پارس ناز پورتال

گفتگو با شهرزاد کمالزاده بازیگر سینمای ایران

مجموعه : اخبار سینما
گفتگو با شهرزاد کمالزاده بازیگر سینمای ایران

گفتگو با شهرزاد کمالزاده بازیگر سینمای ایران 

شهرزاد کمالزاده بازیگری را از تلویزیون ایران شروع کرد و بـه شهرت رسید،وی سابقه بازی در سریال هـای متعدد را در کارنامه کاری خود دارد. بازیگر سریال «آرام می‌گیریم» گفت: حضور در نقش دختری معتاد بسیار دشوار است. از طرفی گریم بازیگر در این دست نقش‌ها بسیار متفاوت است، شاید زشت‌تر بشوی و نقشی کـه بازی می کني در ذهن مخاطبانت بار منفی بر جای بگذارد.

 

مجموعه تلویزیونی «آرام میگیریم» این شب‌ها داستان‌هایی را بـه تصویر می‌کشد کـه بستر روایت آن کانون خانواده است و هر کدام از شخصیت‌هـای آن با معضلی در اجتماع درگیر هستند. خانواده سه نفره رعنا و آوا بـه همراه پدرشان یکی از خانواده‌هـای این سریال هستند کـه بخشی از بار داستانی را جلو می برند. رعنا دختری است

 

کـه بـه دلیل پاره‌ای از مشکلات از خانه فرار کرده و بـه دام اعتیاد افتاده است. شهرزاد کمال زاده ایفاگر نقش رعنا در این سریال است کـه درباره سختی‌ها و قرار گرفتن بازیگر در قالب چنین نقشی صحبت کردیم.

 

** در حال حاضر بازی شـما در مجموعه تلویزیونی «آرام می‌گیریم» تمام شده است؟

 

– نه هنوز تمام نشده است و بعد از یکسال همچنان مشغول بازی در این سریال هستم.

 

** مرحوم حسن جوهرچی در این سریال نقش پدر شـما را بازی می‌کرد. سرنوشت سکانس‌هـای او بـه کجا رسید؟

 

– در جلسه‌هایی کـه بین تهیه کننده و کارگردان برگزار شده است خودشان بـه نتیجه‌ای در اینباره رسیدند کـه فینال شخصیت وی را چطور بـه اتمام برسانیم. بـه دلیل این کـه او متاسفانه دیگر در بین ما نیست مشغول همفکری برای طراحی‌ای هستند کـه بتوانیم سریال را بـه خوبی تمام کنیم.

 

** سکانس‌هـای مشترک با مرحوم جوهرچی داشتید کـه هنوز پخش نشده باشد؟

 

– بله، زمانی کـه خبر دار شدم مرحوم شدند، ‌شوک بدی بـه من وارد شد و خیلی گریه کردم. آن لحظه پایان سریال اصلا برایم مهم نبود بـه این خاطر کـه نبودنش بین گروه بیشتر از هر چیزی ما را اذیت می‌کرد. با او در چهار اثر همبازی بودم و حتی زمانیکه در بیمارستان بستری بود تماس گرفتم و جویای حالش شدم و امیدوار بود کـه بـه زودی خوب می‌شود و برای بازی مقابل دوربین پیشمان می‌آید.

 

با جوهرچی چند تجربه مشترک داشتم کـه پدر، همسر«زخم مسعود آب پرور»، قاتل پدر «روزگاری عشق و خیانت» و همکارم «بیگانه» بود. او جزو افرادی بود کـه هیچ گاه ازذهنم پاک نمی‌شود و از بچگی با حضور در سریال «در پناه تو» و نوستالژی‌ای کـه با تماشای آن سریال داشتیم در ذهنمان ماندگار شد. او بسیار بی آزار و خوش اخلاق بود

 

و خوشبختانه هیچ خاطره بدی از او ندارم. حتی یادم هست زمانیکه در فیلم «روزگاری عشق و خیانت» بازی می‌کردیم و در شرایط آب و هوایی بسیار سختی بـه سر می‌بردیم او همچنان همان فرد متواضع و مهربان بود و اگر هم کاری از دستش برمی‌آمد بدون در نظر گرفتن منفعت طلبی، کمک می‌کرد.

گفتگو با شهرزاد کمالزاده بازیگر سینمای ایران

** شـما نقش دختری معتاد را در این سریال بازی می‌کنید. این تفاوت شـما را دچار نگرانی نمی کرد؟

 

– متفاوت بودن نقش رعنا برای خودم بسیار جالب بود. معتقدم حضور در نقش دختری معتاد بسیار دشوار است و  این کـه بخواهی بعد از مدت‌ها در جامعه با چهره معتاد دیده شوی. از طرفی گریم بازیگر در این دست نقش‌ها بسیار متفاوت است، شاید زشت‌تر بشوی و نقشی کـه بازی می کنی در ذهن مخاطبانت بار منفی بر جای خواهد گذاشت.

