پارس ناز پورتال

گفت و گو با بهاره کیان افشار بازیگر مشهور

مجموعه : اخبار سینما
گفت و گو با بهاره کیان افشار بازیگر مشهور

مصاحبه با بهاره کیان افشار بازیگر مشهور

باید نخست کنم, باید از نو سفر نخست کنم. این تمام آن چیزی هست که دوستداران سفر هر از گاهی با خود زمزمه میکنند; آنهایی که جهان برایشان به شهری می ماند که باید کوچه به کوچه آن را قدم زد. کمی ریز باشیم اگر, در اطراف خود بی‌شک خواهیم یافت رفقا و آشنایانی که سفر برای انها زندگی هست.

 

پای صحبتشان که بنشینید و غرق شوید در خط نگاهشان, زمان می ایستد و جهان را دگرگونه و از پنجره‌اي دگر می بینید; اتفاقی که در گپ‌و‌گفت کوتاه با “بهاره کیان افشار” برای ما به وقوع ضمیمه. نگاهی متفاوت به سفر, گلایه از بی‌مهری‌هاي صورت گرفته با شهر تهران و سنجش آن با پایتخت‌هاي اروپایی و ضرورت فرهنگ‌سازی در کشور برای مواجهه درست با گردشگر‌ها, تنها بخشی از موارد مطرح شده در گفت‌وگوی شرق با بهاره کیان افشار بود که در پی می خوانید.

 

تعریف سفر از نظر شما چیست؟

سفر لازمه بهبود روحی زندگی هر آدمی هست و سفر برای من یعنی دور شدن از محل زندگی. این دور شدن میتواند دو خیابان آ‌‌ن‌طرف‌تر باشد یا یک شهر یا یک کشور دیگر باشد. نگاه کلی من به سفر هر فاصله‌اي از محل زندگی که لذت, تنوع, خوشحالی و کسب تجربه داشته باشد, هست. سفر بخشی از زندگی من هست و قسمت زیاد درآمدم همواره در سفرهای گوناگون خرج می شود

 

در این سفرهای گوناگون, چه چیزهایی شما را شیفته خود می کند؟

هر قسمت از جهان, جذابیت‌هاي خاص خود را دارد. بطور مثال وقتی به کشورهای پیشرفته و گسترش‌یافته سفر می کنم, قانونمداری و نظم جامعه خیلی دلنشین و آرامش‌بخش هست, چراکه مردم در این کشورها به دنبال زندگی با یک فرهنگ بالاتری بوده و کوشش در گول زدن خود و دیگران ندارند. در کشورهای شرق آسیا نیز ساده‌زیستی و زندگی با توقع و تجمل کمتر اهالی این کشورها را دوست دارم. ساده و خوشحال زیستن در کنار طبیعت بکر کشورهای شرق آسیا, از جمله نکاتی هست که نمی توان به سادگی از کنار آن ها گذشت.

 

آیا مواردی راکه اشاره کردید, میتوان در استان تهران پیدا کرد و در یک کلام, آیا استان تهران جذابیت لازم برای گردشگر‌ها را دارد؟

 

نکته اول این‌که گردشگر‌ها ایران را با اصفهان, شیراز و دیگر شهرهای تاریخی می‌شناسند و شهر تهران در اولویت‌هاي بعدی انها قرار دارد. متأسفانه در چندین سال قبل, مدیریت شهری در استان تهران شمار زیادی از جذابیت‌ها را نابود کرده هست و امروز شاهد تهرانی با رنگ خاکستری هستیم. پایتخت متأسفانه از نظم و انضباط, هوای پاک و آرامش و خلوتی خود فاصله میگیرد و این موضوع به هیچ عنوان خوشایند نیست.

 

اگر مسئولیتی در مدیریت شهری داشتید چه میکردید؟

مسلماً نخستین کارم ترویج و حفظ فضاهای سبز, ساختمان وباغات قدیمی مانده بود. به طور کلی اگر مسئولیتی در مدیریت شهری یا آلبوم گردشگری داشتم, زیرساخت‌هاي لازم برای جذب گردشگر ایجاد و زیرساخت‌هاي موجود را ارتقا داده و بهبود می‌بخشیدم. بطور مثال در حمل‌و‌نقل عمومی و تاکسیرانی ما هنوز نظام مشخصی برای جابه‌جایی گردشگر‌ها نداریم و اوضاع فعلی در شأن ایران نبوده و گرچه خوشایند گردشگر‌ها هم نیست که باید فکری به حال این بخش کرد.

