پارس ناز پورتال

همه چیز درباره بحث در زندگی زناشویی (روانشناسی زناشویی)

همه چیز درباره بحث در زندگی زناشویی (روانشناسی زناشویی)

همه چیز درباره بحث در زندگی زناشویی 

تعداد زیادی از زوجین در زندگی زناشویی خود بحث و جدل می کنند، عده اي از کارشناسان عقیده دارند که بحث در زندگی طبیعی است. بحث و جدل دریک رابطه نه تنها اجتناب ناپذیر است، بلکه شواهد زیادی وجوددارد که می گوید خوب و سالم نیز هست. وقتی دو نفر که بطور متفاوت رشد پیدا کرده‌اند

 

و تجارب متفاوتی دارند باهم رابطه‌اي برقرار میکنند، طبیعتا زمینه‌هاي زیادی برای توافق نداشتن خواهند یافت، اما نباید هرگز از این بحث‌ها و اختلاف نظرها بترسید و آشفته شوید، چون این سناریوهای ظاهراً ناخوشایند میتوانند رابطه‌ي شما را التیام بدهند!

همه چیز درباره بحث در زندگی زناشویی (روانشناسی زناشویی)

مدام بگومگو کردن و دعوا کردن درست نیست، اما نباید از بحث‌هایي که هرازگاهی پیش می آیند بترسید. خیلی بهتر است در مورد چیزی گفت و گو و بحث کنید تا این که آنرا نادیده بگیرید و بعداً منجر به جنگ و درگیری شود.

 

بحث کردن، شخصیت شما را تصدیق می‌کند

بحث و گفت و گو نشان می دهد که هر دوی شما شخصیت خاص خودرا دارید و از ابراز عقیده نمی‌هراسید. این خوب است که دریک رابطه، نسبت به موضوعی دو نگرش داشته باشید و روی انها بحث کنید، چون به هر دوی شما کمک میکند رشد کنید و یاد بگیرید.

 

بحث کردن بشما یاد میدهد چگونه سازش کنید

وقتی منصفانه جرو بحث میکنید و موضوع بحث‌تان، معنی دار و منطقی است، بشما کمک میکند با فراگرفتن روش‌هاي سازش و مدارا، توافق کردن را یاد بگیرید و رابطه‌ي خودرا تقویت کنید. سازش کردن، فرم دیگر ِ باهم کار کردن بعنوان یک تیم است و همان چیزی است که روابط را ماندگار میکند.

 

بحث کردن نشان می‌دهد که شما دو نفر به هم احترام می‌گذارید

وقتی باهم بحث و بگومگو میکنید یعنی هر نسبت به هم روراست هستید و هیچکدام‌تان به خاطر حفظ صلح و آرامش در زندگی، خودش را سرکوب نمیکند و کنار نمیکشد. این اصلا درست نیست که یکی از همسران روی دیگری کاملا سلطه داشته باشد و همه ی چیز غیرعادلانه و یک سویه پیش برود، یعنی یکی همیشه فداکاری و سکوت کند و آن دیگری همیشه حکمرانی کند و برتری داشته باشد. یک بحث و جدل منصفانه به طرفین یادآوری میکند که هیچکدام برتر از دیگری نیست و برای هم دیگر احترام قائلید.

 

بحث کردن بشما اجازه میدهد روی تفاوت‌هاي‌تان کار کنید

بحث و گفت‌وگو کردن بشما اجازه می دهد بطور آشکار، چیزهایی که روی انها اختلاف نظر دارید بروز دهید و این یک راه خوب برای اجتناب از مشاجره‌هاي سنگین‌تر در آینده است. خیلی بهتر است که همسرتان پیش شما اعتراف کند از چه چیزی خوشش نمی آید تا این که در سکوت ازآن رنج بکشد.

 

بحث کردن بشما کمک می کند اختلاف‌هاي بیرون از رابطه‌ي زناشویی‌تان را بهتر مدیریت کنید

 

شما میتوانید از بحث و مشاجره‌هایي که با همسرتان در خانه دارید، نکات مهمی یاد بگیرید و از این درس‌ها زمانی که با همکار، دوستان یا رئیس‌تان اختلافی پیدا کرد‌ه اید استفاده کنید.

 

بحث کردن بشما اجازه میدهد احساس واقعی‌تان را بروز دهید

 

هر چند بحث و جدل چیزی نیست که مطلوب باشد اما گاهی واقعا تنها راه برای نشان دادن احساس واقعی‌تان در مورد چیزی به همسرتان است. این بگومگوها میتواند راهی باشد تا مطمئن شوید نظرتان در مورد موضوعی توسط همسرتان شنیده شده و به آن توجه میشود

 

بحث کردن میتواند راهی برای شفاف سازی باشد

بهترین اتفاقی که میتواند بیفتد این است که موضوعی کاملا باز شده و ابهامات آن برطرف شود؛ حتی اگر بدانید که باز کردن موضوعی ممکن است به یک بگومگوی حسابی بیانجامد. دستکم وادار نیستید مشکل یا موضوعی را سال ها در دل خود نگه دارید و همیشه دلخور باشید.

 

بحث کردن باعث می شود هردو روی سکه را ببینید

دریک بحث سازنده، بدون این که توهین کنید، تهدید کنید یا اتهامی بزنید، هر دوی شما میتوانید بهتر درک کنید طرف مقابل‌تان چه می گوید. مشاجره کردن راهی برای بهتر فهمیدن عقیده‌ي همسرتان است تا بتوانید مشکلی را از دو سو ببینید.

