پارس ناز پورتال

نکات مهم درباره انواع زایمان

نکات مهم درباره انواع زایمان

سزارین عبارت است از برش افقی شكم به گونه ای كه پوست شكم، بافت ها و عضلات زیر آن و دیواره رحم پاره شود. قبل از اینكه برش صورت گیرد، باید موهای زاید روی شكم برداشته  و همچنین قسمت مورد نظر از شكم شستشو داده شود. البته در بعضی از سزارین ها بسته به تمایل مادر بیهوشی كامل صورت نمی گیرد بلكه قسمت كمر به پایین بی حس می شود. در نهایت نوزاد را از این شكاف خارج كرده و پس از آن جفت نیز بیرون كشیده می شود.

در  بسیاری از كشورها تا جاییكه امكان دارد سزارین انجام نمی شود. در ایران 35 تا 45 درصد از زایمان ها به شكل سزارین انجام می شود این در حالی است كه در كشورهای دیگر سزارین 5 تا 15 درصد است. یكی از دلایلی كه خانم ها به سزارین تمایل بیشتری نشان می دهند، ترس از درد زایمان طبیعی است. اگر خانم ها در طول دوره بارداری اصولی را كه برای زایمان طبیعی باید انجام بدهند را رعایت كنند، زایمانی بدون درد را تجربه می كنند.
البته برخی از خانم‌ها تصور می‌كنند در زایمان سزارین به نوزادشان فشار كمتری وارد می‌آید و او سالم‌تر خواهد بود؛ در حالی كه حالت مكشی زایمان طبیعی باعث پاك شدن ریه نوزاد شده و به این ترتیب نوزادانی كه از طریق زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، كمتر دچار مشكلات تنفسی می‌شوند.

ورزش های دوران بارداری و پیاده روی صحیح از افتادگی رحم پس از زایمان جلوگیری كرده و شرایط زایمان طبیعی را راحت تر می كند. یكی دیگر از فعالیت هایی كه به داشتن زایمانی بهتر و بی درد كمك می كند، شنا كردن در طول دوره بارداری است. ورزشهایی كه در آب انجام می شود به شل شدن عضلات رحم كمك كرده و روند زایمان را سریع تر و راحت تر می كند.

به دلیل مزایای زایمان طبیعی زنان در كشورهای صنعتی و پیشرفته تمایل بیشتری به این زایمان دارند ؛ مگر آنكه وضعیت خاصی وجود داشته باشد؛ مثل:

?- بزرگ‌ بودن سر جنین نسبت به لگن مادر: این مورد به هنگام دردهای زایمانی مشخص می‌گردد؛ به این شكل كه با وجود انقباضات متوالی پیشرفت زایمان خوب نیست و در معاینه داخلی تنگی زیاد دریچه رحم و كوچكی لگن مادر و البته بزرگ بودن مشخص سر جنین تشخیص داده می‌شود.

1- قرارگیری جنین به طور غیرعادی: در وضعیت طبیعی سر جنین در رحم مادر به سمت پایین است و اگر جنین به صورت عرضی قرار گرفته باشد یا پاهای جنین پایین باشد، امكان زایمان طبیعی وجود ندارد.

2- ایجاد مشكل در جفت جنین و بند ناف: اگر جفت جنین به طور زودرس از جنین جدا شود و یا جفت در قسمت فوقانی رحم قرار گیرد، باید زایمان به طور سزارین انجام شود.

گاهی اوقات ممكن است بند ناف به داخل مجرای زایمانی سر بخورد و جریان خون و اكسیژن به جنین نرسد. در این وضعیت نیز باید به طور اورژانسی عمل سزارین انجام شود.

3- جنین نارس و دیررس: جنین‌های نارس احتمالا تحمل فشار زایمان طبیعی را ندارند و جنین‌های دیررس نیز به علت درشتی و اشكال در خون‌رسانی در زایمان طبیعی دچار مشكل می‌شوند؛ بنابراین در این موارد نیز زایمان به صورت سزارین صورت می‌گیرد.

4- RH خون: جنین‌هایی كه مشكلات خونی دارند، بهتر است با روش سزارین متولد شوند؛ زیرا تحمل فشار زایمان طبیعی را ندارند.

5- چندقلویی: بعضی اوقات زایمان طبیعی دوقلوها به صورت سالم صورت می‌گیرد؛ اما در بیشتر مواقع سزارین بهترین راه برای حاملگی‌های بیش از یك جنین است.

6- مشكلات دیگر: عفونت‌های مختلف در ناحیه تناسلی، فشار خون بالا، بیماری قند، ایدز و سابقه مرگ نوزاد، سابقه نازایی و زایمان در سنین بالا؛ به خصوص شكم اول، جزء مواردی هستند كه زایمان سزارین توصیه می‌شود.