پارس ناز پورتال

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران 

در فصل پاییز می توانید به شهرهای دیدنی ایران سفر کنید و در این فصل رویایی از برترین مناطق نیز دیدن کنید و لذت دوچندان ببرید. پاييز فرصت بي‌نظيري براي سفر و گردش هست; فصلي با آب و هوای دلخواه و دلپذير كه آرامش خاصی را به گردشگران هديه مي‌كند. مي‌توان به‌دور از شلوغي و ترافیک و آلودگي شهر, در مناطق زيبا و بكر, روزهای پایان هفته را به‌خوبي گذارند و خاطراتي طلايي ثبت كرد.

 

پاييز فصل هزار رنگ هست كه نبايد فرصت گردش در آن را از دست داد. در گوشه كنار ايران, هزاران جاذبه گردشگري نهفته هست كه پاييز مي‌تواند زمان مناسبي براي سفر به آنجا باشد.

 

نگيني به‌نام الموت

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

الموت, شهري افسانه‌ای كه درمورد آن حکایت‌های بسياري روايت شده هست. پاييز فصل خوبي براي سفر به الموت هست.از قزوين كه به سمت جاده‌ الموت حركت مي‌كنيد, به قلعه‌ای سرخ و خاکستری رنگ میرسید که یکی از منحصربه فردترین قلعه‌های ایران هست. اطراف قلعه از هر چهار جهت پرتگاه هست

 

و تنها راه ورود, در انتهای ضلع شمال شرقی واقع شده هست. اوان, دریاچه‌ای با زلال‌ترین آب‌هاست كه می توان در آن قایق سواری و ماهیگیری کرد.

 

روستای افجه

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

یکی از برترین مناطق برای سفری یک روزه, روستای افجه هست. روستایی با آب و هوای خوش و سرسبز که دشت هویج آن بسیار مشهور هست. هرچند این روزها هرچه بگردید هویجی در آن پیدا نمیکنید و این قضیه به قبل‌های دور برمی‌گردد. اضافه بر گشت و گذار در مزارع و باغ‌های این منطقه, اگر دل تان خواست می توانید سری نيز به دره شمالی افجه بزنید, جاییکه از بقیه نقاط بکرتر هست.

 

آبشار پسچویک ‏ با 15 متر بلندی در فاصله یک و نیم کیلومتری شمال شرق افجه و‏ ‏ آبشار موآب , قبل از دشت هویج از دیدنی‌های این منطقه هست. هرچند که باغ‌های گیلاس این نقطه که در بهار شکوفه زده و بین آبشار پسوچیک و دشت هویج قرار دارند, چشم هر بیننده‌ای را خیره می کند.با عبور از جاده لشگرک به روستای افجه و دشت هویج میرسید.

 

آبشار گزو

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

اگر دل تان می خواهد تنها دو ساعت در راه باشید و بعد به منطقه‌ای بکر و خوش آب و هوا, با درختان سربه فلک کشیده برسید و در کنار آبشاری, خستگی راه را از تن به در کنید, آبشار گزو می تواند مقصدتان باشد. آبشار گزو که 48 متر بلندی دارد, در دل جنگل‌های سرسبز شمال واقع شده هست.

 

اين آبشار, کنار امام‌زاده‌ای مشهور به سه عالیجناب گزو در فاصله‌ 15 کیلومتری زیرآب سوادکوه قرار گرفته و اگر وقتش را داشته باشید و به سد البرز یا لفور که با آبشار فاصله کمی دارد سری بزنید, جاییکه اسب‌ها بر زیبایی‌اش افزوده‌اند و تا چشم کار می کند مه و سبزی هست, پکیج سفرتان کامل میشود.

 

هرچند که راه آبشار نيز از کنار سد و جنگل‌های بکر لفور می‌گذرد.برای رسیدن به گزو, باید از جاده فیروزکوه تا شیرگاه بروید, بعد از شیرگاه از طریق جاده لفور در پشت سد در حال تولید البرز, وارد جنگل جذاب و بکر لفور شوید.

