پارس ناز پورتال

و باز هم خبر داغ این روزها (زلزله)

مجموعه : مجله خبری روز
و باز هم خبر داغ این روزها (زلزله)

به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز صبح 17 شهر کشور لرزیده است این در حالی است که کارشناسان می گویند جای هیچ نگرانی وجود ندارد و این اتفاق کاملا طبیعی است.

زمین لرزه های متعدد در ساعات اولیه صبح امروز – شنبه – 17شهر کشور را لرزاند که بزرگترین آن 3،9 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در شهر کاکی واقع در استان بوشهر بوقوع پیوسته است.


به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه ها از بامداد اولیه صبح امروز در شهرهای کاکی واقع در استان بوشهر به بزرگی (3،9) در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) ، سیرچ کرمان (3،1)، شیراز فارس (2،3)، نگار کرمان (1،6)، بلداجی چهارمحال بختیاری (1،6) ، (1) و (1)، تسوج آذربایجان شرقی (2،2)، هرات یزد (2،8)، کوزران کرمانشاه (0،9) ، کیاسر مازندران (1،8) و (1،1)، سربیشه خراسان جنوبی (0،6)، مجن سمنان (2،1)، سی سخت کهگیلویه (2) و دیباج سمنان (2) بوقوع پیوست. بلداجی چهارمحال بختیاری هم از بامداد امروز چهار بار لرزیده است.

بزرگترین زمین لرزه صبح امروز به بزرگی 3،9 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در کاکی واقع در استان بوشهر و کوچکترین زمین لرزه به بزرگی 0،9 ریشتر در کوزران استان کرمانشاه بوقوع پیوسته است.

این در حالی است که دکتر زعفرانی یکی از کارشناسان پژوهشگاه زلزله شناسی کشورمان به خبر آنلاین می گوید کشور ما دست‌کم روزی 30 بار می‌لرزد، اما مردم بیشتر این زلزله‌ها را احساس نمی‌کنند و بی‌خبر می‌مانند تا وقتی که لرزش ناگهانی زمین غافلگیرشان کند. او ادامه می دهد نگاه من این پس لرزه‌ها کاملا طبیعی است و انتظار داریم تا ماهها ادامه داشته باشد.

 بهرام عکاشه استاد زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی درباره این زلزله ها به خبر آنلاین  می گوید:این زلزله ها کاملا طبیعی هستند و از میلیون ها سال قبل تعداد زیادی تک لرزه در کشور اتفاق می افتد که امروز به خاطر وجود 100 دستگاه ثبت زمین لرزه ،آنها ثبت و اعلام می شوند.
وی می افزاید:این ها تک لرزه هایی هستند که عمدتا در ریشتر و عمق کم اتفاق افتاده،برای همین خطرناک نیست و جای نگرانی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه عمق این زلزله بین صفر تا 20 کیلومتر است ادامه می دهد:این زلزله ها در لایه های رسوبی اتفاق می افتد،برای همین خرابی ندارد .
عکاشه می گوید:الان به خاطر افزایش شهرسازی و جمعیت،بیشتر از گذشته زلزله ها می تواند خطرناک باشد اما زلزله هایی که با ریشترهای کم و عمق پایین اتفاق می افتد خطری ندارند