پارس ناز پورتال

آخرین خبر-وضعیت پرونده جواد لاریجانی

مجموعه : مجله خبری روز
آخرین خبر-وضعیت پرونده جواد لاریجانی
آخرین وضعیت پرونده جواد لاریجانی / 20 هکتار باغ پسته و ماجرای چاه آب
یك سال از اتهام زمین خواری به معاون قوه قضائیه می گذرد. هر چند با دستور رئیس دستگاه قضا پرونده بدون پارتی بازی در حال بررسی است اما برخی رسانه های دولتی اعلام کرده اند چاه های عمیق حفر شده در زمینهای محمد جواد لاریجانی موجب از بین رفتن محصولات كشاورزی مردم ورامین شده است.

محمدجواد اردشیر لاریجانی سیاستمدار، ریاضی دان و نظریه پرداز 62 ساله که سالهاست به عنوان معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه فعالیت می کند.

چند ماهی است كه از سوی مخالفان و متقدانش انگشت اتهام زمین خواری و سوء استفاده از اموال بیت المال به سویش نشانه رفته است. اتهامی كه هر چند هنوز اثبات نشده ولی برای برادر رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس موجب تشكیل پرونده شده است.

علی لاریجانی: سند دارید رو كنید!

ماجرای پرونده جواد لاریجانی زمانی قوت گرفت كه در تیرماه 91 برخی سایتهای خارج از كشور اسناد جدیدی از این پرونده منتشر كردند. اسنادی 12 برگی كه نشان می داد محمد جواد لاریجانی 342 هكتار زمین در ورامین را غصب كرده است. در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس در دفاع از برادرش گفت: «كدام زمین خواری؟ هر كس سندی دارد به قوه قضائیه بدهد تا بررسی شود.

دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی پرونده برادر بدون پارتی بازی

یك ماه بعد از مطرح شدن این پرونده و اظهارات رئیس مجلس این بار علیرضا آوایی رئیس دادگستری استان تهران در مورد این پرونده سخن گفت و اظهار داشت: چند ماه قبل ریاست محترم قوه قضائیه با من صحبت كرد و گفتند «چنین پرونده‌ای وجود دارد. تقاضای موكد من از شما این است كه پیگیری كنید تا این پرونده به سرعت رسیدگی شود».

رئیس قو ه قضائیه تاكید كردند كه مطلقا ملاحظه هیچ كدام از ما را نكنید و این برای خود من هم جالب بود زیرا یك تعارف نبود بلكه یك تاكید صادقانه بود. صحبت رئیس قوه قضائیه این بود كه مثلا اگر كسی از بستگان من یا برادر من احیانا پرونده‌ای دارد چرا باید حیثیت همه و مسئولین نظام زیر سوال برود برای اینكه چند هكتار زمین گرفته شده یا نشده است. لذا من بلافاصله یكی دو روز بعد از این موضوع، رییس دادگاه جوادآباد را دعوت كردم و پیام و مطالبه رییس قوه قضاییه را نیز به او گفتم و حدود شش بار هم با ایشان تماس گرفتم.

پاسخ جواد لاریجانی در مورد پرونده زمین خواری

اما بعد از این حاشیه ها 7 آذرماه 91 بود كه این بار محمد جواد لاریجانی خود لب به سخن گشود در نشست خبری به اما و اگرها و حرف و سخن های مطرح شده در مورد پرونده زمین خواری اش گفت: شکایتی از سوی یکی از نهادهای دولتی علیه من مطرح شده بود. این شکایت ابتدا رد و مجددا مطرح شد. قضات محترم دیدند بهتر است دوباره بررسی شود و من هم مثل هر شهروند دیگری شرکت کردم و از خود دفاع کردم.

ما لاریجانی‌ها ضمن اینکه برادر هستیم ولی در رابطه با کار برادر و این‌ها نمی‌شناسیم. جواد لاریجانی با بیان اینکه شاید در حال حاضر بالغ بر 150 هزار پرونده این‌چنینی مطرح باشد، گفت: یکی از مسائل اصلی کشاورزی، مساله عدم تنسیق اسناد مالکیتی است و خوشبختانه با همتی که ریاست قوه قضائیه و اداره ثبت اسناد و املاک کشور کردند، برای زمین‌های کشاورزی هم اسناد مالکیت صادر می‌شود و این زمین‌ها هویت پیدا می‌کنند.

البته چون ما در یک پروسه قضایی هستیم من نباید درباره آن صحبت کنم و سخنگوی قوه قضائیه در این باره صحبت خواهد کرد و ان‌شاءالله وقتی که کار قضایی‌اش تمام شد یک روز به مزرعه می‌رویم و من در آنجا به شما آبگوشت می‌دهم.

سایت دولت: چاه های باغ پسته جواد لاریجانی كشاورزی ورامین را دچار مشكل كرده است

بعد از این سخن ها چندین بار هم موضوع پرونده جواد لاریجانی در جلسه سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد ولی پاسخ ها تكراری بود كه این پرونده در حال رسیدگی است. تا اینكه 27 فروردین ماه سال جاری (1392) خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به نقل از چند كشاورز ورامینی اعلام كرد كه حفر 72 حلقه چاه برای چند باغ پسته متعلق به آقای "ل"  بسیاری از زمین های کشاورزی ورامین راخشک کرده است.

این كشاورزان مدعی شدند که باغ های پسته ای که در منطقه سالاریه و سیاه کوه به نام باغ آقایˈلˈ احداث شده تاثیر بسیار زیادی بر روی کشاورزی شهرستان ورامین داشته و مشکلات عدیده ای برای کشاورزان این منطقه به وجود آورده است. این چاه ها همگی در یک مسیر قرار دارند و تمامی آبهای زیرزمینی این منطقه را برای آبیاری بیش ازپنج هزار هکتار باغ پسته ای که در اراضی ملی احداث نموده اند استحصال می کنند. در این منطقه هیچ فرد عادی نمی تواند مجوز چاه بگیرد ولی این آقا چاه دارد.

یك منبع آگاه: تنها چاه قانونی باغ های پسته ورامین متعلق به محمد جواد لاریجانی است

هر چند اظهارات كشاورزان روز بعد در روزنامه دولت منتشر شد و بسیاری از سایتهای داخلی و خارجی هم این خبر را اعلام كردند ولی یك منبع آگاه نزدیک به خانواده لاریجانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی اظهار داشت: حقیقت ماجرا این است كه در كل منطقه ورامین 2 هزار هکتار باغ پسته و بیش از یکصد چاه آب وجود دارد كه بیشترآنها غیرقانونی است و تنها چاه محمد جواد لاریجانی قانونی است.

این منبع آگاه گفت: مساحت زمینهای آقای جواد لاریجانی 20 هكتار است نه هزاران هكتار که فقط یک چاه در این زمینها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند اظهارات این منبع آگاه به برخی شایعات پایان می دهد ولی افكار عمومی در انتظار برگزاری دادگاه و نتایج بررسی ها در مورد پرونده برادر رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس هستند. نتیجه ای كه همانند دادگاه فساد و بیمه می تواند سلامت قوه قضائیه را بار دیگر به منحصه ظهور بگذارد.