پارس ناز پورتال

چرا بهترین شیر ، شیر مادر است؟؟

چرا بهترین شیر ، شیر مادر است؟؟

تحقیقات نشان می دهد نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه می شوند هم در دوران كودكی و نوزادی خود و هم در دوران بزرگسالی كمتر از افراد دیگر مبتلا به بیماری های مختلف می شوند. این بیماری ها شامل  سرماخوردگی های طولانی مدت، اگزما، آلرژی، اسهال و استفراغ شدید (به طوری كه نیاز به بستری در

بیمارستان پیدا كند) دیابت، بیماری های قلبی، چاقی، عفونت دستگاه اداری و عفونت های تنفسی و غیره می شوند. كودكانی كه از شیر مادر تغذیه نكردند درمعرض خطر ابتلا به چاقی و فشار خون بالا  در سال های آینده زندگی خود هستند. همچنین ازمایش ها نشان می دهد كه رشد و توسعه سیستم عصبی این افراد نسبت به افراد دیگر در سطح پایین تری است.

تغذیه با شیر مادر، برای خود مادر نیز سود و فواید بسیاری دارد. همانطور كه شیر دادن به نوزاد به مادر می كند تا با صورت بیشتری شكل و حالت بدنش به حالت  اولیه خود  برگردد و همچنین خطر ابتلا به پوكی استخوان، سرطان سینه و سرطان تخمدان را در مادر به طور چشمگیری كاهش می دهد.

چگونه شیر مادر عمل می كند :

بدون در نظر گرفتن شكل و اندازه سینه (حتی اگر سینه خیلی كوچك و یا صاف باشد) باید مطمئن بود كه می تواند كار خودش را در شیر دهی به نوزاد انجام دهد. تصور غلطی وجود دارد كه می گوید هر چه اندازه سینه بزرگ تر باشد، میزان شیردهی بیشتر می شود. باید دانست كه هر میزان سینه بزرگ تر باشد مقدار چربی داخل آن بیشتر است و چربی تاثیری در فرایند شیردهی ندارد. از نظر دانش اناتومی، همه سینه های شیرده در شیردهی همانند هم عمل می كنند و عملكرد آن ها به سایز و اندازه آن ها بستگی ندارد.

سلول های تولید كننده شیر در سینه شیر را خلق می كنند  و در كیسه هایی به نام آلوئول ذخیره می شوند. این كیسه ها (كه تقریبا هر سینه 20 كیسه دارد) شیر را به سمت كانال های شیری در نوك سینه هدایت می كنند و زمانی كه نوزاد شروع به مكیدن سینه كند، شیر در دسترسش قرار می گیرد.

در دوران بارداری، سینه زنان باردار دستخوش تغییراتی می شود. در اطراف زیر پوست نوك پستان (در قسمت آرئول) غدد مونتگومری وجود دارد كه این غدد طی دوران بارداری بزرگ شده و ظاهر دانه ای پیدا می كنند. از دیگر تغییرات سینه در دوران بارداری به تیره شدن موهای دور نوك پستان باید اشاره كرد و همچنین رگ های آبی زیر پوست هر سینه به وضوح دیده خواهند شد. بعد از اینكه كودك به دنیا آمد همه این تغییرات كمك می كنند تا شیر تولید شده به نوزاد به دهان نوزاد برسد.

تمام این مواردی كه در بالا در خصوص فواید تغذیه با شیر مادر گفته شد، به این معنی نیست كه نوزادانی كه از شیر خشك استفاده می كنند، افراد بیماری هستند، بلكه می خواهیم بگوییم كه نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه می كنند شروع خوبی دارند. از اینرو توصیه می شود تا مادران تلاش كنند بعد از اینكه نوزادشان متولد شد حداقل برای یك یا دوبار از شیر خود به كودكشان بدهند. البته تعدادی از مادران به دلیل بیماری و برخی از مشكلات جسمی توانایی شیر دادن به نوزاد خود را ندارند ولی اغلب مادران از این توانایی بهره مند هستند و نباید آن را دریغ كنند.

بسیاری از مادران نگران هستند كه شیر دادن به نوزادشان مانعی برای فعالیت های اجتماعی و مانع از حضور آن ها در موقعیت شغلیشان شود، اما امروزه تكنولوژی و وسایلی آمده كه كار را بسیار راحت كرده و مادران می توانند شیر خود را بدوشند و در شیشه شیر قرار دهند تا نوزاد خود از آن تغذیه كند. حتی در محل كار نیز اگر یخچال وجود دارد مادران در محل مناسب می توانند شیر خود را داخل شیشه و سپس


درون یخچال قرار دهند تا برای نوزادشان آماده باشد. البته برای استفاده از این روش باید حتما كسی از فرزند شما مراقبت كند و او شیشه شیر را به نوزاد دهد و یكی از مزایای استفاده از این روش این است كه نوزاد شما زودتر و راحت تر آماده گرفتن از شیر مادر (در زمان مناسب خود) می شود.