پارس ناز پورتال

ژنیکوماستی در بدن سازان

ژنیکوماستی در بدن سازان

یکی از مشکلات ناخوشایند که ممکن است برای مردان در بدنسازی رخ دهد، ژنیکوماستی می باشد. به طور کلی می توان گفت ژنیکوماستی به معنای رشد غیر طبیعی و بیش از حد بافت پستان مردان می باشد.

 

این مشکل که ممکن است بنا به دلایل مختلف در بدنسازان مرد ایجاد شود بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است. در صورتی که در طول انجام تمرینات بدنسازی خود با این مشکل مواجه شدید جراحی یکی از بهترین روش های درمانی آن می باشد.

 

برای این منظور در مرحله نخست باید علت ایجاد این مشکل در بدن شما مشخص شود. به طور معمول ریشه یابی و تشخیص دلیل ابتلا به یک بیماری نخستین گام درمان را تشکیل می دهد.در ادامه به بررسی مختصر دلایل ابتلا بدنسازان به ژنیکوماستی خواهیم پرداخت و بهترین روش درمانی آن را پیشنهاد خواهیم داد.

ژنیکوماستی در بدن سازان

مهمترین دلایل ابتلا به ژنیکوماستی در بدن سازان

 

مهمترین دلایل ابتلا به ژنیکوماستی در بدن سازان موارد زیر هستند:

 

استفاده بیش از حد و اشتباه استروئید و هورمون ها

اصلی ترین دلیل ابتلا به ژنیکوماستی در بدنسازی استفاده اشتباه و بیش از حد هورمون ها و استروئیدها می باشد. یکی از مهمترین عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک ژنیکوماستی می باشد.

 

در صورت عدم مصرف استروئید توسط بدنسازان به صورت منطقی و اصولی و به اتمام نرساندن پاکسازی پس از دوران تمرینی احتمال ابتلا به این اختلال تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. مصرف هورمون های استروئیدی تعادل طبیعی موجود بین هورمون های مختلف بدن را بهم خواهد زد.

 

مصرف سوستانون که نوعی استروئید است باعث افزایش بیش از حد سطح هورمون مردانه تستسترون در بدنسازان خواهد شد. بدن افراد تنها تا حدودی قادر به تحمل افزایش سطوح تستسترون می باشد و در صورت تجاوز این سطح از مقدار مشخص با مشکلات مختلف مواجه خواهید شد.

 

فرآیند آروماتاز تستسترون را به هورمون جنسی زنانه استروژن تبدیل می سازد. افزایش این هورمون جنسی زنانه باعث متورم شدن بافت پستان در مردان خواهد شد که ژنیکوماستی نامیده می شود.

ژنیکوماستی در بدن سازان

در صورتی که به فعالیت های بدنسازی می پردازید باید این نکته را به خاطر داشته باشید که برخی استروئیدها برای استروژن شدن تمایل بیشتری دارند از این رو ورزشکاری که در معرض ابتلا به ژنیکوماستی قرار دارد باید استروئیدهایی با احتمال کمتر تبدیل شدن به استروژن را مصرف نماید. لازم به ذکر است که هورمون های پرولاکتین و پروژسترون نیز ممکن است باعث ایجاد این مشکل در ورزشکاران شوند.

 

درمان ژنیکوماستی در بدنسازان

 

یکی از مهمترین روش های درمان ژنیکوماستی در بدنسازان جراحی می باشد. از این رو برای درمان این بیماری مراجعه به جراح مجرب از اهمیت ویژه برخوردار می باشد. در صورت مراجعه به متخصصین باتجربه به بهترین نتایج دست خواهید یافت. این جراحی مانند ماموپلاستی در خانم ها باعث کوچک شدن سینه خواهد شد.

 

نکات مراقبتی قبل از انجام عمل ژنیکوماستی

 

در صورت رعایت نکات مراقبتی زیر قبل از انجام عمل ژنیکوماستی به نتایج مطلوب و مورد نظر خود دست خواهید یافت.

