پارس ناز پورتال

برترین کشورهای دارای اقتصاد با ثبات را بشناسید

برترین کشورهای دارای اقتصاد با ثبات را بشناسید

برترین کشورهای دارای اقتصاد با ثبات را بشناسید

ثبات در اقتصاد می تواند نشانه مدیریت صحیح منابع و مصارف در یک کشور باشد مردم در آن رفاه کاملی دارند و تورم تک رقمی هست. موسسه تحقیقاتی لگاتوم دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خودرا به تازگی منتشر کرده که به رتبه بندی پیروز ترین کشورهای دنیا پرداخته هست. این موسسه 104 متغیر را برای تهیه لیست خود مقایسه کرده

 

و این متغیرها را به 9 زیرشاخه کیفیت اقتصادی، فضای کسب و کار، حکومت داری، آموزش، بهداشت و درمان، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی تقسیم کرده هست.یکی از بزرگترین مولفه هاي این رتبه بندی، توان اقتصاد یک کشور بوده هست. اما اقتصادها تنها بر مبنای اندازه و توان شان رتبه بندی نشده اند

 

و موسسه لگاتوم عواملی مثل باز بودن، کارآمدی بخش مالی و فرصت هاي اقتصادی که برای مردم در یک کشور فراهم می شود را مورد لحاظ قرار داده هست. این شاخص به بررسی 149 کشور دنیا پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته اند. پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» در گزارشی به معرفی 19 کشوری پرداخته

 

که در زیرشاخه اقتصادی شاخص رفاه، بالاترین امتیاز را داشتند و بعنوان بازترین، باثبات ترین و کارآمدترین اقتصادها شناخته شدند. این کشورها عبارتند از:

 

نیوزیلند

برترین اقتصاد دنیا از نظر موسسه لگاتوم، اتکای بیش از حدی به موفقیت صنعت شیر و به خصوص شرکت فونترا دارد که عامل حدود 30 درصد از صادرات لبنیات دنیا هست. زمانی که فونترا پیروز می شود، طبعا نیوزیلند پیروز خواهد بود.

 

هلند

این کشور با ساخت ناخالص داخلی اسمی بیش از 750 میلیارد دلار در سال 2015 با وجود اینکه تنها 17 میلیون شهروند دارد، در سطح جهانی عملکردی فراتر از توانش داشته هست. مفهوم بازار سهام که ما امروز می شناسیم، اولین بار در اوایل قرن هفدهم در هلند ایجاد شد.

 

سوئد

سوئد مثل همسایگان اسکاندیناویایی خود اوضاع رفاه جهانی بخشنده ای دارد که به معنای بالاتر بودن مالیات هاي درآمد در سراسر این کشور هست. سوئد یکی از اولین کشورهایی هست که نرخ هاي بهره منفی را با هدف بالا بردن تورم راکد تجربه کرد.

 

سوئیس

افرادی که در سوئیس زندگی می‌ کنند، ثروتمندترین مردم در بین کسانی میباشند که در اقتصادهای بزرگ دنیا زندگی میکنند. اقتصاد این کشور اتکای زیادی به صنعت خدمات مالی قدرتمندش دارد.

 

کشور آلمان

این قدرت اقتصادی که عامل موفقیت محدود اروپا در سال هاي جدید بوده هست، از نظر اسمی تنها پس از ایالات امریکا، چین و ژاپن قرار دارد. کشور آلمان همین طور بزرگترین صادرکننده دنیا هست که سالانه کالاهایی به ارزش بیش از یک تریلیون دلار را به بازارهای خارجی صادر می‌ کند.

 

دانمارک

دانمارک با ساخت ناخالص داخلی اسمی به ارزش بیش از 300 میلیارد دلار، یکی از 40 اقتصاد بزرگ دنیا هست. به گفته یک مقام بانک جهانی، دانمارک پایین ترین سطح نابرابری درآمد در دنیا را دارد.

 

نروژ

اقتصاد نروژ وابستگی زیادی به صنعت نفت دریای شمال دارد و در نتیجه از سال 2014 که قیمت هاي نفت ریزش پیدا کرد با مشکلاتی روبرو شده هست. با این همۀ همچنان قوی مانده و صندوق ثروت ملی عظیم دولت نروژ همچنان مورد رشک دنیا هست.