 

اصولا در این سال‌ها دوست داشتم نقش‌هایی بازی کنم کـه همه ی ي افراد در همه ی ي جای دنیا با آن ارتباط برقرار کنند. اعتیاد نیز در کشور ما وجود دارد و خیلی از جوان‌هـای ما بر اساس مشکلاتی کـه بـه طور ناخواسته در زندگی‌شان بوجود می‌آید ممکن است بـه این بیماری دچار شوند و این ناهنجاری باید از طریق اثری نمایشی بـه مردم و مخصوصا

 

جوان‌ها شناسانده شود کـه از سرنوشت آنها مطلع شود. از آنجایی کـه تا بـه حال نقش‌هـای متفاوت زیادی بازی کردم و مردم فیزیک چهره‌ام را بـه خوبی می‌شناسند، بـه همین دلیل برای بازی در این نقش زیاد نترسیدم. ورزشکار و باهوش بودن رعنا برایم جالب بود.  همین حالا هم کـه می‌بینم میان این تعداد بازیگر خوب و درجه یک، نقش من بـه خوبی دیده شده حس بهتری نسبت بـه گذشته دارم کـه ایفای این نقش را قبول کردم.

 

** معمولاً اغلب بازیگران تمایل دارند تا در نقش‌هـای منفی بازی کنند و بر این باورند کـه حضورشان در نقش منفی باعث میشود بـه خوبی در ذهن مخاطب باقی بمانند.

 

– اغلب نقش‌هایی کـه خوب دیده شده منفی و خاکستری بوده است. اما نقش منفی هم با منفی فرق دارد، ما دو نوع نقش منفی داریم یکی منفی منفور و دیگری منفی جذاب. مردم اغلب اوقات نقش معتاد را دوست ندارند، ‌چراکه در هر حال شـما می خواهی فردی را ضعیف و بیمار نشان دهی و هر بازیگری هم دوست ندارد

 

در این دست نقش‌هـای بازی کند. هیچوقت یک فرد معتاد بـه عنوان قهرمان در ذهن مخاطب نمی ماند و بـه همین دلیل بازی کردن در این دست نقش‌ها سخت‌تر است، آنهم بـه این دلیل کـه می‌تواند تاثیر بدی در مخاطب بگذارد. در این مدت بسیاری از اطرافیان و طرفدارهایم بـه من گفتند ای کاش این نقش را بازی نمیکردی چون تا بـه حال من را در قالب نقش‌

 

دخترهای قوی دیده بودند و دوست نداشتند من را در این موقعیت ببینند و نمیخواستند ذهنیت‌شان تغییر کند. اما در هر صورت برای خودم بازی در این نقش جذابیت داشت و با توجه بـه این کـه بعد از این سریال نقش‌هـای متفاوت دیگری هم بازی کرده‌ام کـه قرار است بـه زودی پخش شوند، گفتم تلخی این کار هم با حضور در آثار متفاوت بعدی‌ام گرفته میشود.

گفتگو با شهرزاد کمالزاده بازیگر سینمای ایران

 ** اما بـه طور معمول نقش‌هایی کـه در تلویزیون بـه خانم‌هـای بازیگر ما پیشنهاد میشود جای مانور ندارند.

 

– اما در این سال‌ها نقش‌هـای خاص و بـه یاد ماندنی هم در همین تلویزیون داشتیم. از طرفی خیلی از بازیگرها دوست دارند تا با چهره خودشان و در نقش مثبت در آثار حاضر شوند. اما من دوست دارم نقش‌هـای متفاوت را بازی کنم و مخاطبم عادت نکند تا مرا در موقعیتی تکراری ببیند و دلم می‌خواهد مردم نتوانند حدس بزنند کـه قرار است چه نقشی را این بار بازی کنم.

