پارس ناز پورتال

جلوگیری از بیماریها در فصول سرد

جلوگیری از بیماریها در فصول سرد

پاییز فصل مبارزه با سرطان است تعجب نکنید. صد البته مبارزه با سرطان فصل ندارد اما با توجه به میوه ها و سبزی های این فصل، می توان پاییز را فصل مبارزه با سرطان نامید. کارشناسان می گویند: پاییز فصل مناسبی برای مبارزه با سرطان است زیرا در این فصل دسته ای از میوه ها و سبزی ها به ثمر می نشیند که در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزی ها، خواص و تاثیرگذاری بیشتری برای مقابله با این بیماری دارد.به گفته کارشناسان بهتر است میوه ها را خام و با پوست مصرف کرد تا مواد مغذی موجود در پوست آن ها نیز به بدن برسد.

هر چه پررنگ تر، بهتر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ سبزیجات و میوه های پررنگ حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است و مهم ترین خاصیت میوه های پررنگ، خاصیت ضدسرطانی آن هاست. دکتر کورش جعفریان متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب به خراسان می گوید: انار، کدو و مرکبات که در فصل پاییز و زمستان وارد بازار می شود، حاوی آنتی اکسیدان است و از بدن در برابر انواع سرطان محافظت می کند.

شاید بسیاری از افراد ندانند که میوه هر چه پررنگ تر باشد، خاصیت بیشتری دارد و بهتر است انواع میوه های رنگی و متنوع در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.از سوی دیگر بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر است و فیبر به دستگاه گوارش و عملکرد روده ها کمک می کند. فیبرهای محلول موجود در میوه ها در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارد. همچنین ترکیبات فنولی موجود در این میوه ها به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از سرطان کمک شایانی می کند.

دکتر جعفریان با تاکید بر این که با توجه به پیشرفت علم تغذیه و کشت انواع میوه ها و سبزیجات در تمام فصول، دیگر نمی توان گفت که کدام میوه به کدام فصل تعلق دارد، تصریح می کند: این که گفته شود پاییز فصل مبارزه با سرطان است، کمی ژورنالیستی به نظر می رسد تا توجه مخاطب جلب شود و سعی کند از میوه های متنوع فصل استفاده کند. البته هر اقدام و تلاشی که باعث تشویق مردم به خوردن میوه و سبزی شود، خوب است زیرا مصرف این محصولات نه فقط در پاییز بلکه در تمام فصول سال از سرطان پیشگیری می کند.

با این حال نتایج تحقیقات ثابت می کند سیبی که در فصل پاییز به ثمر می نشیند، از سرطان حلق، دهان، روده بزرگ، ریه و سینه پیشگیری می کند. ماده موجود در سیب از دی ان ای سلول های طبیعی در برابر آسیب هایی که ممکن است به رشد بیماری سرطان منجر شود، محافظت می کند. توت فرنگی نیز حاوی اسید بنزوئیک است که از ابتلا به سرطان خون، ریه و روده بزرگ جلوگیری می کند. چغندر، هویج، کلم بروکلی و کلم پیچ از سرطان پروستات، معده و ریه پیشگیری می کند و کدو، کدوتنبل، هویج و سیب زمینی شیرین حاوی ماده مغذی کاروتنوئید


است که از سرطان های روده بزرگ، سینه، پروستات و ریه پیشگیری می کند. از سرطان و بیماری های مزمن که بگذریم یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان سرماخوردگی است که درمان آن ارتباط تنگاتنگی با تغذیه دارد. دکتر علی اکبر سهیلی آزاد متخصص تغذیه در این باره به ایسنا می گوید: آب و هوا نقش عمده ای در ایجاد این بیماری ها دارد و بدن در فصل سرما با توجه به تغییرات فیزیولوژیک تلاش می کند خود را با محیط سازگار کند. خوب است بدانید سرما عامل تحریک غده هیپوتالاموس در مغز است. با تحریک این غده دو هورمون از تیروئید به داخل جریان خون ترشح می شود و به تمام سلول های بدن انتقال می یابد که سبب نفوذ مولکول های انرژی زا مثل گلوکز و اسیدهای چرب به داخل سلول ها می شود که با سوختن آن ها بدن گرمای مورد نیاز را برای مقابله با سرما به دست می آورد. به این ترتیب در فصل زمستان بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد.

بیشتر افراد در زمستان معمولاً دچار کمبود انرژی و گرسنگی موقت می شوند که از عوامل پایین آمدن سطح ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زاست.عوامل بیماری زا در این فصل باعث بروز سرماخوردگی و بروز عفونت در دستگاه تنفسی و گوارشی می شود.این متخصص تغذیه با اشاره به این که بیش از ۱۰۰ویروس در ایجاد سرماخوردگی نقش دارد، می گوید: در این بیماری که ویروس های مختلف نقش دارد، معمولاً دمای بدن پایین است اما در صورت ابتلا به آنفلوآنزا دمای بدن به مراتب بالاتر است و حتی احتمال تب بیش از ۳۸درجه نیز وجود دارد.

دکتر سهیلی آزاد با تاکید بر این که مواد مغذی از دست رفته به دلیل سرماخوردگی باید با اتخاذ یک برنامه غذایی متعادل تامین شود، می گوید: با مصرف سوپ و آش، مقدار آبی که طی دوران بیماری از دست رفته است، جبران می شود. این غذاها به دلیل داشتن غلات و حبوبات مواد مغذی مثل ویتامین های گروه ب، نیاسین و اسید فولیک را در بدن افزایش می دهد و نمک، سدیم و پتاسیم را به بدن باز می گرداند.

وی با اشاره به صدای خس خس سینه در سرماخوردگی های شدید و اختلال تنفس می گوید: برای این که تنفس به شکل عادی باشد، بدن به عنصر روی نیاز دارد به دلیل این که ریه ها اکسیژن هوا را به خون و گلبول قرمز آن را به اعضای بدن انتقال می دهد. بنابراین برای انتقال گلبول های قرمز به سلول های ریه، به آنزیمی نیاز است که در ساختمان آن عنصر روی نقش اساسی دارد.دکتر سهیلی آزاد در ادامه سخنان خود با بیان این که مصرف ویتامین C، اسیدهای چرب و امگا۳ در درمان بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی نقش زیادی دارد و ایمنی بدن را در


مقابل عامل بیماری زا افزایش می دهد، اظهار می کند: اسیدهای چرب در بدن نقش فیزیولوژیکی خاصی دارد به طوری که بعضی باعث افزایش ایمنی در برابر عامل بیماری زا و برخی دیگر باعث اتصال عروق و مجاری تنفسی می شود که روغن های زیتون، ذرت و ماهی دارای این نوع از اسیدهاست.وی با اشاره به این که در صورت تامین نشدن مواد از دست رفته در دوران سرماخوردگی فرد دچار سوءتغذیه می شود، می افزاید: افراد مبتلا به بیماری های

عفونی معمولا دچار کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامین A می شوند که ویتامین ضدعفونت نیز به آن گفته می شود و یکی از نقش های آن جلوگیری از عفونت بافت پوششی شامل سطح مجاری تنفسی، گوارشی، دستگاه تناسلی و پوست بدن است.این متخصص با اشاره به اهمیت مصرف ویتامین A در کودکان زیر ۵سال خاطرنشان می کند: سالانه تعداد زیادی از این کودکان در کشورهای در حال توسعه به علت کمبود ویتامین A به راحتی دچار بیماری های عفونی از قبیل اسهال، استفراغ، عفونت دستگاه تنفسی و سرخک می شوند و جان خود را از دست می دهند.