پارس ناز پورتال

همه چیز در مورد ولنتاین 2020 روز عشق ورزی

همه چیز در مورد ولنتاین 2020 روز عشق ورزی

همه چيز در مورد ولنتاين 2020 روز عشق ورزي

 

در کشورهاي اروپايي و آمريکائي دادن شکلات به عنوان هديه روز ولنتاين از شهرت خاصي برخوردار است. تزئين شکلات و پختن انواع آن نيز از آداب اين روز به شمار مي‌رود.

 

تاريخ روز ولنتاين – ولنتاين 2020 و سپندارمذگان (روز عشق ايراني)

– 14 فوريه (25 بهمن ) مصادف با روز ولنتاين

– 29 بهمن مصادف با جشن سپندارمذگان، روز عشق ايراني

 

روز ولنتاين

 

روز ولنتاين، (روز عشاق و يا روز عشق‌ورزي) در فرهنگ مسيحي سده‌هاي ميانه و سپس فرهنگ مدرن غربي روز ابراز عشق است. اين مناسبت هر سال در روز ?? فوريه (?? بهمن‌ماه و بعضي سال‌ها ?? بهمن‌ماه) برگزار مي‌شود. سابقه? تاريخي روز ولنتاين به جشني که به افتخار قديس ولنتاين در کليساهاي کاتوليک برگزار مي‌شد، باز مي‌گردد. روز ولنتاين برگرفته از سنن روم باستان و مسيحيت مي‌باشد.

 

افسانه ولنتاين

 

تاريخچه کامل و دقيق ولنتاين در دست نيست و آنچه از پيشينه اين روز مي‌دانيم با افسانه درآميخته‌است. امروزه کليساي کاتوليک به اين نتيجه رسيده‌است که حداقل سه قديس به نام والنتين يا والنتيوس وجود داشته‌اند که همگي به قتل رسيده‌اند، به همين دليل چندين افسانه سعي در بازگوئي تاريخچه اين آئين دارند.

 

طبق يک افسانه مشهور در سده سوم ميلادي، در روم باستان در دوران فرمانروايي کلاوديوس دوم کشيشي به نام والنتين مي‌زيسته است. کلوديوس عقيده داشت مردان مجرد نسبت به آناني که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتري هستند. از اين رو ازدواج را براي مردان جوان امپراتوري روم قدغن مي‌کند. والنتين معتقد بود که اين حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفيانه عقد سربازان رومي را با دختران محبوبشان جاري مي‌کرد. هنگامي که کلاوديوس اين امر را دريافت، والنتين را به مرگ محکوم کرد.

 

همه چیز در مورد ولنتاین 2020 روز عشق ورزی

والنتين قديس و مريدانش

 

افسانه ديگر مي‌گويد شايد کشيش والنتين به علت نجات دادن و فراري دادن مسيحيان از آزار و شکنجه روميان کشته شده باشد. مطابق يک افسانه، کشيش وانتين خود عاشق دختر زندانبانش شده و نخستين کارت ولنتاين را خود او قبل از مرگش براي آن دختر فرستاد و در آن نوشت «از طرف والنتين تو».

 

پيشينه? تاريخي ولنتاين

 

کشيش ولنتاين احتمالاً زماني حدود سال ??? ميلادي به قتل رسيده‌است. در حالي که برخي بر اين رأيند که روز ولنتاين، سالگرد مرگ يا به خاکسپاري والنتين است، گروه ديگر معتقدند کليساي کاتوليک به منظور مسيحي سازي يک سنت باستاني و مشرکانه لوپرکاليا که در روم مرسوم بوده، اين تاريخ را برگزيده‌است. تا اواخر قرن پنجم ميلادي در امپراتوري روم جشن لوپرکاليا بمناسبت باروري برگزار مي‌شد. در سال ??? ميلادي، پاپ ژلازيوس يکم برگزاري جشن لوپرکاليا را ممنوع کرد. وي روز ?? فوريه را به عنوان روز ولنتاين اعلام کرد، تا با اعمال مشرکانه مقابله کند.

 

در سده‌هاي ميانه اروپا، بخصوص در انگلستان و فرانسه، والنتين يکي از محبوب ترين قديسان بوده‌است. بخصوص همزماني شروع جفت گيري پرندگان با روز ولنتاين، اين باور را که روز ولنتاين بواقع روز عشاق است، تشديد کرد.

