پارس ناز پورتال

کابل های شارژر تقلبی و خطر برای باتری گوشی

کابل های شارژر تقلبی و خطر برای باتری گوشی

کابل های شارژر تقلبی و خطر برای باتری گوشی 

باید بدانید که کابل های شارژر تقلبی می توانند باتری گوشی شما را تا مرز مرگ جلو ببرند و مخصوصا گوشی های آیفون به این مسئله حساس هستند. تلفن‌های هوشمند را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتالی این قرن در نظر گرفت؛ میلیون‌ها کاربر در جهان از این محصولات استفاده می‌کنند و بدین ترتیب لوازم جانبی تقلبی زیادی

 

نیز برای آنها در بازار وجود دارد. شارژ کردن تلفن‌های هوشمند تنها شامل پیدا کردن یک کابل و اتصال آن به گوشی می‌شود؛ این باور غلط بسیاری از دارندگان گوشی‌های همراه است که استفاده از کابل های شارژ تقلبی را کاملا بی‌خطر می‌دانند.کابل و آداپتور‌های شارژ همگی یکسان ساخته نشده‌اند؛‌ برخی سرعت کمتری به نسبت نسخه‌های دیگر دارند

 

و باتری محصول شما را دیرتر شارژ می‌کنند. برخی دیگر ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به باتری گجت هوشمند شما بزنند. بنابراین کابل های شارژ تقلبی ممکن است در حال نابود کردن باتری محصولی باشند که قرار است آن را دوباره احیا کنند!خوشبختانه شناخت جنس و کیفیت کابل‌های شارژ خیلی سخت نیست و چند قدم ساده و کوتاه را باید در این زمینه طی کرد.

 

خطرات استفاده از کابل های شارژ تقلبی

کابل های شارژر تقلبی و خطر برای باتری گوشی

شارژرهای موبایل یک کار ساده را بر عهده دارند. آنها باتری گوشی کاربران را شارژ می‌کنند. بنابراین چرخه شارژ شدن و خالی شدن باتری از شارژ مدام تکرار می‌شود.

 

به همین خاطر است که شارژرهای تلفن‌های هوشمند را آداپتور می‌نامند. در واقع کار اصلی این ابزار‌ها تبدیل انرژی DC به سطحی است که گوشی یا تبلت شما می‌تواند آن را تحمل کند. بنابراین پروسه شارژ شدن محصولات به وسیله این آداپتورهای شارژ آنچنان ساده و کوتاه نیست. در داخل این آداپتورها اجزای متعددی قرار گرفته‌اند؛

 

به عنوان مثال یک تنظیم‌کننده که پس از فول شارژ شدن محصول فعال می‌شود تا عملیات شارژ شدن به اتمام رسد. بنابراین دیگر شارژی به گوشی کاربر منتقل نخواهد شد. البته حتی اگر گوشی را نیز از کابل جدا کنید، هنوز هم آداپتور شارژ به دریافت انرژی از پریز برق ادامه می‌دهد. شایان ذکر است، شارژ مکرر و ادامه‌دار محصولات پس از فول شارژ شدن آنها، عمر باتری را کاهش می‌دهد.

 

بنابراین قرار گرفتن چنین قطعاتی در شارژر، عمر باتری محصولات شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه از خطرات احتمالی جلوگیری خواهد شد. برخی شارژرها تنها این ایده غلط را نشان می‌دهند که گوشی کاربر در حال شارژ شدن است، اما وقتی پس از یک ساعت گوشی را آنلاک می‌کنید، متوجه شارژ نشدن آن و تنها قرار داشتن در وضعیت یک ساعت قبل خواهید شد.

 

باتری گوشی تنها چیزی نیست که در حین استفاده از کابل های شارژ تقلبی در معرض خطر قرار می‌گیرد. بنسون لیونگ در ماه‌های گذشته تلاش بسیاری جهت بالا بردن کیفیت لوازم جانبی مربوط به USB نسخه C (که اخیرا در اکثر محصولات پرچمدار مورد استفاده قرار گرفته شده است) داشته است. در همین پروسه وی کروم بوک پیکسل 1500 دلاری خود را به خاطر یک کابل تقلبی از دست داد!

 

بنابراین سعی در پرداخت هزینه کمتر به خاطر خرید کابل های شارژ تقلبی ممکن است در آینده هزینه‌های چند برابری بر روی دستتان بگذارد.

 

کابل‌های شارژ کمپانی اپل بسیار گران هستند اما موسسه چارتر استانداردهای خرید و فروش پس از بررسی‌های خود متوجه شد 397 کابل از مجموع 400 کابل نتوانستند تست امنیتی را با موفقیت پشت سر بگذارند.برخی شارژرهای ارزان قیمت ممکن است نتوانند به استانداردهای مورد نظر برسند. ممکن است در ساخت آنها از مواد آسیب‌رسان به محیط زیست و گوشی هوشمند شما استفاده شده باشد.

 

شارژر و کابل های شارژ تقلبی ممکن است با خطرات فیزیکی نیز همراه باشند و هنگام کشیدن آنها از پریز برق جرقه و آتش‌سوزی به وجود آورند.

