پارس ناز پورتال

روش عجیب شنیدن صدای قلب جنین

روش عجیب شنیدن صدای قلب جنین

پزشکان آمریکایی موفق به طراحی نوع «خالکولی الکترونیکی» شده‌اند که امکان بررسی امواج مغزی و شنیدن ضربان قلب جنین را فراهم می‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «خالکوبی الکترونیکی» که شامل مدار الکترونیکی است، می‌تواند برخی از فعالیت‌های مغزی پیچیده را با دقت نوار مغزی ثبت کند. این خالکوبی‌ها همچنین روشی با قیمت مناسب‌تر برای بررسی رشد جنین هستند.

اولین «خالکوبی الکترونیکی» در سال 2011 میلادی توسط تعدادی از پزشکان دانشگاه کالیفرنیا طراحی شد که از مدارهای الکترونیکی به باریکی موی انسان تشکیل شده است. «خالکوبی الکترونیکی» همچون خالکوبی‌های موقت روی پوست استفاه می‌شود.

این گروه پزشکی برای ارتقاء کارایی «خالکوبی الکترونیکی»، آرایش مکانی الکترودها را بهینه کردند تا امواج مغزی پیچیده‌تر را بررسی کند. آنان برای نشان دادن توانایی «خالکوبی الکترونیکی» جدید، سیگنال‌هایی موسوم به P300 را در پیشانی مورد ارزیابی قرار دادند که هنگام توجه به یک محرک، ظاهر می‌شوند.

در این بررسی، این گروه پزشکی مجموعه‌ای از تصاویر را به افراد نشان داده و از آنان درخواست کردند تا تعداد دفعات تکرار هر تصویر را به خاطر بسپارند. زمانی که این افراد به تصاویر توجه می‌کردند، «خالکوبی الکترونیکی» نوسان در سیگنال P300 را ثبت می‌کرد. این «خالکوبی الکترونیکی» همچون نوارهای مغزی متعارف هستند.

اکنون این گروه پزشکی بر بهینه ساختن این خالکوبی‌ها برای به کارگیری در شرایطی همچون بیماری‌های آلزایمر و افسردگی تلاش میکنندبه این ترتیب که خالکوبی‌ برای مدتی روی پوست مبتلایان به افسردگی قرار می‌گیرد تا میزان تاثیرگذاری روش درمانی بررسی شود.