 

دشت لار

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

زمانی دشت لار مكاني بود که پادشاهان برای فرار از گرمای هوا به آن پناه می‌بردند و اکنون این دشت محلی هست که رفتن به آن مخصوص گروه خاصی نیست. دشت لار که یکی از قشنگ‌ترین و خوش آب و هواترین دشت‌های اطراف شهر تهران هست, در کوهپایه دماوند و نزدیکی آمل قرار دارد. تنوع گیاهی و جانوری در دشت لار بسيار هست, به‌گونه‌ای که هم گون, هم آویشن, هم کاسنی و هم شیرین بیان در آن پیدا می شود.

 

جانوران این جا نيز مثل گیاهانش متنوعند و شامل پلنگ, گرگ, روباه, عقاب طلایی, افعی البرزی, بزمجه, مارمولک, خرس قهوه‌ای, گراز, کل و بزکوهی, قوچ و میش, آهو و… می شود. دربهار, دشت لار پر از گل‌های زرد و شقایق‌ می شود و آن را به تابلویی بی‌مثل تبدیل می کند.

 

اطراف چشمه دوبرار, یکی از قشنگ‌ترین جاهای این منطقه هست.باید به روستای ایرا برسید و رسیدن به آن نيز, بعد از خروج از لواسان وعبور از برگ جهان و نیکنام ده و یا از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذر از نیکنامده و انشعاب از روستای کلان خیلی آسان میسر میشود.

 

کویر ابوزیدآباد

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

نام کویر كه می آید کویر مصر و مرنجاب به ذهن متبادر می شود; در حالی‌که ایران, کشوری کویری هست و کویرهای بسياري در نقاط مرکزی‌ و شمال شرقی اش دارد. کویرگردی در پاییز طرفدار زیادي دارد, چون دیگر ,نه از گرمای کشنده هوا خبری هست و نه هنوز سرمای استخوان سوز شب‌های کویر شروع شده هست.

 

برای کویرگردی در پاییز توصیه ما رفتن به کویر ابوزیدآباد هست. کویر ابوزیدآباد که مردم محلی آن را بوزآباد نيز می نامند به معنی بوی آباد هست. در ابوزیدآباد که قلعه‌ها و منزل‌های تاریخی‌اش از نظر معماری بسیار باارزش هست, همان سکوت کویر, حاکم هست و چشم‌اندازي ازریگ‌های روان و شنی وجوددارد.

 

بعد از دیدن کویر نیز میتوان از کاروانسرای صفوی, آب انبار و شهر زیرزمینی اویی که در نوش‌آباد واقع شده, دیدن کرد که قدیمی ترین شهر زیرزمینی جهان محسوب می شود. تاریخ این شهر به قبل از اسلام و اوایل دوران ساسانی برمي‌گردد. کویر مصر و مرنجاب و کویر متین آباد از انتخاب های دیگر برای کویر رفقا هست.کویر ابوزیدآباد در شمال شرقی کاشان قرار گرفته وفاصله آن از استان تهران چهار ساعت راه هست.

 

بايداز اتوبان استان تهران-قم حرکت کنیدوبا ادامه راه در آزاد راه امیرکبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان شوید. در کاشان وارد بلوار قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به دو‌راهی می رسید که باید به سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به ابوزید آباد برسید.

 

نایبند; طب

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

از دیگر جاهای دیدنی ایران در پاییز , روستای نایبند هست. به روستای نایبند, به دلیل منزل‌های پلکانی‌اش ماسوله کویر نيز می گویند و از آنجا که طبیعتش دیدنی هست, برای سفر در پاییز هم بکر و هم دیدنی هست. نایبند در ۲۲۵ کیلومتری جنوب طبس, در دامنه کوهستان و مشرف بر کویر لوت و با نزدیک‌ترین فاصله از شهر دیهوک قرار گرفته و اگر از سمت جنوب به خراسان میروید, حیف هست که سفرتان بدون دیدن نایبند تمام شود.

 

آن چه نایبند را حیرت‌انگیز می کند, سرسبزی آن در دل کویر هست. کشتزارهای گندم و جو, نخلستان‌ها و باغ‌های میوه که به صورت پلکانی, قرار گرفته‌اند, نایبند را با وجود کویری بودنش دیدنی‌تر کرده‌اند. قدمت نایبند به هزاران سال پیش و به دوره نادرشاه افشار برمی‌گردد.

