پارس ناز : ماجرای پایتخت و خواب های انیمیشنی ارسطو !؟
کارگردان انیمیشنهای سریال «پایتخت ۴»گفت: تولید انیمیشن خوابهای ارسطو ادامه دارد، هر کجا که گروه تولید سریال احساس کنند که باید انیمیشن خواب برای ارسطو ساخته شود به ما و گروهمان میگویند.
کارگردان انیمیشن خواب های ارسطو از پایتخت گفت
«علی درخشی» کارگردان انیمیشنهای سریال «پایتخت ۴» گفت: مدتی پیش از طرف گروه سازنده سریال پایتخت با من تماس گرفتند که برای خوابهای ارسطو انیمیشن بسازیم و تا به حال غیر از خواب ارسطو هیچ انیمیشن دیگری برای این سریال نساختیم.
وی ادامه داد: در اغلب انیمیشنهایم با محمدرضا علیمردانی همکاری کردم، برای سریال پایتخت هم به واسطه ایشان با گروه آشنا شدم. در مجموع زمان کمی را برای ساخت این انیمیشن در اختیار داشتیم.
درخشی ادامه داد: زمانی که شروع به کار کردیم اغلب افراد حاضر در گروهی که با آنها کار میکنم، هرکدام طرحی را برای این انیمیشن طراحی کردند و طرحی که نسبت به سایرین نزدیکتر به قصه بود، متعلق به سلمان طاهری بود که در نهایت از آن طرحهای رئال استفاده کردیم چون میخواستیم به فضای واقعی این سریال نیز نزدیک باشد.
کارگردان انیمیشن خوابهای ارسطو در مورد کاریکاتور گونه بودن این انیمیشن نیز گفت: به هر ترتیب کار دشواری بود زیرا تا به حال کمتر تجربه این چنینی داشتیم که همه بازیگران چهره در یک سریال را بخواهیم به صورت کاریکاتوری کار کنیم. به هر ترتیب در انیمیشن میبایست چهره و میمیک تک تک کاراکترها حفظ شود و اگر خلاف این عمل میکردیم از جذابیتش برای مخاطب کم میشد. شاید مهمترین بخش کار ما نیز رعایت همین موضوع بود که برای تولید زمان بیشتری را به خود اختصاص داد.
وی ادامه داد: هنوز هم تولید انیمیشن خواب های ارسطو ادامه دارد، چراکه ما بر اساس فیلمنامه پیش میرویم و هر کجا که گروه تولید سریال احساس کنند که باید انیمیشن خواب برای ارسطو ساخته شود به ما و گروهمان میگویند. در مجموع حدود 10 انیمیشن خواب تا به حال ساخته شده و ممکن است این تعداد کم یا زیاد شود.
سازنده انیمیشن «مجموعه حیات وحش» در ادامه با اشاره به حضور انیمیشن در سریال های تلویزیونی نیز بیان کرد: در مجموع از حضور انیمیشن در سریالها استقبال میکنم، اما اگر زمان بیشتری را به ما و تیم مان اختصاص دهند به نظرم با کیفیت بالاتری کار را تحویل میدهیم. در سریال پایتخت به دلیل کوتاهی زمانی که در اختیارمان بود، ممکن است نقصهایی داشته باشیم، اما تمام تلاشمان بر این است که به جذابیت مجموعه کمک کنیم. در کل دوست دارم که انیمیشن در سریالها حضور خوب و درستی پیدا کند و سریال پایتخت آغاز و خاتمه ماجرا نباشد.
وی ادامه داد: صدای کاراکترها همان صدای خودشان است ، اما به صورت دور تند شنیده میشود که آن هم به خاطر کیفیت پایین صداهاست. به این دلیل که همه بازیگران در شمال کشور به سر میبرند و در آن فضا به استودیو دسترسی ندارند، صداهایشان از طریق فضای غیر استودیویی ضبط و فرستاده میشود و توسط تدوینگر روی انیمیشنها گذاشته میشود.
درخشی درباره اینکه آیا در متن این انیمیشن ها ایده ای از جانب گروه شما صورت میگیرد، نیز گفت: خشایار الوند به همراه تیم شان نویسنده این انیمیشنها هستند و هرکجا که لازم باشد با مشورت گروهی کمی بار طنز و ریتمش را تغییر میدهیم. ضمن اینکه به این دلیل که فیلمنامه در بخش رئال نوشته و ساخته شده است و ما از بخش رئال عقب هستیم و ارسطو خواب هایش را در بخش رئال تعریف میکند، نمیتوانیم تغییرات متنی زیادی را صورت دهیم.
سازنده انیمیشن «قند عسل» در ادامه اظهار کرد: برای دریافت بازخوردها به نظرم خیلی زود است چراکه تا به حال بخش کمی از این انیمیشنها پخش شده است و به این دلیل که تقریبا اولین کار اینچنینی گروه ما بود و محدودیت ساخت برای انیمیشن تا حدودی زیاد است ترجیح میدهیم تا برای بازخوردهای بیشتر از سمت مخاطبان صبر کنیم.
عضو شورای سیاست گذاری ماهنامه «خط خطی» ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر ساخت انیمیشنهای سریال «پایتخت4» مشغول ساخت انیمیشن «دیرین دیرین» هستم که حدود سه ماه از شروع پخش آن میگذرد.از همان ابتدا ایدهای بر مبنای ساخت انیمیشنی یک دقیقهای که به صورت روزانه بتواند پیامهایی را به مخاطب منتقل کند و در عین حال اسپانسر نیز جذب کند، داشتیم.
این کارگردان انیمیشن درباره روند تولید انیمیشن «دیرین دیرین» افزود: از آنجایی که برای ساخت اغلب کارهایم روی صدای دوست خوبم محمدرضا علیمردانی فکر میکنم، برای تولید دیرین دیرین نیز بر اساس صدای او طراحی صدا انجام دادم.
وی درباره محدودیتهای ساخت انیمیشن نیز ابراز کرد: تقریبا همه کار ما با محدودیت مواجه است. اما خب در این سالها کار کردیم و همگی ما دوست داریم تا در رسانه ملی و تلویزیون کار کنیم و مورد حمایت و اعتماد مسئولین سازمان صدا و سیما قرار بگیریم.