پارس ناز پورتال

91 درصد هزینه دندانپزشکی از جیب مردم می‌رود

مجموعه : مجله خبری روز
91 درصد هزینه دندانپزشکی از جیب مردم می‌رود

معاون دفتر بیمه‌های سلامت وزارت رفاه گفت: عملکرد وزارت بهداشت در ارتقای سلامت دندان ایرانیان ضعیف است،شاخص سلامت ایرانیان بهبود پیدا نکرده، قیمت تجهیزات دندانپزشکی ۷ تا ۸ برابر شده است و ۹۱ درصد هزینه های دندانپزشکی را مردم می پردازند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، رضا حسین‌پور در نشست خبری پنجاه‌ و سومین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران، خدمات دندانپزشکی را سومین خدمت پرهزینه دانست و گفت: بعد از بستری و دارو، دندانپزشکی پرهزینه‌ترین خدمت است و بیش از 91 درصد هزینه دندانپزشکی از جیب مردم می‌رود.

حسین‌پور به تعداد دانشکده های دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: در 10 سال اخیر تعداد دانشگاه‌های دندانپزشکی ۳ برابر شده و در مقابل تعداد دندانپزشکان نیز ۲برابر شده است و ما انتظار داریم که سطح سلامتی دندان و دهان مردم بالا رفته باشد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که سطح شاخص سلامت دهان و دندان اگر پایین نرفته بالا نیز نرفته و بهبودی چندانی در این زمینه نداشته‌ایم.

معاون دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: چند امکان در این زمینه متصور است؛ شاید علل بهبود نیافتن نسبی سلامت دهان و دندان به دلیل شیوع و بروز بیماری‌های دهان و دندان باشد یا اینکه سطح دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی افزایش پیدا نکرده باشد که این دو مسئله امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: امکان دیگر این است که شاید توجه به پیشگیری صورت نگرفته و هر چه تعداد دندانپزشکان بیشتر شده‌ است، در مقابل رویه‌شان به سمت خدمات گران‌تری مثل ایمپلنت و … افزایش یافته و از خدمات پیشگیرانه‌محور مثل فلوراید و شیارپوش کمتر استفاده شده است.

معاون دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پروتکل درمانی اشاره کرده و گفت: متأسفانه وزارت بهداشت در این زمینه خوب عمل نکرده و درمقابل خدمات ارائه شده، خروجی مطلوبی نداشته‌ایم چرا که با افزایش تعداد دندانپزشکان سطح شاخص سلامت بهداشت دهان و دندان مردم افزایش نیافته است.

حسین‌پور در ادامه تعداد دندانپزشک اسمی در ایران را 24 هزار نفر دانست و گفت: از این تعداد حدود 18 تا 19 هزار نفر کار می‌کنند.

معاون دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما در بحث دندانپزشکی و تعرفه آن با دو جزء مواجه‌‌ایم یک جزء فنی و دوم جزء حرفه‌ای که جزء فنی به دست عمل کننده و همان دندانپزشک است اما جزء حرفه‌ای به تجهیزات و امکانات خدمات دندانپزشکی برمی‌گردد.

وی به تجهیزات، مواد و وسایل مصرفی دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: هر چقدر قیمت این تجهیزات بالا برود مسلماً تعرفه‌ها نیز بالا می‌رود چرا که در دو سال اخیر ما دو پیک افزایش تجهیزات داشته‌ایم که یک بار پس از تحریم که قیمت‌ها ۲ تا ۳ برابر بالا رفت و یک بار هم پس از بالا رفتن قیمت ارز که متأسفانه در نهایت با 7 تا 8 برابر افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم.