پارس ناز پورتال

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند

فرهنگ‌غنی‌پور در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: بیشتر وزن بدن ، روی مچ‌پا است بنابراین می‌بایست در مواجهه با کوچکترین مشکلی که برای مچ پا ایجاد می‌شود آن را جدی گرفت و درمان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آسیبهایی که به مچ پا وارد می‌شود ممکن است از یک پیچ‌خوردگی ساده تا پیشرفته متغیر باشند.

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: آسیبهای ساده‌ای مثل کشیدگی تاندون و لیگمان‌های مچ پا از جمله آسیبهای ساده پیچ‌خوردگی پا هستند و در مراحل پیشرفته ما شکستگی استخوانهای مچ پا را داریم چرا که چند استخوان در مچ پا داریم که اگر هر کدام از آنها آسیب ببیند ضایعه‌ای ایجاد می‌کند که درمان هر کدام از آنها ضروری است.

غنی‌پور در پاسخ به  این پرسش که عوارض حاصل از پیچ‌خوردگی مچ پا کدام است، گفت: بد راه رفتن، دردناک بودن مچ پا و خشک شدن مفصل مچ‌پا ازجمله این عوارض هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برای درمان می‌بایست هرچه سریعتر اقدام کرد شاید بایک بانداژ ساده یا داروی ساده بتوان معضل را برطرف کرد؛ اما گاهی دیده می‌شود که محل حادثه دیده، نیاز به درمان وسیع‌تری دارد.

غنی‌پور بیان داشت: متأسفانه دیده شده که افراد به جای درمان در مراکز مجهز از درمان های خانگی استفاده می‌کنند؛ مثلاً زرده تخم‌مرغ و مواد را با هم مخلوط کرده یا از چسب استفاده می‌کنند که این روشها به جای درمان عارضه، عوارض را نیز تشدید می‌کنند.

وی ایجاد ضایعات مفصلی، تغییر شکل استخوان یا کوتاهی عضو را نتیجه عدم درمان به موقع پیچ‌خوردگی پا دانست.

غنی‌پور متذکر شد: وزن، نوع کفش‌پوشیدن، سقوط و پرش می‌تواند در پیچ‌خوردگی مچ پا موثر باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بهتر است افراد از کفش‌هایی استفاده کنند که مچ یا ساقه داشته باشد تا مچ پا سفت‌تر باقی بماند.

وی تصریح کرد: استفاده از کفش پاشنه‌دار می‌تواند پیچ‌خوردگی مچ پا را تشدید کند.