 

ترمیم رابطه بعد از بحث کردن، لذت بخش است

بحث و جدل کردن با همسرتان می تواند باعث شود هر دوی شما درک کنید واقعا چه چیزهایی دارید و چقدر ارزشمندند. بوسه و آغوش و نوازش بعد از جر و بحث، نه فقط آرام‌تان می کند بلکه راهی بسیار خوب برای گفتن این جمله است که: معذرت می خواهم، دوست دارم دیگر اینطور با تو بحث نکنم!

 

برای گفتگوهای‌تان برنامه ریزی کنید

پزشک بتی فیلیپس، روان شناس بالینی و درمانگر در کتابش به نام «چطور هم بحث کنیم و هم رابطه‌مان را حفظ کنیم» می نویسد: شما باید سعی کنید زمانی را برای بحث و گفت‌وگو با همسرتان پیرامون مشکلی که دارید تعیین کنید، زمانی که هر دوی شما وقت داشته باشید تا بنشینید ودر خلوت خودتان، در مورد مسائل‌تان حرف بزنید

 

قبل از این که پای بحث با همسرتان بنشینید، راه حل‌ها را بررسی کنید

به این فکر کنید که دوست دارید چه اتفاقی بیفتد و تصمیم بگیرید چه نتیجه‌اي مطلوب شماست. به راه حل‌هاي گوناگون فکر کنید، ابتکار به خرج بدهید، جوانب را بررسی کنید و مشخص کنید کدام‌ راه حل، برای‌تان قابل قبول است.

 

خوب به حرف‌ های همسرتان گوش دهید

وقتی همسرتان نظرش را میگوید، اجازه دهید کاملا حرفش را بزند و کلامش را قطع نکنید. واقعا و با تمام توجه به حرف‌هایش گوش بسپارید. خیلی از روانشاسان عقیده دارند، تعداد زیادی از افراد واقعا به حرف‌هاي همسرشان گوش نمیدهند و درک نمیکنند او درباره‌ي چه چیزی حرف میزند.

 

بلکه بیشتر مشغول تدوین یک واکنش به حرف‌هاي همسرشان هستند. بعد از این که همسرتان احساسات و افکارش را کاملا بیان کرد و نگرانی‌ها و دل مشغولی‌هایش را برای‌تان روشن کرد، گفته‌هاي وی را با کلمات خودتان خلاصه و بازگو کنید تا خودتان هم مطمئن شوید او چه منظوری دارد و چه گفته است.

 

افکار، احساسات و نیازهای‌تان را ابراز کنید

وقتی احساسات خودرا بیان می کنید بجای این که جملات خودرا با «تو» شروع کنید، آن ها رابا «من» آغاز کنید؛ یعنی در مورد احساسات خودتان حرف بزنید. طبق معمول جملاتی که با تو شروع می شوند ممکن است این احساس رابه همسرتان بدهند که دارید وی را سرزنش میکنید در حالی‌که جملاتی که با من شروع می شوند، به همسرتان این امکان را میدهند که بفهمد و درک کند شما در مورد مشکل پیش آمده چه حسی دارید.

 

مثلاً اگر دلگیر هستید چون احساس میکنید همسرتان بشما توجه ندارد، نگویید: تو هرگز به من توجه نمیکنی؛ این جمله سرزنش‌بار و اتهام آمیز است. در عوض بگویید: تو نسبت به خواسته‌هاي من واکنشی نشان نمی دهی و برای همین من احساس می کنم نادیده گرفته میشوم. اگر با کلامت به من نشان بدهی حرف‌هایم را شنیده‌اي یا خواسته‌ام را درک کرده‌اي، از تو ممنون خواهم بود.

 

یادتان نرود که روی موضوع مورد بحث‌تان متمرکز بمانید و از اصل موضوع منحرف نشوید و با به یاد آوردن گذشته، بحث جدید و بی‌ربطی را پیش نکشید.

 

مشکل را حل کنید

راه‌ حل‌هاي گوناگون را ارائه دهید و فکرهای‌تان را روی هم بریزید. سعی کنید ذهن‌تان را باز نگه دارید و بطور اتوماتیک نظرات و پیشنهادهای همسرتان را رد نکنید. هر کدام از شما ممکن است نیاز به مدارا و سازش داشته باشد تا بتوانید به یک راه ‌حل قابل قبول در مورد مسئله‌تان برسید

 

راه ‌حل‌تان را محاسبه کنید

باهم قرار دیگری بگذارید تا راه حل به کار گرفته شده را بسنجید و تاثیرات آنرا محاسبه کنید. اگر دیدید راه حل به کار گرفته شده، جواب نمیدهد و آنطوری که پیشبینی کرده بودید کارآمد نیست، در همین جلسه‌ي بررسی، راه دیگری پیدا کنید که ایردهای راه حل اول در آن برطرف شده باشد.

 

نکته

اگر احساسات و هیجانات‌تان حین جر و بحث، شدید شد و احساس کردید بازرسی خوبی ندارید، بحث را متوقف کنید. بهتر است حداقل ۲۴ ساعت دیگر، جلسه‌ي دیگری برای ادامه‌ي بحث‌تان درنظر بگیرید. ضمنا زمان بحث را قبل از خواب یا قبل از رفتن به محل کار، نگذارید. این را هم فراموش نکنید که بد خطاب کردن، تهمت زدن و یا تهدید کردن باعث میشود فرد مقابل‌تان موضع دفاعی بگیرد و بحث‌تان بی‌نتیجه و حتی اختلاف برانگیزتر بشود.