 

برای رفتن به نایبند باید از جنوب طبس وارد جاده شده و به سمت کرمان حرکت کنید. بعد از گذر از کریت, دیهوک و زنوغان, 105 کیلومتر دیگر برانید تا به نایبند برسید. این روستا در سمت راست جاده قرار گرفته هست.

 

میبد; یزد

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

چهار فصل را میتوان در پاييز یزد تجربه کرد. توصیه ما نيز برای سفر در پاییز, میبد یزد هست. صبح ‌های بهاری, ظهر‌های گرم تابستانی, غروب پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌‌های زمستانی, ارمغان پاییز برای کویر هست. میبد ۴۵ کیلومتر با یزد و ۱۰ کیلومتر با اردکان فاصله دارد و از نظر قدیمی بودن رودست ندارد.

 

میبد, بر زمینه یک افسانه, در روزگار کیومرث بنیاد گذاشته شده و وجود نارین قلعه که به عقیده مردم محلی و برخی منابع قدمتش به دوران حضرت سلیمان باز می گردد, شاهدی بر این مدعاست.جدا از نارین قلعه که از خشت‌های قطور ساخته شده, برج کبوترخانه, کاروانسرا و مسجد جامع میبد, کاروانسرای عباسی,

 

قلعه مهرجرد و یخچال تاریخی میبد, از انگیزه‌های سفر به این شهر هست. از میبد می توان سفال های رنگارنگ و زیلوهای خوبی خرید. هم‌چنین میبد پر از باغ‌های میوه هست که در فصل پاییز در آن‌ها جشنواره انار برگزار می شود. از استان تهران به سمت قم حرکت کنید و پس از رسیدن به یزد, تابلوهای راهنما شما را به سمت میبد, هدایت خواهد کرد.

 

از ناهارخوران تا لندوی

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

پاییز برترین فصل رفتن به جنگل هست. رنگارنگی درختان و قدم زدن بین آن‌همه ي رنگ و بوی خاک باران‌خورده از چیزهایی هست که حال و هوای جنگل را در پاییز خواستنی‌تر میکند. برای جنگل نوردی در پاییز میتوان به یکی از این جاها رفت که تصویر های بدیعی را پیش چشم‌مان قرار می دهد;

 

جنگل ناهارخوران در گرگان,جاده زیبای اسالم به خلخال وجنگل الیمستان يا منطقه رویایی و سرسبز لندویل كه پر از آبشار و درختان هزار رنگ هست. لندویل در ۱۵ کیلومتری آستارا واقع شده و دریاچه حیرت‌انگیز الیمالات نيز درجاده چمستان به نور قرار دارد.

 

روستاي آهار

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایرانپاییز در استان تهران نيز زیبایی‌های خودش را دارد و برای دیدن پاییزی رنگارنگ, نیاز به رفتن راه‌های خیلی دور نیست. یکی از روستاهای اطراف شهر تهران که برای پاییزگردی بی‌نظیر هست, روستای آهار هست. روستایی که در مسیر جاده لشگرک به فشم قراردارد. این روستا به نام اوهر نيز شهرت داردكه به معنی آب و آسیاب هست .

 

در دو طرف این روستا, دو رودخانه پر آب قرار دارد که در پایین روستا به يكديگر وصل میشوند. یکی از جذابیت‌های آهار جز طبیعت هزار رنگش, آبشاری به‌نام شکر آب هست. آتشگاه باستانی قصران نيز در ارتفاعات روستا که قدمتش به زمان ساسانیان برمی‌گردد, از دیدنی‌های آهار هست.

 

پاييز در لرستان

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

لرستان, یکی از استان‌هایي هست که در پاییز, رنگ و بوی خاصي به خود می گیرد و میتواند یکی از مقصدهای فوق‌العاده برای گردشگران رمانتیك پاییزگرد باشد. لرستان, عروس آبشارهای ایران هست و گردشگری آبشاری را میتوان در این اقلیم خوشگل و خوش آب و هوا در فصل پاییز, در دسترس داشت.