 

قديمي ترين يادبود والنتين که امروز در دست مي‌باشد، مربوط به چارلز، دوک اورلئان است. وي که در پي شکست در نبرد اجينکورت در برج لندن زنداني بود نامه‌اي را در سال ???? براي معشوقه‌اش نوشت که اکنون در مجموعه دستنويس‌هاي کتابخانه بريتانيايي نگهداري مي‌شود.

 

شهرهاي منسوب به والنتين قديس

 

بر اساس باورهاي کنوني، بقاياي والنتين قديس که در سده ?? ميلادي در قبرستاني باستاني در ايتاليا کشف شد هم‌اکنون در سه شهر رم، دوبلين و گلاسگو نگهداري مي‌شود. بخشي از اين بقايا پس از انتقال به يک تابوت طلايي توسط پاپ گرِگوري شانزدهم به کليساي کاتوليک وايت فراير در دوبلين پايتخت جمهوري ايرلند اهدا شد. بخش ديگري از اين بقايا که گفته مي‌شود شامل استخوان‌هاي والنتين قديس است توسط يک خانواده متمول فرانسوي در سده نوزدهم به کليساي فرانسيس مقدس در شهر گلاسگو در اسکاتلند منتقل شد.

 

خارج از حلقه‌هاي مذهبي از مردم عادي کمتر کسي از وجود اين بقايا در شهر اطلاع داشت تا اينکه در سال ???? تصميم به انتقال اين بقايا به کليساي ديگري به نام The Blessed John Duns Scotus گرفته شد. اين اقدام توجه گسترده? رسانه‌ها و به طبع آن عموم مردم را به دنبال داشت به‌طوري که شهر گلاسگو به خاطر ميزباني ولنتاين قديس «شهر عشاق» لقب گرفت و از سال ???? اين شهر در روز ولنتاين ميزبان فستيوالي به نام «فستيوال عشق» مي‌باشد.طبق تحقيقات از هر?? فرد تنها يک نفر در روز ولنتاين احساس افسردگي و تنهايي بيشتر مي‌کند

 

رسوم روز ولنتاين

 

از هداياي مرسوم روز ولنتاين هداياي شکلاتي را مي‌توان نام برد.در کشورهاي اروپايي و آمريکائي دادن شکلات به عنوان هديه روز ولنتاين از شهرت خاصي برخوردار است. تزئين شکلات و پختن انواع آن نيز از آداب اين روز به شمار مي‌رود.

همه چیز در مورد ولنتاین 2020 روز عشق ورزی

روز ولنتاين در ديگر فرهنگ‌ها

 

برخي بر آنند که والنتين فراتر از سنتي غربي است که پيش از اين در بسياري کشورهاي جهان موجود بوده‌است. در کشور چين، روزي مشابه ولنتاين موجود است که تحت عنوان «شب هفت‌ها» ناميده مي‌شود. برابر با افسانه‌اي چيني، پسر گاوچران و دختر بافنده، در هفتمين روز هفتمين ماه از تقويم قمري در آسمان با يکديگر ملاقات کردند. آخرين «شبِ هفتها» در ?? اوت ???? بود. روايتي ديگر از اين روز با اندکي تفاوت نسبت به چين، در ژاپن نيز موجود است که از آن به عنوان «تاناباتا» ياد مي‌گردد و برابر با هفتم ژوئيه تقويم خورشيدي‌ست. در کشور مصر، روز عشق ديگري موجود است که برابر با ? نوامبر هر سال است. در کره جنوبي، در ?? دسامبر هرسال، روزي تحت عنوان «روز پِپِرو» موجود است که در آن زوج‌هاي جوان هدايايي به يکديگر تقديم مي‌کنند.

 

در ايران باستان دو جشن از جهاتي با ولنتاين مشابهت داشته است. يکي جشن مهرگان که در شانزدهم مهر ماه برگزار مي‌شده و در آن مردم به يکديگر هديه مي‌داده‌اند و ديگر جشن اسفندگان يا سپندارمذگان بوده که پنجم اسفند برگزار مي‌شده و مردان به همسران خود هديه داده و از آنها تجليل مي‌کرده و بر تخت مي‌نشانده‌اند. (هم‌اکنون بعضي از زرتشتيان ايران، روز سپندارمذ (پنجم) از ماه سپندارمذ (اسفند) را روز ?? بهمن و روز جشن سپندارمذگان مي‌دانند.)