 

سنگاپور

این کشور – شهر آسیایی تنها یک مرکز مالی بزرگ نیست بلکه یکی از دو بندر پر ازدحام دنیا هست. بیش از 32 میلیون کانتینر باری هر سال در بندر سنگاپور تخلیه یا بارگیری میشوند.

 

لوکزامبورگ

این کشور که بعنوان محل بانکداران و افراد فراری از پرداخت مالیات بالا مشهور هست، عملکرد بالاتری از اندازه خود دارد. این کشور که کمتر از 600 هزار نفر جمعیت دارد، در بین سه کشوری هست که بالاترین سرانه هاي ساخت ناخالص داخلی را در دنیا دارند.

 

انگلیس

اگرچه انتظار می رود خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا که به بریگزیت شهرت یافته هست، به اقتصاد این کشور لطمه بزند، اما انگلیس همچنان یکی از پیروز ترین اقتصادهای دنیا هست و انتظار می رود در سال 2016 سریع ترین نرخ رشد را در بین اقتصادهای بزرگ جهانی داشته باشد.

 

اتریش

یک کشور اروپایی دیگر که با رتبه بالایی در لیست لگاتوم قرار دارد. با وجود اینکه کمتر از 9 میلیون نفر جمعیت دارد، بیست و نهمین اقتصاد بزرگ دنیا هست.

 

فنلاند

یکی از بزرگترین منابع ساخت ناخالص داخلی فنلاند، صنعت کاغذ هست که به علت شمار چندان درختان این کشور هست. این کشور برای سیاست هاي اقتصادی غیرمعمول مشهور هست و در سال هاي جدید یک آزمایش حقوق پایه بزرگ را شروع کرده هست.

 

کانادا

همسایه شمالی ایالات امریکا برای موفقیت وابستگی زیادی به نفت دارد و رشد ساخت ناخالص داخلی این کشور پس از آتش سوزی جنگلی غیرقتابل کنترلی که ساخت نفت در ایالت البرتا را متوقف کرد، دچار وقفه شد. با این همه ي این کشور محل جذابی برای کسب و کار مانده هست و گویا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات کشور آمریکا، تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند.

 

ایالات امریکا

طبق گزارش موسسه لگاتوم، بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد دنیا، برترین نیست. اگرچه ایالات امریکا در سطح جهانی، رتبه بالایی دارد اما نابرابری عظیم درآمد همچنان مشکل بزرگی در این کشور مانده هست.

 

استرالیا

اقتصاد استرالیا یکی از بزرگترین اقتصادهای نیمکره جنوبی هست و برای موفقیت وابستگی زیادی به صادرات کالاها دارد. سنگ آهن یک منبع درآمد مهم برای این کشور هست. استرالیا بیش از 25 سال را بدون رکود سپری کرده هست و حتی پیروز شده از بدترین بحران مالی هم اجتناب کند.

 

بلژیک

این کشور که مرکز اتحادیه اروپاست، در زیرشاخه اقتصادی موسسه لگاتوم امتیاز بالایی دارد. این کشور پس از اینکه منطقه کوچ والونیا با پیمان دو جانبه تجاری میان اتحادیه اروپا و کانادا مخالفت کرد، در صدر اخبار قرار گرفت.

 

فرانسه

آغاز شده، با رشد ضعیف دست و پنجه نرم کرده هست. مشکلات فرانسه با بازار کار ناکارآمدی که در برابر اصلاحات به شدت مقاومت میکند، تشدید شده هست. با این همۀ فرانسه یکی از قدرت هاي اقتصادی دنیا مانده هست.

 

ایسلند

طبق گزارش موسسه لگاتوم، اقتصاد ایسلند یکی از برترین اقتصادهای دنیا هست، با این همۀ مشکلات خاص خود را دارد. سیستم بانکی ایسلند در دوران بحران مالی در آستانه فروپاشی قرار گرفت و به مدت سه سال در فاصله سال هاي تا باعث یک رکود شدید شد

 

ژاپن

 به گزارش پارس ناز ژاپن ممکن هست از نظر ساخت ناخالص داخلی، سومین اقتصاد بزرگ دنیا باشد اما سال هاست با رکود رشد و تورم دست و پنجه نرم میکند که این کشور را در لیست موسسه لگاتوم در رتبه نسبتا پایینی قرار داده هست.