 

یکی از آبشارهای زیبای این استان را می توان آبشار بیشه دانست که در شهرستان سلام قرار دارد. در این آبشار, سقوط آب از ارتفاعی بیش از ۴۵ متر, بسیار جذاب بوده و رنگین‌کمان پاییز را شکل میدهد. دیدنی هست که بدانید این آبشار در سال ۸۷, بعنوان یکی از آثار طبیعی لرستان در لیست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

 

در اطراف این آبشار,‌ جنگل‌های پوشیده از بلوط, زیبایی خاصی دارند که بر شکوه آن می‌افزاید. برای رفتن به روستای بیشه, بايد به خرم آباد برويد و پس از طی مسافت ۵۰ کیلومتری یعنی در کمتر از نیم ساعت, به این منطقه خوشگل می رسید.

 

دریاچه الیمالات

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

در مسیر جاده چمستان به نور, دریاچه ای قرار دارد که برای اروپا گردها, یادآور پاییز سويیس و سوئد هست. دریاچه ای که الیمالات نام داشته و برای رسیدن به آن, باید از قلب جنگلی مملو از درختان تنومند هزار رنگ گذر کرد. در مسیر دریاچه, خرد شدن برگ درختان سبز که در نظر هوشیار, هر ورقش دفتریست معرفت کردگار, دیدنی و شنیدنی خواهد بود. دریاچه الیمالات را باید نگین نور دانست که درختان تنومندش, وی را هم چون نگین در آغوش گرفته اند.

 

بازتاب بی نظیر رنگ‌های پاییزی در آب, تصویری متفاوت را برای شما به‌نمايش مي‌گذارد. اگر به این خطه پاییز نوردی ایران در شمال کشور سفر کنید, گردشگرانی را دیدن خواهیدكرد که با بر پا کردن کمپ‌هایي, شب را به صبح می ‌رسانند و با صدای پرندگان مهاجر از خواب بر می خیزند و مناظری بکر از طبیعت چهار فصل را دیدن می‌کنند.

 

پاييزگردي در البرز

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایراناستان البرز که در نزدیکی پایتخت واقع شده هست, طبیعت زیبایی در فصل پاییز دارد. در این استان که پاتوق پایان هفته‌های تهرانی‌های خوش‌نشین هست, روستایی قرار دارد که در مسیر جاده چالوس واقع شده و برای عاشقان کوچه باغ های شاعرانه, مکانی بی نظیر به نظر می رسد.

 

روستای بیابانک از جمله روستاهای تاریخی کشور هست که در این استان واقع شده و در طول سال به‌خصوص فصل پاییز, پذیرای خیل گسترده‌ای از عاشقان طبیعت گردی و روستا گردی در ایران هست. رودخانه‌ای از وسط بیابانک می‌گذرد و زیبایی آن را برای پاییزگردها خاطره‌انگیز میکند.

 

این روستا, فاصله کمی از روستای قصر ناصری دارد که یکی از عمارت‌های مهم عهد قجر در آن واقع شده هست. برای رفتن به این مکان جذاب از طریق جاده چالوس, پس از گذشت ۴۲ کیلومتر, از روستای آسارا گذر کرده و تابلوی شهرستانگ را خواهید دید.

 

بهشت گمشده

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

بهشت گمشده نام منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و کام‌فیروز هست. نام اصلی این مکان «تنگ بستانک» بوده هست که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده هست. این منطقه دیدنی که زیبایی درختان انبوه و رودخانه‌های پرآبش, چشم هر بیننده ای را مینوازد و مهمانان را به تحسین و تکریم آفرینشگر هستی وامی دارد از جمله مناطق حفاظت شده استان فارس هست.

 

انبوه درختان در منطقه بهشت گمشده در پاره ای از مناطق; چنان پنجه در پنجه هم انداخته و سقفی از نوازش بر سر رهگذران و گردشگران ساخته‌اند که به سختی می توان درخشش آفتاب را از میان شاخ و برگ درختان دید.

 

کالپوش

راهنمای گردشگری رویایی پاییزی در ایران

منطقه کالپوش در شهر میامی شهرستان شاهرود استان سمنان واقع شده هست. جلوه‌ای بهشت‌گونه از طبیعت سرخ و آتشین, آکنده از شقایق‌هایي که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند, یکی از جاذبه‌ های طبیعی و فصلی منطقه کالپوش هست که هر ساله در اردیبهشت, رخ مي نماید.اين منطقه در پاییز و زمستان به علت همجواری با پناهگاه حیات‌ وحش و پارک ملی گلستان از موقعیت فوق‌ العاده گردشگری برخوردار هست.