پارس ناز پورتال

تخم مرغ و خواص آن

تخم مرغ و خواص آن

دکتر پریسا ترابی با بیان این مطلب افزود: به دلیل اهمیت ماده کولین در ساختمان بدن، عدم مصرف آن در گروه های خاص به ویژه زنان باردار و شیرده می تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد، زیرا این ماده در به هم پیوستگی ساختمانی غشای سلول ها نقش دارد.

وی تصریح کرد: تخم مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین است که به خصوص باید در زنان باردار و شیرده به مصرف برسد. کولین تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده ای به نام لسیتین یافت می شود.

ترابی با اشاره به این که 2 عدد تخم مرغ با تامین حداقل 250 میلی گرم کولین حدود 50 درصد نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تامین می کند، تصریح کرد: کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد و این ماده مناطقی از مغز را که مسئول برقراری حافظه هستند تحت تاثیر قرار داده و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می کند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: دریافت کولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تکامل مناسب مغزی او می شود بلکه باعث می شود که سطح ماده هموسیستئین در خون مادر در حد متعادل حفظ شود و همچنین مادران بارداری که در رژیم غذایی خود فقر کولین دارند، 4 برابر بیشتر احتمال دارد که جنین آنها دچار ضایعات لوله عصبی از جمله کانال مغزی نخاعی شود.