پارس ناز پورتال

کیوی میوه مناسب و مفید برای کودکان

کیوی میوه مناسب و مفید برای کودکان

کیوی میوه مناسب و مفید برای کودکان 

کیوی میوه خوشمزه و پرکاربردی اسـت کـه ویتامین c آن سرشار اسـت و برای کودکان می‌تواند بسیار مفید باشد و دراین پست بـه آن میپردازیم. مواد مغذی موجود در کیوی بسیار زیاد اسـت و برای کودکان مفید می باشد مگر این کـه بـه ‌آن حساسیت داشته باشند کـه دراین صورت نباید مصرف شود. این مقاله را بخوانید

 

طبق معمول کودکانی کـه بـه آناناس حساسند، کیوی نیز ممکن اسـت در آن ها ایجاد ناراحتی کند.کیوی را نباید بـه کودکان کمتر از 5 سال بدهید چرا کـه ممکن اسـت دچار نوعی آلرژی شدید و جدی بـه این میوه شوند.کودکانی کـه در سنین کمتر از 5 سال کیوی مصرف میکنند، از خارش، تاول زدن دهان و تورم آن رنج می‌‌برند.

 

تاریخچه میوه کیوی
اولین‌ بار کیوی در کشور چین رشد و پرورش داده شد. در آنجا بـه کیوی «یانگ‌ تاو» می گویند.در اوایل قرن بیستم، این میوه بـه سایر نقاط زمین مثل نیوزیلند، منتقل شد و بعد اسم آن بـه کیوی تغییر کرد.

 

آیا می توان پوست کیوی را نیز خورد؟
بله میتوان، اما باید آن رابه دقت بشویید تا خوب تمیز شود. کمی روی آنرا برس بکشید تا پرزهایش کمتر شود.کیوی با پوست فیبر بیشتری دارد، پس میتوانید آن رابا پوست حلقه حلقه کنید و از خوردنش لذت ببرید.

 

کیوی و التیام عملکرد سیستم گوارشی
کیوی بدلیل داشتن فیبر بالا باعث افزایش سلامت دستگاه گوارشی میشود و کمک زیادی بـه دفع سموم از طریق روده‌ها می کند بنابر این از این طریق بـه کاهش خطر ابتلا بـه سرطان روده کمک می کند.نوعی آنزیم موجود در کیوی کمک بـه گوارش و هضم غذا می کند. این آنزیم عملکردی شبیه پاپین در پاپایا و بروملین در آناناس دارد.

 

کیوی و تقویت سیستم دفاعی بدن
ویتامین ‌C بالای موجود در کیوی و ترکیبات آنتی‌اکسیدان ‌آن نقش موثری در تقویت سیستم دفاعی دارد. کیوی حاویویتامین E نیز میباشد و ویتامین E باعث قوی تر شدن سیستم دفاعی و کاهش کلسترول می شود.بنابر این مصرف کیوی با کاهش التهاب، استرس و کاهش خطر حمله باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن همراه اسـت.

 

کیوی و بازرسی و مدیریت فشار خون
پتاسیم بالای موجود در کیوی نقش مهمی در سلول‌هاي بدن و تنظیم مایعات و الکترولیت‌ها دارد.کیوی باعث نظارت بیشتر ضربان و ریتم قلبی و فشار خون میشود.

 

کیوی و سلامت قلب و عروق
کیوی بـه اندازه آسپرین در حفظ سلامت قلب نقش دارد.خوردن 2 تا 3 کیوی دریک روز، باعث کاهش خطر لخته شدن خون در 28 روز میشود.مصرف همیشگی و مداوم این میوه از ایجاد پلاک و لخته خونی در دیواره عروق پیشگیری میکند و با بیماری‌هاي قلبی – عروقی مقابله می کند.

 

کیوی و خواص ضدسرطانی
فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدهای موجود در کیوی نقش آنتی‌اکسیدانی دارند کـه از آسیب‌دیدگی DNA پیشگیري میکنند مخصوصا در برابر رادیکال‌هاي آزاد و از این طریق از رشد سلول‌هاي سرطانی پیشگیری میکنند.

 

سودمندی کیوی در دیابت
کیوی بدلیل دارا بودن نمایه گلایسمیک پایین از بالا رفتن قندخون پیشگیری می کند، بنابر این یک میوه مناسب برای بیماران مبتلا بـه دیابت اسـت.

 

کیوی و سلامت چشم
کیوی باعث افزایش بینایی می شود، چرا کـه حاوی لوتین و زکسانتین اسـت و هردو از مواد مفید طبیعی در حفظ سلامت چشم هستند.

 

لوتین از پیری چشم پیشگیری میکند.

کیوی و کمک بـه کاهش وزن
گلایسمیک اندک و فیبر بالا، باعث پیشگیری از مقاومت انسولین میشود.کیوی باعث کاهش انباشتگی چربی می شود و از این طریق از افزایش وزن و چاقی پیشگیري میکند.

 

کیوی و خاصیت ضدپیری پوست
بدلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها، کیوی باعث بـه تاخیر افتادن پیری پوست می شود.این آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌هاي آزاد را خنثی میکنند و باعث افزایش انعطاف‌پذیری می شود.ترکیب فوق‌العاده ویتامین C، E و لیکوپن، تاثیر خوبی در مقابله با بروز علائم پیری و چروک پوست مخصوصا در نواحی دور چشم‌ها دارد.

 

کیوی و نرمی پوست
ویتامین C بـه تنهایی نقش موثری در التیام پوست دارد. کیوی در مقایسه با پرتقال ویتامین C بیشتری دارد.ویتامین C باعث التیام زخم‌ها و جراحات می شود ودر کل باعث نرم شدن پوست میشود.

 

حساسیت بـه مصرف کیوی در کودکان
حدود 40 درصد از کودکان بـه کیوی حساسیت دارند. در بزرگ‌ترها این تعداد بـه یک‌پنجم میرسد یعنی حدود 20 درصد.توصیه می شود کـه کودکان زیر 5 سال کیوی مصرف نکنند. کیوی میوه‌اي حساسیت‌زا اسـت.بهتر اسـت در مورد مصرف اولیه دقت شود و آن رابه تکه‌هاي کوچک تقسیم کنید.

 

نیازی نیست کـه دانه‌هاي ریز آنرا خارج کنید. کیوی را میتوانید بـه صورت پوست گرفته و خرد شده با موز و گلابی بـه کودکتان بدهید و یا ازآن در انواع سالادها استفاده نمایید.بهتر اسـت قبل از مصرف آن از حساسیت‌هایي کـه ممکن اسـت در عده اي از کودکان ایجاد کند، مطلع شوید.