 

حالا راهکار چیست؟

خوشبختانه در فروشگاه‌های معتبر می‌توان با پرداخت هزینه‌های متعدد، کابل‌هایی با کیفیت و قیمت متفاوت خریداری کرد. با این حال قفسه فروشگاه‌ها همیشه پر از کابل‌های ارزان و بی‌کیفیت است. در ادامه چند پیشنهاد در همین راستا برایتان داریم:

 

1- شارژر رسمی و اورجینال محصول خود را همراه داشته باشید

کابل های شارژر تقلبی و خطر برای باتری گوشی

ممکن است چندین کابل میکرو USB در خانه داشته باشید اما بهتر است همیشه از کابل و آداپتور خود دستگاه استفاده کنید. همیشه این کابل را همراه داشته باشید تا زمانی که خانه نیستید از کابل رسمی خود دستگاه بهره ببرید. بنابراین از خطراتی که در بالا گفتیم در امان خواهید بود.

 

اما زمانی که نیاز به شارژ شدن دستگاه خود در ماشین دارید، چه راهکاری باید در پیش گرفته شود؟ بسیاری از تولیدکنندگان، شارژر رسمی خود برای ماشین‌ها را در جعبه محصول قرار نمی‌دهند. بدین ترتیب باید یک کابل شارژر از مغازه‌ها تهیه کنید. راهکار بعدی ما به شما کمک می‌کند حواستان به خرید محصولی با کیفیت باشد.

 

2- سطح ورودی و خروجی را بررسی کنید

کابل های شارژر تقلبی و خطر برای باتری گوشی

میزان انرژی ورودی و خروجی شارژر محصولات توسط کمپانی سازنده و متناسب با باتری گوشی هوشمند تعیین شده است. اگر می‌خواهید شارژر جدیدی خریداری کنید، حتما سطح ورودی و خروجی آن را با کابل شارژ اصلی خود مقایسه کنید.

 

به آداپتور شارژ خود نگاه کنید. ورودی بین 100 الی 240 ولت می‌تواند ولتاژ قابل قبولی باشد. حالا به سطح خروجی کابل شارژر نگاه کنید. اگر باتری گوشی شما جهت شارژ کامل به 4.2 ولت نیاز دارد، پس به آداپتوری نیاز دارید که توانایی رسیدن به این ولتاژ را داشته باشد. بنابراین آداپتوری با خروجی 3 ولت نمی‌تواند پاسخگوی باتری گوشی شما باشد.

 

ایستگاه بعدی شدت جریان برق (آمپر) است. بسیاری از تلفن‌های هوشمند با شارژرهایی همراه هستند که خروجی معادل با 1 (A.A) دارند و کمتر از یک آمپر نیاز دارند تا به کار خود ادامه دهند. اما اگر آداپتور شارژ‌ شما شدت جریان 500 میلی‌آمپری دارد، دستگاه شما که به شدت جریان بیشتر نیاز دارد یا آرام‌تر شارژ‌ می‌شود

 

و یا متاسفانه آسیب خواهد دید. برخی گوشی‌ها شارژری که توانایی تامین انرژی کافی را نداشته باشد را پس می‌زنند. شایان ذکر است بسیاری از تبلت‌ها با آداپتور شارژ 2 آمپری عرضه می‌شوند.

 

3- به دنبال گواهینامه ثبت بگردید

کابل های شارژر تقلبی و خطر برای باتری گوشی

برخی گواهی‌های ثبت و استاندارد نظیر CE، تعهد سازندگان به ساخت محصولاتی با‌کیفیت و کمترین درصد آسیب را نشان می‌دهند؛ این گواهی که در حوزه اروپا ثبت می‌شود می‌توان یک نشانه خوب جهت پیدا کردن شارژرهای اصل و با کیفیت باشد. گواهینامه RoHS نشان دهنده این موضوع است که در ساخت یک محصول از مواد خطرناک استفاده نشده است. در مجموع پیشنهاد می‌کنیم محصولی را در مغازه خریداری کنید که حاوی این دو گواهینامه باشد.

 

اگر از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنید، بر روی شارژر به دنبال لوگوی Made for iPod بگردید. این گواهینامه رسمی اپل برای شرکت‌های جانبی سازنده محصولات مربوط به خود شرکت است. برخلاف نام، این محصولات برای آیفون و آیپدها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

4- شارژرها را کنار هم قرار دهید

شارژر اورجینال گوشی خود را در کنار کابلی که قرار است خریداری کنید قرار دهید. برخی کابل های شارژ تقلبی بسیار مشابه با محصول اصلی طراحی می‌شوند و نام برند و گواهینامه‌های مختلف را بر روی خود درج می‌کنند اما باز هم می‌توان تفاوت‌هایی را بین آنها پیدا کرد.

 

این تفاوت گاهی اوقات تنها با چند کلمه درج شده بر روی محصولات مشخص می‌گردد.وزن دو شارژر را با هم مقایسه کنید. بر روی آنها ضربه بزنید تا نوع صدایی که تولید می‌شود با هم یکسان باشد.

 

آیا از وضعیت سلامت کابل شارژر خود نگران شدید؟

تلفن‌های هوشمند معمولا عمر شارژدهی بسیار بالایی ندارند. با این حال اگر شارژ گوشی شما به سرعت خالی می‌شود و یا مدت زمان شارژ شدن آن طولانی است، شارژر خود را بررسی کنید؛‌ شاید بدون اینکه اطلاع داشته باشید، از کابل های شارژ تقلبی در خانه استفاده می‌کنید.