 

همین مسئله تاکسی که اشاره کردید, آیا رفتارهایی که در این بخش شاهد هستیم نشأت گرفته از فرهنگ مردم هست یا باید ریشه این کج‌رفتاری‌ها به‌خصوص در محاسبه قیمت‌ها را به اقتصاد و معیشت مردم ربط داد؟

 

نباید فراموش کنیم که مسائل اقتصادی تأثیر شدید خود را در تمامی جوانب زندگی مردم میگذارد و تقریبا بیشتر مسائل متأثر از شرایط اقتصادی و نحوه معیشت خانواده‌هاست, اما به نظر من در موارد اینچنینی به نظر من بخش زیاد این مسئله به مواجهه کم مردم با گردشگر‌ها برمی‌گردد.

 

شما اگر کشورهای اطراف ایران از جمله کشور امارات و ترکیه را نیز بررسی کنید, خواهید دید که آن ها در گذر زمان به درایت نحوه رفتار با گردشگر‌ها و جایگاه فعلی رسیده‌اند.بنابراین ما نیز برای اصلاح مواردی از این قبیل نیازمند فرهنگ‌سازی و گرچه فراهم ساختن بسترهای مناسب برای جذب گردشگر هستیم.

گفت و گو با بهاره کیان افشار بازیگر مشهور

شما به شمار زیادی از کشورها سفر کرده اید, فارغ از هر گونه دلبستگی و احساس, اگر قرار باشد جای دیگری غیر‌از ایران را برای زندگی گزینه کنید, آن کشور کجا خواهد بود؟

 

من از کودکی عاشق استانبول بودم و هستم. از نظر من استانبول شهری بسیار جذاب با غذا هاي خوشمزه و دوست داشتنی هست. گرچه کیپ تاوان, وین و لیسبون نیز شهرهای محبوبم میباشند, اما اگر قرار باشد جایی را بعنوان منزل دوم انتخاب کنم که احساس غربت به من دست ندهد, جایی غیر‌از استانبول نخواهد بود.

 

مهمترین برداشت بهاره کیان‌افشار از خصوصیت‌هاي مثبت اروپایی‌ها که ایرانی‌ها از آن بی‌بهره میباشند, چیست؟

 

انچه بین مردم اروپا بیش از حد به چشم می آید, فرهنگ بالای زندگی هست; به‌طوری‌که به دور از تجمل‌گرایی با کیفیت بسیار بالایی زندگی می کنند که این نکته همواره برای من بسیار دیدنی بوده هست.

 

شمار سفر قاعدتاً شما را با نگاه مردم دیگر کشورها نسبت به ایران آشنا کرده هست. بر زمینه این آشنایی, برای جذب گردشگر در کشور چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

 

شمار زیادی از مردم جهان آن‌طور که باید شناخت درستی از ایران ندارند و تمام اطلاعات انها از ایران به انچه که در رسانه‌هاي خود دیده یا شنیده‌اند, ختم میشود. برای همین ما باید تمام تلاش خود را چه بعنوان شهروند عادی و چه بعنوان دولت بکار بگیریم تا ذهنیت‌ها را نسبت به کشور خود در بخش‌هاي گوناگون ازجمله امنیت و جذابیت‌هاي گسترده تاریخی, طبیعی و ملیتی اصلاح کنیم.

 

لازم هست تا با تبلیغات گسترده و اطلاع‌‌رسانی درست, اطلاع و علاقه مردم دیگر کشورها نسبت به ایران را بالا ببریم و گرچه در کنار این کارها نباید از فراهم ساختن بسترهای مناسب برای آسایش و رفاه گردشگر‌ها غافل باشیم.

 

این همان کاری هست که کشوری مانند ترکیه با این حجم از گردشگر کماکان انجام می دهد. پس باید برای رسیدن به یک جایگاه مفید, این اشاعه فرهنگ و تاریخ را در فرمان کار قرار دهیم, چراکه ایران این قابلیت را دارد که شمار زیادی از کشورهای جهان را در جذابیت‌هاي گردشگری پشت‌سر بگذارد.