 

انتقادها به روز ولنتاين

 

برخي از علماي مسلمان بخصوص از اهل سنت از آن رو که اين يک رسم رومي و مسيحي است بزرگداشت آن را بدعت شمرده و حرام دانسته‌اند.گروهي نيز روز والنتين را به علت ترويج مصرف گرايي تقبيح مي‌کنند. اين افراد جنبشي را به نام ضد ولنتاين گرايي ايجاد کرده و افراد را تشويق به اهداي هداياي ارزان يا رايگان مي‌کنند. از ديد برخي در ايران نيز ولنتاين مظهر تجمل گرايي و مصرف گرايي شده‌است. به نظر آن‌ها جوانان بيش از آنکه به ابراز محبت بپردازند به ارزش مادي هدايا توجه دارند؛ لذا هديه بسيار گرانقيمت را مظهر علاقه مي‌پندارند.از هداياي مرسوم روز ولنتاين هداياي شکلاتي را مي‌توان نام برد

 

نکته‌هايي جالب درمورد روز ولنتاين

 

1- در قرون وسطي دختران غذاهاي عجيب وغريب مي‌خوردند با اين اعتقاد که همسر روياهاي خود را پيدا خواهند کرد و همچنين اگر دوستي نزديکي بين دو طرف وجود داشت همديگر را ولنتاين صدا مي‌کردند.

 

2- روز ولنتاين بهترين تعطيلات براي گل‌فروشان در سرتاسر جهان شناخته شده است و ارزش مادي برابر ?? ميليارد دلار در اين روز صرف تهيه کادو براي ابراز عشق مي‌شود.

 

3- سالانه حدود ??? ميليون شاخه گل در روز ولنتاين در آمريکا فروخته مي‌شود که ??? ميليون شاخه آن رُز قرمز مي‌باشد، جالب است بدانيد، امريکا به طور خاص براي روز ولنتاين ازکلمبيا و اکوادور گل رُز وارد مي‌کند.

 

4- ?? درصد از آقايان و تنها ??درصد از خانم‌ها در روز ولنتاين شاخه گل مي‌خرند، جدا از ?? درصد از خانم‌ها که دراين روز براي خودشان، مادر و يا دخترانشان گُل مي‌خرند.

 

5- در اواخر سال ???? ميلادي اولين بسته شکلات مخصوص براي روز ولنتاين توسط کمپاني Cadbury به بازار عرضه شد. سالانه حدود ?? ميليون جعبه شکلاتي قلب شکل در اين روز خريداري مي‌شود و تنها درامريکا حدوداً يک ميليارد دلار شکلات فروخته مي‌شود.

 

6- حدود ?? درصد ازازدواج هايي که درطول سال انجام مي‌شود يعني حدود ???، ??? ازدواج تنها در روز ولنتاين صورت مي‌گيرد.

 

7- تعداد شاخه گل رُز قرمز در روز ولنتاين معنايي خاص دارد. ? شاخه گل به معني عشق در نگاه اول و ??? شاخه پيشنهاد ازدواج را منتقل مي‌کند وهم چنين رنگ‌ها معاني خاص خود را دارند براي مثال رُز قرمز به معناي عشق و احترام، شاخه گل صورتي به معناي اين است که اوقات خوشي را با هم داريد. رُز سفيد به معناي قدرداني است.

 

8- گرچه روز ولنتاين روز شادي و هيجان است، تحقيقات نشان مي‌دهد ?? درصد از افراد موضعي منفي نسبت به اين روز دارند. طبق تحقيقات ازهر?? فرد تنها يک نفر در اين روز احساس افسردگي و تنهايي بيشتر مي‌کند.

 

 

مطالب مرتبط:

گرانترين هداياي روز ولنتاين در جهان

هديه جالبي که “ليدي گاگا” در روز ولنتاين گرفت +عکس

ستارگان مشهور هاليوودي روز ولنتاين را چطور گذراندند؟ +عکس

افسانه جالب «ولنتاين»، از قديس تا عشاق +عکس