پارس ناز پورتال

کدام ساز موسیقی را برای یادگیری انتخاب می کنید

کدام ساز موسیقی را برای یادگیری انتخاب می کنید

شاید برای خیلی از افراد و علاقمندان به موسیقی انتخاب ساز مورد علاقه برای شروع فعالیت و یادیگری موسیقی کاری بسیار مشکل بنظر برسد به شکلی که خیلی از افراد زمان بسیار زیادی را برای انتخاب ساز مورد علاقه خود صرف می کنند

 

و در این میان برخی نیز بخاطر نتوانستن در انتخاب از این کار برای همیشه منصرف می شوند. حال ما در این مقاله سعی داریم تا افرادی که با چنین مشکلی رو به رو هستند را راهنمایی کنیم پس برای ادامه مقاله کدام ساز موسیقی را برای نواختن انتخاب کنیم؟

 

برای ادامه مقاله کدام ساز موسیقی را برای نواختن انتخاب کنیم؟ با ما همراه باشید، در ضمن می توانید برای دانلود جدیدترین آثار منتشر شده از نوازندگان برتر کشور به سایت موسیقی سمفونی مراجعه کنید.

 

قبل از اینکه به موضوع اصلی بپردازیم بهتر است تا کمی درباره موسیقی و انواع سبک ها و سازها اطلاعات کسب کنیم که به نظر من یکی از مهمترین نکاتی است که هر هنرجو قبل از آموزش باید مدنظر داشته باشد زیرا داشتن اطلاعات کافی قبل از انجام هرکاری لازم است. اولین سوالی را که باید بپرسیم این است که موسیقی به چه معناست؟

 

موسیقی چیست؟

باید هنر بیان احساسات به وسیلهٔ آواها معرفی کنیم که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم می باشد و همچنین علم ترکیب صداها به شکلی که خوش‌آیند مخاطب به نظر برسد. به زبان ساده موسیقی در واقع به هر صدایی گفته می شود که در طبیعت وجود دارد  گفته می شود که به دو دسته خوشایند و غیر خوشایند (موسیقایی و غیر موسیقایی) تقسیم می شود. صدای ناخوشایند به آواهایی گفته می شود که شنیدن آنها زیاد خوشایند نیست همانند صدای شکستن یک شیشه یا صدای حرکت یک اتوبوس و آواهای خوشایند همچون صدای پرندگان و یا آبشار که انسان بعد از شنیدن آنها احساس خوبی به او دست می دهد.

 

آموزش موسیقی

خوشبختانه امروزه تعداد هنرجویان موسیقی و علاقمندان به سبک ها و سازها مختلف بسیار زیاد شده است و روز به روز هم به تعداد آنها افزوده می شود که این امر نشان از درک بهتر مردم از موسیقی می باشد. اما قبل از اینکه به سراغ یک ساز چه ارزان یا گران قیمت، ساده یا سخت برویم بهتر است ابتدا این را بدانیم که آیا واقعا قصد یادگیری را داریم چون در اینصورت مسیر بسیار سخت یا بهتر بگویم زجر آوری را در پیش رو خواهید داشت چون نیاز به تمرین فراوان و همانگی تمام اعضای بدن چه از نظر ذهنی و جسمی دارد

کدام ساز موسیقی را برای یادگیری انتخاب می کنید

گوش دادن به موسیقی

یکی از اعواملی که در هنگام آموزش موسیقی بسیار باید مورد توجه قرار گیرد گوش دادن به موسیقی های و آهنگهای جدید خوانندگان و نوازندگان حرفه ای داخلی و خارجی است. گوش دادن به موسیقی و یا موزیک ویدیوهای اجراهای زنده کمک شایانی به هنرجویان می کند (شما نیز اگر از شما نیز از کسانی هستید که به دنبال آهنگ های جدید هستید باید بگوییم که می توانید از بخش دانلود آهنگ و موزیک ویدیو استفاده کنید) و  در آموزش و نوع گرفتن ساز و طریقه نواختن کمک بسیار زیادی می کند.

 

برای آغاز چه سازی را باید انتخاب کنیم؟

اما یکی از ساده ترین روشها برای انتخاب یک ساز موسیقی مناسب، رفتن به یک فروشگاه فروش سازهای موسیقی و امتحان کردن انواع ساز ها و انتخاب ساز دلخواه است. البته، برای انتخاب یک ساز خوب، عوامل زیادی وجود دارند که باید به آن ها توجه کرد؛ مثلا سبک مورد علاقه موسیقی، میزان هزینه ای که قرار است برای انجام این کار اختصاص دهید، فضایی که هر ساز اشغال می‌کند، خصوصیات شخصیتی هر فرد، قابلیت حمل و نقل آسان ساز و پتانسیل های شغلی هر ساز از نکاتی است که قبل از انتخاب یک ساز باید در نظر گرفت.

 

ساز های زهی 

شاید خیلی از افراد علاقه زیادی به یادگیری سازهای زهی همچون ویولون، ویولا، ویولونسل و کنترباس داشته باشند که البته برای آغاز یادگیری نیز پیشنهاد می شود. باید اشاره کنیم که در ابتدای آموزش این نوع سازها معمولا نیاز به زمان و صبر بسیار زیادی دارد زیرا جرای این ساز ها به چابکی و هماهنگی زیادی نیاز دارد.

 

البته در افراد کم سن و سال این مشکل بیشتر به چشم می خورد چون آموزش دادن به کودکانی که از صبر و حوصله کمتری برخوردارند کاری بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. برای دوران آموزشی این ساز ها را برای ابتدای کار می‌توان با قیمت نسبتا ارزانی خریداری نمود که با گذشت زمان و بدست آوردن مهارت بیشتر در نوازندگی نیاز به خرید ساز هایی با طراحی حرفه ای تر می باشد.