 

** با تمامی اینها برای این کـه بـه شخصیت رعنا نزدیک شوید،‌ چه کردید؟

 

– بازی در نقش رعنا سخت بود، آنهم از این جهت کـه او با وجود ابتلا بـه اعتیاد، در گذشته قهرمان دو و می داني بوده و بسیار هم باهوش است. بـه همین دلیل باید شخصیتش را تلفیقی از چندین کاراکتر مختلف طراحی میکردیم کـه با کمک کارگردان و صحبت با نویسنده و دیدن ما بـه ازای بیرونی‌شان در جامعه توانستیم کاراکتری

 

را برایش طراحی کنیم. در کنار همه ی ي این ها مهم ترین عاملی کـه بـه نتیجه کارم کمک کرد، لطف خداوند بود بـه این خاطر کـه همیشه در کارهایم بـه او توکل می‌کنم. خیلی اوقات لحظاتی در صحنه بوجود آمده کـه مطمئنم کار من نبوده است و این ها همگی نتیجه توکل بـه خداوند متعال بوده است. همیشه سعی میکنم حتی اگر نقش‌هایم خیلی منفی و بد باشند با انها زندگی کنم و برای مدتی هم کـه شده زندگی را از دریچه نگاه او ببینم.

 

** در این مدت ما بـه ازای بیرونی رعنا را دیده بودید؟

 

-اگر در خیابان دقت کرده باشید ما بـه ازاهای زیادی را خواهید دید کـه حالا شاید همه ی ي انها خانم نباشند، اما فاکتورهای مشابهی با یکدیگر دارند.

 

** تا همین حالا بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کردید؟

 

– تا بـه اینجای سریال، قصه روی اتفاق‌ها و معضلاتی پیش می رود کـه رعنا در انها قرار گرفته است وحالا باید صبر کنیم تا قصه جلوتر برود و ببینیم چه سرنوشتی در انتظارش است و بـه این دلیل کـه هنوز نقش کامل نشده است، از الان نمیتوانم بگویم چه بازخوردی در بین مردم داشته است. تا جایی کـه شنیدم این کار دیده شده و برای بسیاری از افراد هم جالب بوده و همین حالا برای قضاوت نهایی خیلی زود است چون مردم هنوز بخش‌هـای زیادی از این سریال را ندیده‌اند.

 

** سال‌ها بود کـه مخاطب تلویزیون سریالی شبیه بـه «آرام میگیریم» را ندیده بود. سریالی با تعدد کاراکتر و قصه‌هایی کـه منشا آن یک خانواده است.

 

– بـه نظر من بـه دلیل این کـه در این سال‌ها تلویزیون دچار مشکل کمبود بودجه شده بود، از این تعداد بازیگر خوب در یک سریال استفاده نمی‌شد و برای مثال می دیدیم یک سریال چهار چهره خوب دارد و باقی بازیگرها بـه طور کل ناشناس هستند و در ادامه نمی‌توانند منظور کارگردان را بـه مخاطب القا کنند. در حقیقت چنین سریالی نمی تواند

 

برای مخاطب جذاب باشد و همین باعث دلزدگی او از تلویزیون و قهرش با این رسانه میشود. نتیجه‌اش هم می‌شود رفتن مردم بـه سمت سریال‌هـای ماهواره‌ای. هدف از ساخت «آرام می‌گیریم» این بوده کـه مخاطب را در چارچوب خودش با تلویزیون آشتی دهد.

گفتگو با شهرزاد کمالزاده بازیگر سینمای ایران

** زمانی کـه این سریال بـه شـما پیشنهاد شد، چه چیزی بیشتر از همه ی ي شـما را درگیر کرد؟

 

– برای من حضور این تعداد بازیگر حرفه‌ای، توانمند و نام آشنا آن هم در یک سریال بسیار جالب بود. هم این کـه نقشم جذاب بود و بـه لحاظ شخصیتی از سایر بازیگران مجزا بودم. وگرنه شاید در چنین اندازه‌ای «سریالی 50 قسمتی با حضور پرتعداد بازیگران»  تا بـه حال کار نکرده بودم و نمی‌دانستم بین این تعداد بازیگر نقش رعنا دیده میشود

 

یا نه و این برایم ریسک بزرگی بود. خداراشاکرم بابت این کـه قصه طوری جلو رفت کـه حتی اگر همه ی ي بازیگرها مدام هم جلوی دوربین نباشند، در ذهن مخاطب جایگاه خود را دارند و چینش و نوع قصه خیلی کمک کرد تا همه ی ي در کنار یکدیگر بـه خوبی دیده شوند.  

 

** از همکاری با آقای سهرابی راضی بودید؟

 

– راستش را بخواهید در این سریال تجربه سختی را گذراندم. باید در اغلب سکانس‌ها گریه می‌کردم و در بخشی هم لازم بود تا اکت بدنی داشته باشم کـه خطرناک بود. در کل فشار روحی زیادی روی من بود. اما در هر حال تجربه متفاوتی را داشتم.

 

 سریال «آرام میگیریم» بـه نویسندگی و کارگردانی روح اله سهرابى و تهیه کنندگى فرهاد گلى هر شب از شبکه دو سیما پخش میشود.