پارس ناز پورتال

روشی برای تولد سریع نوزاد

روشی برای تولد سریع نوزاد

اپیزیوتومی چیست و چرا انجام می شود ؟

اپیزیوتومی یك برش جراحی در ناحیه پرینه یا میاندوراه (ناحیه عضلانی بین واژن و مقعد) است و قبل از انجام برش بیحسی موضعی داده می شود.

این برش جراحی كوچك در صورتی كه نوزاد تحت استرس باشد و نیاز به تولد سریع داشته باشد انجام می شود. اگر ماما تشخیص دهد كه نیاز به گشاد كردن واژن به وسیله برش وجود دارد، این كار را انجام می دهد. در غیر این صورت احتمال پارگی شدید واژن وجود خواهد داشت. برخی از متخصصین معتقدند كه برش اپیزیوتومی بهتر از پارگی اتفاقی واژن ترمیم می شود. در عین حال این روش در بیشتر زنان باعث مشكلاتی چون درد، بی اختیاری ادرار و مدفوع و بهبودی دیر هنگام شده است. بنابراین اپیزیوتومی فقط باید برای مادرانی كه از آن نفع می برند استفاده شود. پارگی های خود به خود درد كمتری داشته و حداقل در روزهای بعد از زایمان درد ندارند در حالی كه پارگی اپیزیوتومی دردناك است. بررسی ها نشان داده است زنانی كه برش اپیزیوتومی برای آنها داده می شود، زنانی كه پارگی خودبخودی پیدا می كنند، و همچنین زنانی كه هیچ آسیبی نمی بینند، همگی می توانند با انجام ورزشهای لازم 3 ماه بعداز زایمان از قدرت مناسب عضلات كف لگن برخوردار شوند.
آیا من قادر به انتخاب روش هستم؟

اگر شما فكر می كنید كه روش اپیزیوتومی را نمی پسندید، باید موضوع را با ماما یا پزشك خود در یكی از ویزیت های پیش از زایمان در میان بگذارید. در كلاسهای مخصوصی كه پیش از زایمان در آن شركت می كنید و برای دوران بارداری و زایمان آما می شوید، حفظ آرامش و استفاده از وضعیت های مختلف برای اجتناب از اپیزیوتومی آموزش داده می شوند.
آیا برش اپیزیوتومی دردناك است ؟

اكثر زنان اظهار می كنند كه برش اپیزیوتومی را هنگام زایمان احساس نكرده اند. چون بافتهای اطراف واژن در هنگام زایمان به شدت كشیده شده و برش به سادگی انجام می شود، اما ممكن است روند بهبود آن دردناك باشد.

برای التیام درد این نكات مفید است :

    كیسه یخ و یا كیسه های ژله ای سرد می تواند محل بخیه را بی حس كرده و تورم را كمتر كند. این روش از قدیم برای التیام درد استفاده می شده است .
    دوش آب گرم بسیار مفید است. با این حال تحقیقات نشان می دهد كه افزودن نمك به آب وان حمام هیچ تاثیری در بهبود ترمیم ندارد. بخیه ها را بعد از حمام با حوله نرم و تمیز به آرامی خشك كنید.
    محل بخیه ها را در معرض هوا قرار دهید. حداقل روزی 10 دقیقه لباسهای زیر را در آورده و روی حوله تمیز استراحت كنید.
    به میزان لازم پیاده روی كنید. ورزشهای مخصوص عضلات كف لگن را انجام دهید تا گردش خون تحریك شده و ترمیم زخم تسریع شود.

چه زمانی می توانم آمیزش جنسی داشته باشم؟

بهبود بخیه ها نباید بیش از 1 ماه طول بكشد و بسیاری از پزشكان تا هفته ششم بعد از زایمان برای شما ممنوعیت در نظر می گیرند. معمولا بعد از این زمان و در صورت تمایل، ایراد ندارد. اگر شك دارید كه بخیه های شما به خوبی بهبود یافته یا خیر، به پزشك خود مراجعه كنید و یا تا موعد ویزیت هفته ششم بعد از زایمان صبر كنید.

وقتی برای اولین بار بعد از زایمان رابطه جنسی دارید امكان دارد در ابتدا تنگی واژن و درد را احساس كنید. در اینصورت حفظ آرامش و استفاده از ژل لوبریكانت را توصیه می كنیم. سعی كنید قبل از رفتن به بستر دوش آب گرم بگیرید و زمان زیادی را به ابراز احساسات اختصاص دهید. در موقع انجام عمل جنسی، وضعیت راحتی را برای خود انتخاب كنید.