه سن این خانم‌ها بالاتر بود، میزان ترشح  هورمون گرسنگی كمتر و احساس سیری بیشتر می شود.

 

وی همچنین این آزمایش را بر روی هر دو جنسیت مرد و زن ادامه داد و به این نتیجه رسید كه در پی بالا رفتن سن هورمون Peptide yy در این افراد بیشتر ترشح می شود و به همین دلیل این عارضه را بی‌اشتهایی پیری نام نهاد.

 

تاثیر ژنتیک بر چاقی کودکان

براساس تحقیقات انجام شده چنانچه فردی چاق باشید، می‌توانید منتظر اثرات آن بر روی نوه‌های خود باشید.مشاهدات نشان داده كه پدربزرگ چاق، دارای نوه چاق خواهد بود و این مشكل را به نسل‌های بعدی خود نیز منتقل می نماید.این مطلب در حالی بیان می‌گردد كه ما اكثراً از پیامدهای چاقی بی‌خبریم، زیرا نمی‌دانیم كه چگونه اثرات مخرب آن ممكن است در نسل‌های بعدی تاثیر‌گذار باشد.

 

بخصوص از طرف مرد می‌تواند این چاقی ادامه‌دار باشد. جالب است بدانیم اگر نسل دوم یا پدر هم دارای تغذیه سالم و اندامی مناسب باشد، این چاقی می‌تواند باز هم به نوه منتقل گردد و با این تفكر و دیدگاه خوب است كه در شیوه زندگی خود تغییراتی بوجود آوریم، در غیر این صورت باید شاهد مشكلات مختلف بر روی فرزندان خود باشیم.

 

نسل سوم ما كاملا تحت تاثیر آنچه ما امروز می‌خوریم خواهد بود. محققان در پی بدست آوردن دلیل علمی و شواهد مستندی برای این مسئله می‌باشند.

 

پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی

بر طبق تحقیقات صورت گرفته دریافت بالای پروتئین از منابع حیوانی خصوصا گوشت قرمز با مرگ و میر بیشتر در ارتباط است.درحالیکه دریافت پروتئین از منابع گیاهی با کاهش خطر مرگ و میر همراه است.بر همین اساس مقدار پروتئین استفاده شده باید به میزان مساوی باشد تا بتواند تاثیرات مطلوب خود را بر روی بدن ما بگذارد.

 

این در حالی است كه پروتئین‌هایی كه از طریق كربوهیدرات‌ها به دست می‌آیند می‌توانند در رژیم غذایی ما مفیدتر باشند.برای مثال وزن بدن، فشارخون و بیماری های قلبی-عروق می‌توانند با استفاده از پروتئین‌های گیاهی كاهش پیدا كنند.پس برای تنظیم شیوه زندگی خود باید از خوردن پروتئین‌های حیوانی بكاهیم مانند انواع گوشت‌ها، تخم‌مرغ‌ها و محصولات لبنی.

 

براساس گزارشات این مواد غذایی باعث مرگ و میر بیشتری بوده‌اند، در حالی كه خوردن پروتئین‌های گیاهی مانند انواع نان كامل، غلات، ماكارونی‌ها، حبوبات، آجیل‌ها و انواع عدس می‌تواند به میزان قابل توجهی درصد مرگ و میر را پایین آورد.بنابراین روش‌های زندگی ناسالم مانند چاقی یا لاغری بیش از حد مصرف، بیش از حد الكل، سیگار و نداشتن فعالیت بدنی باعث مرگ زودرس می‌گردد.

 

ما باید روش زندگی سالم را جایگزین نماییم و مصرف پروتئین های گیاهی را نسبت به پروتئین های حیوانی افزایش دهیم.

 

ارتباط تناسب وزن با موفقیت کاری

در پی تحقیقات دانشگاه ایالتی داكوتای جنوبی افرادی كه دارای برنامه كنترل وزن هستند دارای میزان موفقیت بیشتری می‌باشند.این مقاله می‌گوید افرادی كه دارای وزن مناسبی هستند، می‌توانند مشتریان بیشتری را جذب كنند.در این بررسی آمده است، برای استخدام افراد پرسشنامه‌ای به آنان داده شده و نظر آنها را در مورد چگونگی زندگی شخصی جویا شده‌اند.

 

براساس آن از جمله این سوالات چگونگی زندگی و مسائل مربوط به وزن پرسیده شده است. به نظر آنها شخصیت می‌تواند در ایجاد رابطه با افراد بسیار مهم باشد بر همین اساس نگه داشتن وزن مطلوب و حفظ سلامت جسمانی و توجه به فیزیك ظاهری بسیار موثر بوده است.

 

افرادی كه بیشتر ورزش می‌كنند، به غذای خود و فروشگاه های مواد غذایی كه از آن خرید می‌كنند و همچنین میوه‌ها و غلات سبوس‌داری كه به رژیم غذایی خود می‌افزایند می‌تواند رفتار فرد را تعیین كرده و این افراد مشمول انتخاب بهتری باشند. محققین به این نتیجه رسیده‌اند كه با چنین ریزنگری در زندگی افراد می‌توانند افراد پایدارتر و دارای تعامل بهتر با جامعه را تشخیص دهند.

 

ماهی و گوشت قرمز: احساس سیری متفاوت

 به گزارش پارس ناز زمانیكه كه شما از چربی‌ها و روغن‌های اشباع شده استفاده می‌كنید، مغز شما  فرمان سیری را دیرتر به شما اعلام می کند، بنابراین متخصصین تغذیه توصیه می‌كنند كه مصرف ماهی را افزایش داده و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید، زیرا گوشت قرمز دارای چربی اشباع شده می‌باشد

 

و قسمتی از مغز كه عهده‌دار كنترل گرسنگی و سیری است (هیپوتالاموس) می‌باشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اگر افراد به دنبال كاهش وزن می‌باشند، باید توجه خود را در آنچه می‌خورند معطوف سازند.تمام ماهی ها چه ماهی های روغنی و چه ماهی های کم چرب تر سرشار از پروتئین و چربیهای اشباع نشده هستند.

 

100 گرم ماهی بین 18 تا 20 گرم پروتئین به بدن می رساند که تقریباً برابر میزان پروتئین همین مقدار گوشت است.تنها تفاوت این دو گوشت در این است که میزان چربی ماهی کمتر است و هر قدر پروتئین یک ماده غذایی بیشترباشد احساس سیری بیشتری در فرد ایجاد خواهد کرد.

 

تاثیر امگا3 بر یادگیری کودکان

رژیم غذایی مدرن ما شامل میزان کمی امگا3 است که اعتقاد بر این است که اثر منفی بر روی یادگیری، سواد و توجه فرزندان ما خواهد داشت.براساس مطالعات انجام شده که اسیدهای چرب برای انتقال سیگنال بین سلول های عصبی و تنظیم سیستم های زنگ در مغز مهم است.

 

به همین دلیل نیز کمبود اسیدهای چرب ضروری شامل امگا3 ها می‌تواند تاثیرات ناخوشایندی در عملکرد ذهنی کودکان داشته باشند.مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد ترکیب و دوز این اسیدهای چرب در میزان یادگیری کودکان اثرات مختلفی دارد.غلظت‌های پایین‌تر از DHA با توانایی‌های ضعیف خواندن و عملکرد حافظه در ارتباط است.

 

در بسیاری از کشورها میزان اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به اسیدهای چرب امگا 6 کمتر است.برای اینکه بدن ما در سلامت قرار بگیرد لازم است که تعادلی بین این اسیدهای چرب وجود داشته باشد.

 

زندگی آنلاین