 

ویولون یک ساز کامل و بسیار پر طرفدار در میان آلات موسیقی می باشد که تا به امروز نوازندگان بسیار زیادی چون Niccolo Paganini، Pablo De Sarasate، Antonio، Vivaldi، Arcangelo Corelli و… در نواختن این ساز توانسته اند به شهرت فراوانی دست پیدا کنند.

 

ویولون، یک ساز با تاریخچه طولانی است که از 58 قطعه مختلف که به طرز دقیقی با هم جور شده‌اند و وزن آن در حدود 400 گرم می باشد تشکیل شده است که در ابتدا توسط سازنده ایتالیایی گاسپارو برتولونی اختراع شده است.

 

این ساز یک ساز زیبا، منحصربفرد با قابلیت حمل و نقل آسان می باشد که در بیشتر سازها همین نکته آخر باعث مشکلات زیاد برای هنرجویان است. البته باید اشاره کنیم که یادگیری این نوع سازها نیاز به صبر و حوصله بسیار زیادی دارد و یکی از دلایل آن نگه داشتن همزمان ساز و کشیدن آرشه منظم است و دیگری انگشت گذاری بر روی صفحه

کدام ساز موسیقی را برای یادگیری انتخاب می کنید

گزینه های دیگری در بین ساز های مهم وجود دارند که از آنها می توان به سازهای زهی مانند گیتار، گیتار الکتریک و بانجو اشاره کرد که در ایران از طرفداران زیادی برخوردار است. گیتار یک ساز بسیار محبوب، زیبا، خوش دست و بسیار پرطرفدار است که از مدل های گوناگونی تشکیل شده است که از انواع آنها می توان به گیتار آکوستیک و گیتارهای الکتریک اشاره کرد که هرکدام دارای انواع مختلفی می باشند.

 

 گیتار نوعی ساز زهی می باشد که با مضراب یا انگشت نواخته می‌شود و با ضربه زدن به سیم ها صدا تولید می شود. این ساز  دارای قدمت تاریخی  زیادی می باشد که با تحولات موسیقی غرب پیشرفت زیادی دارد.

 

ساز های بادی و برنجی

ساز های بادی که این روزها از طرفداران بشتری نسبت به گذشته برخوردارند به شکل کلی  به دو دسته ی کوچک و بزرگ تقسیم می شوند. سازهای کوچکی که همه ما با آنها آشنایی داریم به سازهایی چون فلوت، کلارینت، نی و… گفته می شود که سازهایی خوش صدا و جمع و جور هستند که جا به جایی آنها کاری بسیار آسان است و نیاز به هزینه زیادی برای خرید ندارند و می توان در مدت زمان کوتاهی آنها را فراگرفت.

 

از دیگر نوع این سازها می توان به سازهای بادی بزرگ همچون ساکسیفون و ترومپت اشاره کرد که دارای کلیدهای بیشتری نسبت به سازهای کوچک می باشند و کار کردن با آنها بسیار سخت تر است و در ضمن یکی از مشکلات عمده این سازها سر و صدای بسیار زیاد آنها می باشد که برای نو آموزان مشکلات بسیار زیادی مخصوصا در محیط خانه ایجاد می کند. پس قبل از خرید هر نوع سازی بهتر است به همچین نکاتی کاملا دقت نماییم.

کدام ساز موسیقی را برای یادگیری انتخاب می کنید

ساز های کلیدی یا شستی دار

آخرین موردی که میخواهیم در این مقاله بررسی کنیم درباره سازهای کلیدی است که در جهان از طرفداران بیشماری برخوردار است که از مشهورترین آنها می توان به پیانو اشاره کرد که یک پایه ی تئوریکی عالی برای یادگیری هر نوع ساز دیگری می باشد و بنظر من یک راه فوق العاده برای آموزش موسیقی است.

 

جالب اینجاست که ساز پیانو با اینکه بدنه بسیار بزرگ و جاگیری دارد اما بخاطر ساختار زیبا و چشم نوازش می توان آن را به عناون دکور خانه و یا هر محل دیگری استفاده نمود. متاسفانه این ساز بخاطر قطعات زیادی که در آن استفاده می شود یک ساز بسیار گرانقیمت است به شکلی که برای خرید یک ساز آموزشی نچندان گران باید حدود چند میلیون تومان کارآموز هزینه کند

 

که البته این مشکل تا حدودی با شرکت در مدارس موسیقی پیانو حل شده است. اما باید اشاره کنیم که تنوع بسیار زیادی در انتخاب این سازها وجود دارد که با بالا رفتن قیمت این ساز کیفیت آن نیز افزایش می یابد در ضمن قطعه های موسیقی زیادی در سبک های مختلف وجود دارد که این کار را برای علاقمندان این ساز آسان می کند.

 

در انتها باید گفت که ساز پیانو برای افرادی که دارای شخصیت آرامی هستند بسیار مناسب است زیرا پیانو را می توان یک ساز سولو  معرفی کرد زیرا می تواند به تنهایی و بدون نیاز به ساز دیگری اجرا کند. اگر شما نیز از علاقمندان به این ساز هستید پیشنهاد می کنم که در انتخاب استاد بسیار دقت کنید

 

و سعی کنید تا از سازهای استاندارد و قابل قبول استفاده کنید و به آهنگ های نوازندگان تراز اول در این زمینه گوش دهید ( در صورت تمایل به بخش دانلود آلبوم مراجعه کنید) و همینطور تمرین های طولانی و با دقت بالا انجام دهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.