 

* حداقل دو هفته قبل از انجام این عمل جراحی از گرفتن حمام آفتاب باید خودداری کرد. به خاطر داشته باشید که قبل از انجام این عمل جراحی برنزه کردن پوست خطر اسکار دائمی روی پوست شما را افزایش خواهد داد.

 

* خودداری از مصرف داروهای ضدالتهاب خاص و آسپرین که احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

 

* قبل و بعد از این عمل جراحی برای دستیابی به نتایج مطلوب باید نوشیدن آب را مهم بشمارید.

 

* قطع مصرف سیگار شش هفته قبل از جراحی به منظور دستیابی به بهبودی بهتر

ژنیکوماستی در بدن سازان

نکات مراقبتی بعد از عمل ژنیکوماستی

 

مهمترین نکات مراقبتی بعد از انجام عمل ژنیکوماستی به منظور دستیابی به نتایج بهتر شامل موارد زیر می باشند:

 

* به خاطر داشته باشید که سه روز نخست پس از انجام عمل ژنیکوماستی برای بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در طول این سه روز باید در منزل به استراحت مطلق بپردازید.

 

* به خاطر داشته باشید که در طول این سه روز بیرون رفتن حتی برای خرید چند ساعته ممنوع است.

 

* حرکات کمر و آرنج برای بیمار مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما از انجام حرکات با ایجاد فشار در ناحیه شانه تا چند روز پس از انجام این عمل باید خودداری کرد. انجام حرکات بازوها نیز مشکلی ایجاد نمی کند اما از بلند کردن بازوها به سمت جلو باید خودداری کرد.

 

* دو هفته پس از انجام این عمل جراحی می توان به پیاده روی طولانی رفت.

 

* انجام ورزش های شدید و تمارین نواحی بازو و پا دو تا سه هفته پس از این عمل جراحی امکان پذیر می باشد. امکان افزایش شدت این تمرینات دو هفته پس از این عمل جراحی برای شما وجود خواهد داشت.

 

* پس از گذشت 4 تا 5 هفته می توان تمرینات نواحی قفسه سینه، شکم و پشت را انجام داد.

 

* هفت تا ده روز پس از انجام عمل ژنیکوماستی باید از داشتن روابط جنسی خودداری کرد.

 

* از گرفتن حمام آفتاب پس از انجام این عمل باید برای 6 هفته خودداری کرد تا زمانی که کبودی و تورم تا حد زیادی کاهش یابد.

 

* خودداری از مصرف داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین

 

* قطع تمام مکمل های خوراکی و هرگونه استروئید تا دو هفته قبل و پس از انجام این عمل جراحی

 

این عمل جراحی چگونه انجام می شود؟

 

در عمل جراحی ژنیکوماستی بافت چربی موجود در ناحیه سینه آقایان تخلیه خواهد شد و پوست سینه کاهش خواهد یافت. بیشتر افرادی که این روش درمان ژنیکوماستی را انتخاب نموده اند از نتایج نهایت رضایت را داشته اند.

 

بیمار با توجه به شرایط خود می توانید برای انجام این عمل جراحی بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی را انتخاب نماید. لازم به ذکر است که این عمل جراحی شباهت بسیار زیادی به لیپوماتیک شکم و پهلو دارد.

 

لوله کانولا برای انجام این عمل جراحی از طریق برش های ریز وارد بافت خواهد شد و بافت چربی با ایجاد ضربات و لرزش تخریب شده و در نهایت توسط مکش دستگاه تخلیه خواهد شد.

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر مهدی آریانا جراح سینه به آدرس   www.dr-ariana.com مطرح کنید. دکتر آریانا خدمات دیگری همچون پروتز سینه ، ماموپلاستی، ابدومینوپلاستی و … را انجام میدهد.